نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. آذر 1397 - 23:07   |   کد مطلب: 26016
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: مسجد تاریخی پارک سیفیه ملایر با اعتباری حدود 250 میلیون ریال از محل اعتبارات سال گذشته مرمت و بازسازی شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ ابراهیم جلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فضای داخلی مسجد لایه برداری و آجرهای فرسوده مسجد تعویض، بازسازی، ساب و بندکشی مجدد شد.
وی افزود: دیواره های داخلی محوطه مسجد نیز لایه برداری و آجرهای فرسوده آن تعویض و بندکشی شد.
جلیلی ادامه داد: این مسجد تاریخی و سنتی بیش از 150 سال قدمت دارد و توسط مرحوم «سلطان محمد میرزا حاج سیف الدوله» پسر «عضدالدوله» فرزند فتحعلی شاه قاجار در سال 1305 هجری قمری بنا شده است.
وی بیان کرد: نمای بیرونی مسجد تاریخی سیفیه شامل چهار طاق نما و درب های آهنی بزرگ است که در 2 طرف شبستان مسجد در مجموع هشت طاق نما وجود دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر همچنین به بازسازی و مرمت عمارت لطفعلیان ملایر اشاره کرد و افزود: کف سازی حیاط داخل عمارت لطفعلیان با اعتبار 150 میلیون ریال به اتمام رسید.
جلیلی ادامه داد: داخل محوطه موزه لطفعلیان خاک برداری و با جالیزهای کرم رنگ کف سازی شد.
وی یادآور شد: عمارت لطفعلیان بخشی از یک مجموعه سکونتگاهی به یادگار مانده از دوره قاجار است و هم اکنون با کاربری موزه، معرف آداب، رسوم، تاریخ و فرهنگ مردم ملایر است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر مرمت عمارت مصدقی را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: آواربرداری به عمق 60 سانتی متر، اجرای سیستم برق، دفع آبهای سطحی و کف سازی یک هزار مترمربع از عمارت مصدقی با اعتبار 700 میلیون ریال انجام شد.
جلیلی افزود: در همین راستا احیا و بازسازی اصطبل های 6 دهنه عمارت مصدقی نیز با اعتبار یک میلیارد و 880 میلیون ریال انجام شد.
وی اجرای 52 متر دیوارکشی، خاک برداری، آواربرداری، پی ریزی و اجرای دیوارهای طاق را از جمله اقدامات برای مرمت و احیای اصطبل عمارت مصدقی ملایر برشمرد.
جلیلی درباره عمارت مصدقی گفت: این عمارت دارای 2 هزارو 850 مترمربع مساحت و در 2 طبقه در دوران قاجار ساخته شده است که سقف طبقه همکف با طاق های ضربی آجری و خشتی و طبقه فوقانی به صورت مسطح با تیرچوبی پوشیده شده است.
وی اضافه کرد: این عمارت دارای اتاق های تو در تو و ایوان بلند و متوالی با محوطه ای با معماری ایرانی و اسلامی است که پس از مرمت به عنوان خانه صنایع دستی ملایر به مجموعه خانه لطفعلیان اضافه شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار