نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. آذر 1397 - 18:12   |   کد مطلب: 26022
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با اشاره به ثبت نظام تولید انگور در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) گفت: با این اقدام ملایر صاحب یک عنوان و برند بین المللی در گردشگری کشاورزی شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا باب الله فتحی روز دوشنبه در نشست مشترکی با مسئولان و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه های ملایر افزود: تحقق این رخداد ارزشمند نقش مهمی در معرفی توانمندی های شهرستان در حوزه کشاورزی و جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
وی این توفیق بزرگ را مرهون تلاش بی وقفه و شبانه روزی تمامی ارکان اجرایی این شهرستان و استان، استاندار همدان، نمایندگان ملایر و وزارت جهاد کشاورزی، به ویژه موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی این وزاتخانه دانست.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه گردشگری محور اصلی و موتور محرک توسعه استان، برندسازی و ارایه مناسب ظرفیت های این شهرستان است بیان کرد: با سرمایه گذاری و برنامه ریزی در حوزه های مختلف همچون توسعه خانه های بوم گردی و گردشگری روستایی، می توانیم به رونق، اشتغال و توسعه روستایی شهرستان کمک کنیم.
فتحی شاخصه های فرهنگی مردم ملایر به ویژه مهمان نوازی، وجود آثار و بناهای تاریخی و طبیعی، پخت غذاهای متنوع، صنایع دستی، انگور و فرآورده های آن که به شیوه های سنتی، اصیل و بهداشتی تهیه می شوند را از جمله ویژگی هایی برشمرد که ملایر را به شهرستانی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: همین سیاست ها در راستای پیگیری ثبت جهانی منبت ملایر، ثبت جهانی دژ باستانی نوشیجان و معرفی بهتر و بیشتر ظرفیت های ملایر در حوزه های مختلف میراث تاریخی و معنوی تداوم دارد و از برنامه های آتی ما در راستای توسعه گردشگری این شهرستان است.
معاون استاندار همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش و اعتراض دیگر شهرهای استان و کشور درباره اتفاق ها و رویدادهای ملایر به ویژه ثبت جهانی انگور گفت: شهرها و کشورهای دیگری نیز همراه و همپای ما پیگیر ثبت داشته های خود در حوزه کشاورزی به عنوان یک میراث جهانی بودند، اما به دلایل مختلف توفیقی برای آنها حاصل نشد.
فتحی هنرمندان و کشاورزان را صاحبان اصلی و واقعی عنوان های کسب شده ملی و بین المللی در حوزه منبت و انگور دانست و افزود: ما در این حوزه با هیچیک از شهرستان های استان همدان و کشور رقابت نمی کنیم.
وی یادآور شد: ما خود را نماینده مردم استان و کشور در سطوح ملی و بین المللی می دانیم و تمام برنامه ریزی ها و تلاش ما نیز در راستای دفاع همه جانبه از شان و جایگاه مردم و فرهنگ مان است.
فتحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره جایگاه ثبت ملی منبت در توسعه اشتغال و رونق اقتصادی ملایر اظهار داشت: این ثبت بخشی از توانمندی های ملایر را در این حوزه به کشور و دنیا معرفی کرد و تاکنون شاهد بخشی از آثار و نتایج آن در توسعه و رونق اقتصادی شهرستان بوده ایم.

** توسعه صنعت منبت، بخش بزرگی از حیات اقتصادی ملایر است
وی همچنین حفظ و توسعه منبت را به عنوان یک صنعت مهم دستی و بخش بزرگی از حیات اقتصادی این شهرستان و مهمترین اهداف آینده برشمرد و گفت: بر این باور هستیم که منبت ملایر بیشتر و جلوتر از مبل و در قالب های دیگر قابل عرضه است.
فرماندار ویژه ملایر تاکید کرد: صنعت منبت ملایر به طور قطع می تواند رونق و اشتغال خوبی در حوزه مشاغل خرد و خانگی، به ویژه در بین بانوان این شهرستان ایجاد کند.
فتحی با اشاره به گستردگی این هنر در سطح روستاها و بخش های ملایر، توسعه آموزش به بانوان و زنان خانه دار را از مهمترین برنامه ها در حوزه منبت عنوان کرد.
وی بیان کرد: هرگاه موفق شویم این هنر را بیش از این به درون خانه ها و حیات اقتصادی مردم ملایر وارد کنیم، آن زمان می توانیم ادعا کنیم در استفاده بهینه از این هنر صنعت و برند خود در حوزه منبت موفق عمل کرده ایم.
فتحی به سوالی درباره نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و وضعیت اشتغال شهرستان نیز اینگونه پاسخ داد: با وجود تمامی ناملایمت ها و دشواری هایی که مردم در زندگی روزمره خود با آنها دست به گریبان هستند، ملایر و استان همدان از جایگاه مناسب تری در حوزه آمار اشتغال، نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است.
فرماندار ویژه ملایر این مزیت را ناشی از نقش و جایگاه ظرفیت های غنی هنری، صنعتی و کشاورزی شهرستان در حوزه های اقتصادی و تولیدی دانست.
فتحی افزایش تسهیلات اشتغالزایی به ویژه مشاغل خرد و روستایی را از دیگر اقدامات مهم توجه در این شهرستان برشمرد و گفت: در پنج ماه گذشته با تلاش های انجام شده، رقم تسهیلات پرداختی ملایر در حوزه اشتغال از حدود 40 میلیارد ریال به بیش از 480 میلیارد ریال یعنی 70 میلیارد ریال بالاتر از سقف تعیین شده رسیده است.
وی همچنین افتتاح و بازگشت به کار چند واحد بزرگ صنعتی در حوزه های مختلف فولاد، فرآوری سیلیس و آندولوزیت را از دیگر اقدامات مهم در حوزه رونق اقتصادی و افزایش اشتغال این شهرستان عنوان کرد.
معاون استاندار همدان خاطرنشان کرد: مجموع چشم اندازها و تحولات پیش رو، افق توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان را روشن تر از گذشته نشان می دهد.
فتحی تاکید کرد: ما در حوزه ثبت آثار و داشته های فرهنگی، هنری، اقتصادی و کشاورزی ملایر، تنها به ارایه واقعیت های این شهرستان اکتفا کرده ایم و این ظرفیت ها به اندازه ای ارزنده بود که توجه ناظران بین المللی را به خود جلب کرد و عناوین مهم ملی و بین المللی به نام هنرمندان و کشاورزان ملایر ثبت شد.
وی همچنین به نقش و جایگاه تفکر بسیجی در دوران انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس اشاره و این تفکر را معرف ایثار، از خود گذشتگی و تلاش بی وقفه و بدون چشم داشت در راه آرمان های انقلابی برشمرد.
فرماندار ویژه ملایر افزود: امروز نیز همین تفکر در عرصه ها و حوزه های مختلف به ویژه در عرصه علم و دانش، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پویا و در حال خدمت رسانی است.
فتحی دانشجویان بسیجی را دانشجویانی پرتلاش، دغدغه مند و پیگیر مسایل کشور دانست و اظهار داشت: ما همواره دانشجویان بسیجی را در کنار و همراه خود در راستای پیشبرد اهداف دولت و نظام در این شهرستان می دانیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار