نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. دى 1397 - 21:01   |   کد مطلب: 26069
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: برای نخستین بار در کشور گونه «کل» از منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان به منطقه «لشگردر» ملایر منتقل می شود.

به گزارش ملایری‌ها مهدی صفی خانی  بیان کرد: مطالعات اولیه انتقال «کل» به منطقه لشگردر توسط اساتید دانشگاه دولتی اراک انجام داده و گزارش نهایی ارائه شده است.
وی اضافه کرد: نکات مثبت این جابجایی و پیش بینی ها برای جابجایی از خانگرمز به منطقه لشگردر ملایر در نظر گرفته است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: اصول و نحوه جابجایی و حمل این گونه جانوری به صورت علمی بررسی شده است.
صفی خانی ادامه داد: جابجایی بین دو منطقه و معرفی گونه به منطقه جدید برای نخستین بار در کشور در گونه «کل» در همدان صورت می گیرد.
وی گفت: با توجه به دریافت گزارش نهایی، مجوزهای لازم برای انجام این جابجایی از دفاتر مختلف سازمان از جمله دفتر شکار و صید، موزه ژنتیک سازمان و دفتر حیات وحش دریافت شده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح نیز پیش بینی شده است، اضافه کرد: در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و با فراهم شدن شرایط جوی این انتقال صورت می گیرد.
صفی خانی تاکید کرد: نباید در شرایط جوی اوج گرما یا سرما نسبت به جابجایی گونه اقدام کرد تا حیوان براحتی بتواند خود را با محیط تطبیق دهد.
وی ادامه داد: برای اینکه از ابزارهای غیرطبیعی نظیر بیهوشی برای جابجایی گونه «کل»استفاده نشود بهترین فصل برای این کار انتخاب شد تا بتوان حیوان را در نزدیکترین محل و بی حاشیه زنده گیری کرده و انتقال را انجام داد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: کارشناسان این سازمان بر نحوه حمل گونه «کل» نظارت دارند تا هیچگونه آسیبی بر حیوان وارد نشود.
صفی خانی گفت: حداقل خطر و آسیب هم نباید برای گونه هنگام جابجایی و در طول مسیر پیش بیاید و تمامی شرایط حمل به همراه اصول اولیه رهاسازی باید رعایت شود.
وی تاکید کرد: مهمتر از آسان سازی فرایند جابجایی گونه، فراهم کردن زمینه ای برای حراست از این حیوان و سازگاری آن با مکان جدید است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: منطقه حفاظت شده لشگردر به عنوان مقصد انتقال گونه کل با دقت و حساسیت بالایی پایش شده تا بعد از معرفی گونه با مشکل مواجه نشویم.
صفی خانی بیان کرد: انتقال گونه «کل» به منطقه لشگردر با توجه به وجود کل و بز به نوعی شارژ منطقه تلقی می شود.
وی اظهار داشت: منطقه ملوسان نهاوند نیز قابلیت و زیستگاه قدیمی کل و بز بوده اما به علت وجود نداشتن این گونه در منطقه یاد شده، هم اینک امکان انتقال «کل» به آن وجود ندارد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار