نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. دى 1397 - 22:58   |   کد مطلب: 26188
رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقي همدان:
مدیریت صحیح فضای مجازی تنها راهکار جلوگیری از آسیب‌های آن است
رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقي همدان گفت: نمی‌توان به طور کامل فضای مجازی را رد کرد اما باید به خوبی آن را مدیریت کرده و فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نهادینه کرد.

به گزارش ملایری‌ها، ‌علیرضا ترکستانی امروز در گفت‌وگو با نافع با بیان اینکه در ایران ابتدا تکنولوژی وارد شده و بعد به این فکر افتادیم که چطور باید از آن تکنولوژی استفاده و مدیریت کرد، گفت: به عبارت دیگر فرهنگ استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشور ما هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: بنابراین نهادهای مسؤول شامل صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب، مددکاران اجتماعی،  جامعه‌شناسان باید قلم بزنند و در راستای آگاهی‌بخشی به مردم فعالیت کنند.

رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقي همدان با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم فضای مجازی بد است ادامه داد: در سال 2019 استفاده از فضای مجازی و ابزارهای الکترونیک جزء لاینفک زندگی انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه اما فضای مجازی چاقوی دو لبه‌ای است که هم می‌توان از آن استفاده مفید کرد و هم باعث جنایت می‌شود، یادآور شد: مهم‌ترین آسیب برای ما مدیریت نکردن فضای مجازی بوده که اکنون شاهد طلاق‌های عاطفی در زندگی‌های امروز شده‌ایم.

ترکستانی در تشریح برخی از آسیب‌های فضای مجازی اظهار کرد: والدین و همسران پس از بازگشت به خانه به جای پرداختن به خانواده وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از افراد حتی در محل کار خود نیز به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند، افزود: این زمان صرف شده برای فضای مجازی عدد بسیار بزرگی می‌شود که آسیب های بسیاری را به دنبال دارد.

رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقي همدان با بیان اینکه اعتیاد به اینترنت نیز یکی از آسیب‌های مدیریت نکردن فضای مجازی است، تصریح کرد: همچنین استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که افراد چند شخصیتی شده و در هر موقعیت مکانی و زمانی یک شخصیت از خود را عرضه کنند.

وی با اشاره به فعالیت مجرمان در فضای مجازی یادآور شد: در ابتدا که امکان رصد فضای مجازی وجود، افراد مجرم وقتی مرتکب جرمی می‌شدند، قابل کشف نبود.

ترکستانی با بیان اینکه آمار خیانت زوجین به یکدیگر افزایش یافته است، افزود: امروزه متأسفانه بسیاری از افراد جامعه خصوصا جوانان به دلیل نداشتن اطلاع کامل از ابزارهای اینترنتی قربانی کلاهبرداری‌های مالی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قوانین کلی مانند مجازات اسلامی برای مقابله با تخلفات وجود دارد و مجازات هر جرم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: علاوه بر این قانون، جرائم رایانه‌ای را نیز داریم که علاوه بر مجازات مجرمان، متخلفان در فضای مجازی را مورد پیگرد قرار می‌دهد.

رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقي همدان با بیان اینکه فیلتر کردن تلکرام مانع استفاده از شبکه‌های اجتماعی نشده،  اضافه کرد: با اعمال فیلترینگ صرف، مشکلات برطرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این روزها خیلی از کسب‌و‌کارها در فضای مجازی انجام می‌شود، گفت: باید برای جایگزینی این نرم افزارها با همان شرایط و کارکرد یک اقدام اصولی و اساسی رخ دهد که البته به علت عدم تخصیص بودجه کافی این اتفاق رخ نداد.

ترکستانی تأکید کرد: در فتنه 88 دشمن فضای مجازی را ابزاری برای هدایت اغتشاشگران تبدیل کرد و نیاز است محدودیت‌هایی اعمال شود که در همه کشورها در صورت لزوم اعمال می‌شود؛ بنابراین باید به دنبال مدیریت صحیح فضای مجازی برای استفاده بهینه از این فضا باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار