نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. اسفند 1397 - 10:40   |   کد مطلب: 26464
رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه اجرای طرح فراز یکی از اولویت های مهم در سند راهبردی توسعه شهرستان ملایر است گفت: در همین راستا طرح فراز «داربستی» در پنج هزار هکتار از باغ های انگور این شهرستان تا سال 1400 اجرا می شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ منصور رضوانی جلال در یازدهمین نشست شورای برنامه ریزی توسعه استان همدان در شهرستان ملایر اظهار داشت: طبق تدوین سند راهبردی توسعه ملایر، در سه سال آینده در هر سال حدود یک هزار و 500 هکتار طرح فراز در سطح باغ های این شهرستان اجرایی می شود.
وی ارتقا و بهره وری انگور را در حوزه باغ های این شهرستان یک اولویت دانست و افزود: انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان و شهر جهانی انگور، منشا خدمات بسیار خوبی برای استان و شهرستان است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: در همین راستا طرح های خوبی همچون آبیاری قطره ای، اجرای طرح فراز، تهیه زیرانداز و سبد برای باغداران و کشاورزان و تغذیه صحیح تاکستان ها پیش بینی شده است.
رضوانی جلال توسعه گلخانه ها را از دیگر طرح های کلیدی در این شهرستان عنوان کرد و افزود: در سند راهبردی این شهرستان اجرای هشت هکتار گلخانه در سال 98، 10 هکتار در سال 99 و 10 هکتار در سال 1400 پیش بینی شده است که در مجموع 28 هکتار در سه سال آینده باید به گلخانه های این شهرستان اضافه شود.
وی ادامه داد: در زمینه تغییر الگوی کشت نیز کشت گیاهان دارویی و توسعه کشت گل محمدی، زعفران و باغ پسته در این شهرستان در دست اجرا است که با 120 هکتار کشت زعفران، 70 هکتار گل محمدی و 105 هکتار باغ پسته در استان پیشتاز است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه در سه سال آینده باید حدود 75 هکتار کشت گل محمدی در این شهرستان اجرا شود گفت: در حوزه زراعت نیز افزایش تولید دانه های روغنی در دستور کار است.
رضوانی جلال یادآور شد: امسال 600 تن دانه های روغنی در ملایر تولید شد که طبق برنامه این میزان تولید باید به سه هزار و 500 تن برسد.
وی همچنین کشت نشایی، توسعه کشاورزی حفاظتی در راستای حفاظت از آب، نوسازی و مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی و حفظ قنوات و توسعه آبیاری نوین را از دیگر ضرورت های این شهرستان برشمرد و بیان کرد: سالانه 800 هکتار آبیاری نوین باید در این شهرستان اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر دارای بیش از 11 هزار هکتار باغ انگور است که در سند راهبردی توسعه این شهرستان طرح فراز در نیمی از این میزان سطح زیر کشت اجرا می شود.

منبع:ایرنا

دیدگاه شما