نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. آذر 1397 - 23:29   |   کد مطلب: 26028
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:
15 هزار هکتار از اراضی استان بیابانی شده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 15هزار هکتار از اراضی استان شامل اراضی فامنین، همدان، کبودرآهنگ و ملایر بیابانی شده و یا در معرض بیابانی شدن هستند.

به گزارش ملایری‌ها  اسفندیار خزایی با بیان اینکه با مطالعات اجمالی، 65 هزار هکتار از اراضی استان مستعد بیابانی شدن هستند، اظهار کرد: اما آنچه که امروز شاهدیم 15 هزار هکتار است.

وی افزود: 15هزار هکتار از اراضی استان شامل اراضی فامنین، همدان، کبودرآهنگ و ملایر بیابانی شده و یا در معرض بیابانی شدن هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: استان همدان براساس خشکسالی‌های چند سال گذشته و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی در بعضی از نقاط بیابانی شده است.

وی اضافه کرد: منظور از بیابانی شدن آن چیزی که مردم تصور می‌کنند نیست؛ زیرا در مناطق بیایانی ایران بارندگی زیر 100میلیمتر بوده اما بارندگی در این اراضی استان کمتر از300 میلی‌متر است.

خزایی ادامه داد: متأسفانه استفاده نادرست از زمین و سفره‌های آب‌های زیرزمینی باعث پدیدار شدن فروچاله‌ها و بیابانی شدن اراضی شده است.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری اقدامات خوبی را برای بیابان‌زدایی اراضی استان انجام داده است، گفت:500 هکتار از عرصه‌های کانون‌های‌ بیابانی شده با گونه‌هایی از گیاهانی که مختص بیابان‌زدایی است پوشش داده شده است و خوشبختانه تا حدود زیادی پوشش گیاهی این مناطق ترمیم شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اقدامات مناسب سازمان جهاد کشاورزی در بحث حفاظت و استفاده از گونه‌های کم ‌آب‌بر خاطرنشان کرد: با استفاده از گونه‌های کم ‌آب‌بر می‌توان کمک زیادی به بیابان‌زدایی کرد.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار