نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. بهمن 1397 - 13:25   |   کد مطلب: 26416
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ملایر گفت:تالاب آق گل از لحاظ وجود موادغذایی مناسب برای پرندگان، یکی از غنی ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ مجید شعبانلو،رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ملایر گفت:تالاب آق گل از لحاظ وجود موادغذایی مناسب برای پرندگان، یکی از غنی ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می‌شود و نزولات آسمانی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی، چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای از منابع آبی این تالاب طبیعی هستند .

وی با اشاره به خشک شدن این تالاب در اواخر فصل بهار به‌ دلیل فصلی بودن آن اظهار داشت: این تالاب درطول پاییز و زمستان آبدار بوده و در فصل بهار از میزان آب آن کاسته می‌شود .

وی بارش کم‌ باران، برداشت بی‌ رویه از آب‌های زیرزمینی، سد سازی‌های غیراصولی و حفر چاه‌های غیر مجاز را از جمله عوامل خشکسالی این تالاب مهم دانست و افزود: تولید گرد وغبار، کاهش محصولات کشاورزی، ندادن حق‌ آبه استان مرکزی، ازبین رفتن پوشش گیاهی و نابودی روستا‌ها ازجمله مضرات کاهش آب تالاب هستند .

شعبانلو تالاب‌ها را به عنوان بانک ژن معرفی و اضافه کرد: آبچیلیک، اردک سرسبز، چنگر، باکلان، کشیم بزرگ، تنجه، حاجی لک‌لک، فلامینگو و خروس کولی ازجمله پرندگان آبزی و کنار آبزی تالاب آق گل هستند .

وی با اشاره به وجود پرندگان کوهزی مانند عقاب طلایی و کبک معمولی در اطراف تالاب آق‌گل بیان کرد: گرگ، کفتار، قوچ‌میش، مارها، سوسمارها و مارمولک ها از دیگر حیوانات پستاندار و خزندگان بومی و یا وهاجر پذیر اطراف این تالاب هستند .

مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ملایر در رابطه با راهکار حفاظت از تالاب آق‌ گل ابراز کرد: تامین حق آبه، کنترل وضعیت برداشت، بررسی تغییرات سالیانه کمی و کیفی تالاب، ایجاد بانک اطلاعات گونه‌های مهاجر آق‌گل، ارتباط موثر با مراجع زیربط برای جلوگیری از شکار و نظارت مستمر و کنترل شکار غیرمجاز از جمله راه های محافظت از این تالاب هستند .

وی با اشاره به ظرفیت بالای تالاب‌ها در جذب گردشگر و ورود سرمایه به داخل استان گفت: در یک دهه گذشته منابع طبیعی و سرمایه‌های محیط‌ زیستی از دلایل مهم جذب گردشگر به شمار می‌آیند .

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار