نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

14. آذر 1397 - 7:02   |   کد مطلب: 25983
در پی تشدید اعتراضات در فرانسه، نخست‌وزیر این کشور در یک نشست خبری اعلام کرد دولت افزایش مالیات بر سوخت را به مدت شش ماه به تعویق می‌اندازد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه در یک نشست خبری رسما اعلام کرد که دولت افزایش مالیات بر سوخت را به مدت شش ماه به تعویق می‌اندازد.

وی در این کنفرانس خبری که به طور مستقیم از تلویزیون فرانسه پخش شد، دلیل تعلیق 6 ماهه افزایش مالیات بر سوخت را آرام کردن اعتراض جلیقه‌زردها و بازگرداندن نظم عمومی به کشور عنوان کرد. 

سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از ابتدای ورود او به کاخ الیزه با اعتراضات زیادی در داخل این کشور مواجه شده است.

در آخرین نمونه از اینگونه اعتراضات، گروهی از معترضان فرانسوی در اعتراض به طرح دولت برای افزایش مالیات بر سوخت، از روز 17 نوامبر (26 آبان) با پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به خیابان‌ها آمدند.

این جنبش اعتراضی که به «جنبش جلیقه‌زردها» معروف شد، با بستن جاده‌ها و مسدود کردن خیابان‌ها، دولت فرانسه را در مقابل نوعی از بحران قرار داد که به گفته رسانه‌های فرانسوی در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود.

در طول بیش از دو هفته درگیری میان پلیس و معترضان، صدها نفر مجروح و بیش از صد نفر از معترضان نیز به دست نیروهای امنیتی دستگیر شدند. معترضان همچنین تعدادی خودرو را نیز در خیابان‌های پاریس از جمله خیابان معروف شانزلیزه به آتش کشیدند. 

این اعتراضات تا آنجا پیش رفت که دولت فرانسه گفت ممکن است در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

مکرون در آخرین اظهارنظر خود درباره این اعتراضات گفت که از اجرای سیاست‌های اقتصادی‌اش کوتاه نخواهد آمد و اخلالگران به دست قانون سپرده خواهند شد اما پس از خشونت‌های اخیر در خیابان‌های پاریس به نخست‌وزیر فرانسه دستور داد با معترضان وارد مذاکره شود.

حال باید دید عقب‌نشینی دولت فرانسه از افزایش مالیات بر سوخت، معترضان فرانسوی را راهی خانه‌های خود خواهد کرد یا اینکه آنها کماکان به اعتراضات خود برای عقیم گذاشتن اصلاحات اقتصادی امانوئل مکرون ادامه خواهند داد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار