نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. دى 1397 - 18:29   |   کد مطلب: 26212
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر
فعالیت ۱۴ رشته صنایع دستی در ملایر/رونق کسب و کار با مبل و منبت
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴ رشته صنایع دستی در سطح شهرستان ملایر فعال است که مهمترین آن مبل و منبت است.

به گزارش ملایری‌ها، ‌"ابراهیم جلیلی"  با اشاره به اینکه صنایع دستی امروز یکی از مهمترین صنایع اشتغال زا بوده که مشتریان زیادی دارد، گفت:  در حال حاضر بیش از 14 رشته صنایع دستی در سطح شهرستان ملایر فعال است  که مهمترین آن مبل و منبت است.

 

 وی با اشاره به فعالیت بیش از 4 هزار کارگاه مبل و منبت در سطح شهرستان ملایر افزود: بیش از 20 هزار نفر از جوانان سطح شهرستان ملایر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت مبل و منبت فعالیت دارند.

 

جلیلی حجم تولید سالانه مبل و منبت شهرستان ملایر را بین  60 تا 70 هزار سرویس دانست و افزود: تولیدات مبل و منبت ملایر علاوه بر تامین بازار داخلی کشور به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شود.

 

وی  اضافه کرد: در حال حاضر 200 نمایشگاه مبل و مبل و منبت بزرگ و کوچک نیز در خیابان شهید مطهری ملایر فعال است.

 

جلیلی با اشاره به ثبت ملی مبل و منبت ملایر اظهار کرد: توسعه این بخش همواره می‌تواند رونق اقتصادی را برای شهرستان ملایر به همراه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه  فعالیت هنرمندان مبل ومنبت ملایر تولید مبل است گفت: منبت تنها منحصر به مبل نیست و باید از حالت انحصاری و تک شاخه بودن در شهرستان خارج شود.

 

وی با اشاره به برنامه‌ها و تصمیمات گرفته شده میراث فرهنگی مبنی بر توسعه شاخه‌های هنری منبت گفت: در این زمینه ما تصمیم بر این گرفتیم تا از یک شاخه بودن تولید منبت  به تولید کنندگان کمک کرده و منبت گل ریز را  در بخش منبت ملایر احیا  و راه‌اندازی کنیم.

 

جلیلی با بیان اینکه در این راستا با دعوت از یکی از اساتید برجسته منبت گل ریز اولین دوره آموزشی منبت گل ریز را با حضور 22 نفر از  هنرجویان علاقمند آقا و خانم برگزار کردیم گفت: این دوره به صورت فشرده در 60 ساعت برگزار شد که در  واقع دوره مقدماتی این هنر بود.

 

 رئیس میراث فرهنگی ملایر گفت: دوره تکمیلی منبت گل ریز نیز در حال حاضر در حال برگزاری است که تعداد 15 نفر از هنرجویانی که دوره مقدماتی را با موفقیت گذرانده در دوره تکمیلی نیز  به مدت 60 ساعت دیگر دوره تکمیلی را فرا گرفته و در پایان گواهی نامه معتبر از سوی میراث فرهنگی دریافت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه منبت گل ریز طرفداران زیادی دارد گفت: منبت گل ریز در ساخت اشیای تزیینی مانند قاب عکس دسته کلید،، قاب آینه، ظروف تزیینی، انواع جعبه جواهرات و...  کاربرد دارد.

 

وی درآمد بالا برای هنرمندان با استفاده از تجهیزات و امکانات کم ، کم حجم بوده، قابل بسته بندی بودن، استفاده از چوب‌های  کوچکتر،  قابل خرید بودن برای همه اقشار و.. را از مزایای هنر منبت گل ریز دانست.

 

 جلیلی یکی از عمده مشکلات امروز در صنعت مبل و منبت ملایر را ورود دستگاه‌های سی ان سی دانست و تصریح کرد: با وجود این دستگاه‌ها بسیاری از فعالان این عرصه بیکار می‌شوند اما هنر منبت گل ریز تنها کار دست است و هیچ دستگاهی  مانند سی ان سیی در آن دخالت ندارد.

 

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی از هنرمندان  منبت گل ریز حمایت می‌کند گفت: هنرجویانی که دوره مقدماتی و تکمیلی را می‌گذرانند در آینده می‌توانند با حمایت این اداره نسبت  به ایجاد کارگاه و جذب

افراد برای آموزش اقدام کنند.

 

 

 

 

پایان پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار