نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. شهريور 1397 - 7:40   |   کد مطلب: 25833
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: موضوع ثبت جهانی انگور ملایر در سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سال 95 آغاز شد که هم اکنون در مراحل پایانی خود است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا، باب الله فتحی روز دوشنبه در بازدید از تاکستان های دره جوزان ملایر اظهار داشت: 25 و 26 مهرماه امسال نمایندگان سازمان فائو به منظور بررسی نهایی پرونده ثبت جهانی انگور ملایر به این شهرستان سفر می کنند.
وی افزود: این شهرستان در تمامی زمینه ها مورد توجه سازمان فائو است که امیدواریم با توجه به معرفی ظرفیت ها، برگزاری نشست ها و تهیه گزارش های مناسب برای بازدید نمایندگان فائو، این رخداد مهم بین المللی محقق شود.
معاون استاندار همدان محصول انگور و فرآورده های آن را یکی از برندهای ویژه ملایر برشمرد و بیان کرد: امروز در بسیاری از نقاط جهان، ملایر را با انگور، کشمش و فرآورده های آن می شناسند.
فتحی ادامه داد: براساس آمارها، ملایر جایگاه بالایی در تولید انگور تازه و صادرات فرآورده های آن از جمله کشمش دارد که این مهم با تلاش شبانه روزی باغداران و کارخانه های این حوزه محقق شده است.
وی حمایت از باغداران و فعالان حوزه انگور و کشمش را یکی از وظایف مهم دولت دانست و گفت: در این راستا یکی از اقدامات شایسته برای برندسازی و حمایت از باغدارن ملایری پیگیری ثبت جهانی انگور ملایر است که گام های مهمی در این زمینه برداشته شد.
فرماندار ویژه ملایر یادآور شد: به همین منظور در سفر نمایندگان فائو به ملایر، ظرفیت ها و اهمیت انگور در زیست جمعی، حیات اقتصادی و فرهنگی مردم ملایر مورد ارزیابی قرار می گیرد.
فتحی همچنین پیشینه تاریخی، آداب و رسوم، میزان نفوذ محصول تولیدی در زیست اجتماعی و اقتصادی، سطح تولید و گستردگی فرآوری را از جمله شاخص های مورد توجه فائو در ثبت جهانی انگور ملایر عنوان کرد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز هدف از این بازدید را در راستای بررسی آمادگی لازم برای بازدید کارشناسان فائو در مهرماه عنوان کرد و گفت: بزودی شاهد ثبت جهانی انگور ملایر هستیم که تحولی عظیم در این حوزه ایجاد می کند.
محمد کاظمی بیان کرد: ثبت جهانی انگور ملایر استمرار طرحی است که 2 سال گذشته با هدف معرفی مزیت ها و ظرفیت های ملایر آغاز شد و در حال پیگیری است.
وی تعامل مستمر با متخصصان وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات کارشناسی صورت گرفته منطبق بر شاخص ها و استانداردهای فائو را از جمله مهمترین گام های برداشته شده برای ثبت جهانی انگور ملایر عنوان کرد.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با اشاره به تشکیل پنج کمیته فعال برای فراهم کردن مقدمات این تحول مهم در ملایر، ابراز امیدواری کرد: پس از بازدید کارشناسان و نمایندگان فائو از تاکستان های هدف ملایر، انگور ملایر نیز پس از مبل و منبت به جایگاه خود در عرصه جهانی دست پیدا کند.
کاظمی همچنین بر ضرورت فراهم کردن سایر زیرساخت های لازم برای ایجاد ارزش افزوده و فرآوری محصول در حوزه تولید انگور ملایر تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان سازمان سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مهرماه سال جاری در راستای ثبت پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر از این منطقه بازدید می کنند.
بیش از 2 سال است که پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر تکمیل و به سازمان جهانی فائو ارسال شده است که هم اکنون پس از پیگیری های مستمر و طولانی مرحله نخست این پرونده به تایید فائو رسید و هم اکنون پرونده در مرحله سوم تکمیل قرار دارد.
حدود 11 هزار هکتار از اراضی ملایر زیر کشت انگور است که سالانه بیش از 240 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می شود و جایگاه سوم تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار