نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. آبان 1397 - 9:53   |   کد مطلب: 25899
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: اقدام رئیس سازمان میراث فرهنگی در ثبت جهانی منبت آباده، کاری ناشیانه و ناپخته بوده و نمایندگان ملایر در این خصوص به رئیس جمهور تذکر جدی می‌دهند.

به گزارش ملایری‌ها؛ حجت‌الاسلام احد آزادیخواه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ‌در ملایر با اشاره به جلسات متعدد با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌ گردشگری در خصوص اقدام وی در حوزه ثبت جهانی منبت آباده‌ اظهار داشت: ‌شایسته بود ‌مونسان قبل از این اقدام عجولانه و غیرمنطقی، کاندیداها را دعوت و مطالعات و بررسی‌های دقیق انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه روال کار بر این است که وقتی شهری در یک حوزه صنایع دستی برند ملی می‌گیرد با یک فاصله چند ساله برند جهانی در آن صنعت‌دست را نیز به همان شهر دهند، گفت:  این قولی بود که سازمان  میراث فرهنگی،صنایع دستی و‌ گردشگری بعد از ثبت ملی منبت ملایر به این شهرستان داده است.

عضو  فراکسیون ولایی مجلس ‌با تاکید بر اینکه نگاه رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور‌ در حوزه صنایع دستی  اساسا نگاه فرهنگی نیست و ایشان بیشتر نگاه اقتصادی را ادعا می‌کند اگر چه در اقتصاد هم اتفاق جدی ایجاد نکرده است، گفت: تصمیم ‌مونسان در ثبت جهانی منبت آباده عجولانه، غیرمنطقی و غیرقابل دفاع بوده‌ و ما نمایندگان ملایر در این خصوص به رئیس جمهور تذکر جدی خواهیم داد.

‌نماینده ملایر در مجلس دهم با بیان اینکه البته این نکته بسیار مهم را نیز باید مدنظر قرار دهیم‌ که منبت آباده  کیفیت و هویتش با منبت ملایر کاملا متفاوت است، تصریح کرد: منبت شهر آباده به صورت منبت ریز و سوزنی بر روی محصولات دیگر است و این در حالی‌است که منبت ملایر فقط بر روی مبل استیل است.

آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه هنرمندان و مردم ملایر اصلا نگران نباشند چرا که ملی شدن منبت این شهرستان به خاطر  منبت روی مبل استیل بوده که یک برند منحصر به فرد و به اسم ملایر ثبت ملی و معرفی شده  ابراز کرد:  مردم مطمئن باشند ملایر چیزی را از دست نداده و ضربه‌‌ای نخورده است‌.

وی با بیان اینکه در حوزه جهانی کردن مبل استیل منبت شده ملایر یک فایل جدید را به زودی باز می‌کنیم و حداکثر تلاش خود را برای ثبت جهانی شدن این محصول به کار می‌‌گیریم اظهار داشت: ملایری‌ها تصور نکنند که با ثبت منبت آباده این حق از این شهرستان صلب شده چرا که نمایندگان ملایر پرونده جهانی شدن منبت را با عنوان  مبل استیل منبت شده ملایر دوباره فعال خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته باثبت ملی مبل و‌ منبت و برگزاری دو جشواره ملی  این صنعت و جذب هزاران توریست و ‌گردشگر  شهرستان ملایر توانست یک تحول عظیم در حوزه مبل استیل منبت شده ایجاد و محصولاتش را با برند مبل ملایر به کل کشور معرفی کند بیان کرد: هیچ ارتباطی‌ بین ثبت منبت‌ آباده و منبت ملایر وجود ندارد و این امکان برای ما وجود دارد که به دنبال ثبت جهانی مبل استیل منبت شده ملایر باشیم.

عضو  فراکسیون ولایی مجلس با  بیان اینکه هنوز امکان ثبت جهانی منبت ملایر برای ما وجود دارد، افزود: برند مبل استیل منبت شده ملایر به اسم این شهر کلید خورده ، ثبت ملی و به بازار معرفی شده و این در حالیست که آباده مبلی ندارد که‌ جایگزین مبل ملایر کند  و منبت  این شهر به صورت سوزنی ریز مطلق بر روی دیگر محصولات است.   

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه نمایندگان ملایر حداکثر تلاش خود را برای پیگیری  ثبت‌جهانی منبت ملایر خواهند ‌کرد گفت: البته گلایه ما از‌ مونسان به خاطر این کار عجولانه و غیر کارشناسی و تذکر جدی به آقای رئیس جمهور به قوت خود باقیست .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار