نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. آذر 1397 - 16:33   |   کد مطلب: 25941
مخترع بسیجی ملایری با اختراع دستگاه اسانس‌گیری گیاهان دارویی با درصد اسانس‌گیری بیشتر از گیاهان دارویی و ایجاد اشتغال برای 40 نفر به تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان ملایر کمک قابل توجهی کرده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از نافع، اقتصاد مقاومتی مسئله مهمی است که طی سال‌های اخیر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و بسیاری از برنامه‌های کشور بر این اساس باید بزنامه‌ریزی شود؛ پس از سفارشات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی یکی از اهداف و رویکردهای اصلی بسیج توجه به اقتصاد مقاومتی بوده و در این راه بسیج سازندگی با حمایت از تولیدکنندگان و تشویق جوانان به تولید داخلی نقشی مهم در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی داشته است.

در ملایر نیز بر اساس سیاست‌های بسیج در کشور حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفت و یکی از افرادی که در این راه توانسته با توکل به خدا و حمایت‌های بسیج باعث اشتغال 10‌ها نفر شود مهدی پیریایی است.

این کارآفرین جوان ملایری با راه‌اندازی کارگاه کشت و بسته بسته‌بندی گیاهان دارویی کار خود را آغاز کرد و با گسترش آن، اکنون موفق  شده است برای 35 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کند.

پیریایی از سال 90 کار خود را آغاز کرده است و در استای پیشبرد اهداف کاری خود موفق به اختراع یک دستگاه شد؛ مهدی پیریایی را همه با نام پیبس میوه و بسیجی فعال در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌شناسند اما این بار پیریایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار نافع از اختراع خود می‌گوید.

نافع: درباره اختراع خود توضیح می دهید؟

پیریایی: این اختراع در بخش گیاهان دارویی و فرآوری گیاهان دارویی و در واقع اسانس‌گیری این محصولات است؛ در این اختراع برای بهره‌گیری بیشتر از ترکیبات گیاهان توانسته‌ایم با استفاده از بخار آب، درجه اسانس‌گیری محصولات گیاهی را بالا ببریم.

ابتدا این دستگاه را به صورت نمونه آزمایشگاهی ساختیم که خروجی خوبی از آن گرفتیم و یک نمونه شخصی تولید کردیم و در حال حاضر در کارگاه از آن استفاده می‌کنیم.

نافع: آیا برنامه‌ای برای پیشرفت این دستگاه و تولید صنعتی آن به صورت گسترده دارید؟

پیریایی: قطعاً یکی از برنامه‌های اصلی ما همین است، به دنبال ثبت این اختراع هستم تا پس از آن بتوانم در سطح گسترده و صنعتی با ظرفیت بالاتر این محصول را به صورت صنعتی تولید کنیم.

نافع: در توضیحات ابتدایی گفتید دستگاه شما ترکیبات بیشتری از گیاهان دارویی اسانس‌گیری می‌کند، در این باره توضیح بیشتری دهید؛ آیا دستگاه نمونه‌های مشابهی دارد؟

پیریایی: بله دستگاه نمونه‌های دیگری دارد اما ما با تحقیقات و تغییر در دستگاه‌های مشابه توانستیم درصد اسانس‌گیری و بهره‌مندی از محصولات بالا ببریم.

در اصل تفاوت دستگاه در این است که ترکیبات تخصصی گیاهان را بیشتر می‌گیرد، به عنوان مثال ترکبب تخصصی گیاه نعنای دارویی یا فلفلی مواد منتول است و اگر دستگاه‌های دیگر 40 درصد اسانس‌گیری می‌کنند دستگاه ما تا 60 درصد اسانس‌گیری را دارد.

نافع: آیا حمایتی در این خصوص از شما شده است؟

پیریایی: متأسفانه در کشور در بحث گیاهان دارویی ضعیف عمل شده است و اجازه رشد به بحث گیاهان دارویی داده نمی‌شود که این مسئله جای سوال دارد.

 بیشتر به طب نوین و داروهای شیمایی عرصه کار داده می‌شود و با توجه به مزیت های داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی می‌طلبد که بیشتر به بحث گیاهانن دارویی توجه شود.

نافع: از مزیت‌های گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی بگویید.

پیریایی: گیاهان داروهای با ماهیت بدن سازگار است و  حتی اگر تأثیر نداشته باشد به راحتی از بدن دفع می‌شود، اما داروهای شیمایی گاه می‌تواند یک آسیب جبران‌ناپذیر به بدن وارد کند و حتی داروهایی که برای تأثیرگذاری بر یک قسمت از بدن مناسب است برای سایر قسمت‌ها مضر است.

با توجه به این موارد باید هر چه بیشتر به بحث گیاهان دارویی توجه شده و اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد؛ بسیار محدود هستند افرادی که اطلاعات کاملی از گیاهان دارویی داشته باشند و بدانند که هر گیاه چه تأثیری در بدن دارد.

نافع: با این دستگاه تا کنون چه محصولاتی تولید کرده‌اید؟

پیریایی: تاکنون توانسته‌ایم گیاهان نعنا فلفلی، آویشن، گل محمدی و بابونه آلمانی را با درجه بالاتر کیفیت توسط این دستگاه اسانس‌گیری کنیم.

نافع: درباره فعالیت‌هایی که از ابتدا داشته اید توضیح می دهید؟

پیریایی: به دلیل اینکه رشته تحصیلی خودم کشت و فرآوری گیاهان دارویی است و همسرم نیز فوق لیسانس این رشته را داشته، اقدام به تأسیس یک شرکت کردیم، اعضای شرکت  نیز همین رشته را گذرانده‌اند.

ابتدا گیاهان دارویی را  کشت کردیم و به صورت فله‌ای به فروش می‌رساندیم اما برای ایجاد ارزش افزوده یک کارگاه مشاغل خانگی افتتاح کردیم که در این راه بسیج سازندگی ما را بسیار یاری کرد.

نافع: هدف از راه‌اندازی این شرکت چه بود؟

پیریایی: هدف ما از تشکیل شرکت این بود که بتوانیم با رعایت شرایط بهداشتی، یک کار بهداشتی زیر نظر معاونت غذا و دارو انجام دهیم؛ یک دستگاه خشک‌کن خریداری کرده و شروع به کار کردیم.

با خریداری دستگاه خشک‌کن ایده چیپس میوه را با دوستان مطرح کردم، ارائه این طرح برای این بود، بچه‌ها مصرف تنقلات ناسالم که برای سلامتی بسیار مضر است را حذف کنند.

انواع میوه‌ها را پس از طی مراحل بهداشتی و ضد عفونی سازی در دستگاه خشک  کرده و با بسته‌بندی آنها را وارد بازار کردیم، تا محصولی مناسب و سالم جایگزین تنقلات ناسالم باشد.

نافع: آیا موفق به عرضه محصولات خود در سطح کشور شده‌اید؟

پیریایی: بله؛ اکنون در سطح مدارس توزیع شده و توانسته‌ایم این محصول را کل کشور عرضه کنیم.

نافع: در حال حاضر چه محصولاتی در کارگاه خود تولید می کنید؟

پیریایی: انواع میوه خشک، انواع گیاهان دارویی به صورت خشک، عرقیات، اسانس و عصاره‌های گیاهان دارویی، سبزیجات و صیفی‌جات خشک همچون گوجه و پیاز خش از محصولات تولیدی ماست.

نافع:  چه حمایتی از شما در این راه شده است؟

پیریایی: در این راه سختی‌های زیادی کشیدیم، مهمترین نیاز ما سرمایه های اولیه بود و برای اینکه بتوانیم کار را در سطح کشور پیش ببریم سرمایه زیادی می‌خواست که به کمک بسیج سازندگی تسهیلات زیادی گرفتیم و فعالیت خود را تا کنون ادامه دادیم.

نافع: مهمترین مشکل گریبان‌گیر در عرصه تولید برای شما چیست؟

پیریایی: امروز مهمترین مشکل در کار ما، سود وام‌هاست، با توجه به شرایط بد اقتصادی تنها قادر به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و حقوق کارگران هستیم.

نافع: سخن پایانی...

پیریایی: بسیار خوشحالم که توانستیم برای 10 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کنیم.

انتهای پیام/ گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار