فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

24. شهريور 1397 - 8:22   |   کد مطلب: 25825
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر از تولید 150 هزار قلمه گیاه کمیاب به روش کشت‌بافت تا پایان سال جاری در این مرکز آموزش عالی خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها؛ عباس ملک ‌حسینی ، در این رابطه افزود: اجرای طرح‌های دانش ‌بنیان و جذب درآمدهای غیر شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در اولویت قرار دارد، بنابراین این مرکز یکی از پیشروترین واحدهای دانشگاهی کشور در اجرای طرح‌های دانش‌بنیان و درآمدزاست.
وی با بیان اینکه در این راستا طرح‌های متعددی در دستور کار قرار دارد که برخی از آنها اجرایی شده و برخی نیز تا پایان سال عملیاتی می‌شود، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، تکثیر و تولید گیاهان کمیاب به روش " کشت ‌بافت" است.
ملک حسینی با بیان اینکه در ایران فقط 6 شرکت از این روش استفاده می‌کنند، ادامه داد: شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد ملایر، گیاهان نادری که در معرض انقراض قرار دارند و گران‌ قیمت محسوب می‌شوند را از طریق برگ آنها پرورش داده و تکثیر می‌کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با اشاره به اینکه گل‌ها و گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی که در این طرح تولید می‌شوند، در هیچ نقطه‌ای از ایران پیدا نمی‌شود، گفت: هر برگ این گیاهان به بیش از 700 نشای جدید گیاه تبدیل می‌شود که اکنون در مرحله اجرا قرار دارد و امیدواریم 150 هزار قلمه از این محصولات تا پایان سال تولید و وارد بازار شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم کاهش اتکا به درآمدهای شهریه‌ محور در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهارکرد: بزرگترین مرکز تحقیقات دام سبک(گوسفند) امسال در غرب کشور و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر راه‌اندازی می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت ‌گرفته، 15 هزار رأس گوسفند در این مرکز تحقیقات پرورش داده می‌شود که اگر این طرح به نتیجه برسد، واحد ملایر می‌تواند نیمی از منابع غیرشهریه خود را تأمین کند.
ملک حسینی با بیان اینکه زمین 40 هکتاری مورد نیاز برای اجرای این طرح از سوی فرمانداری ملایر آماده شده است، یادآور شد: در این طرح دام نژاد مهربان که بهترین گوشت دنیا را دارد و دام نژاد افشاری پرورش داده می‌شود که تا پایان سال جاری به مرحله اجرا برسد.
وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های درآمدزای این دانشگاه احداث بزرگترین فروشگاه(هایپرمارکت) غرب کشور است، اظهارکرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر سوله‌ای خالی در اختیار دارد و در همین راستا با فروشگاه رفاه مذاکراتی انجام داده است و مقرر شده بزرگترین فروشگاه (هایپرمارکت) غرب کشور در فضایی به مساحت پنج هزار مترمربع در این سوله راه‌اندازی شود که می‌تواند درآمدهایی برای دانشگاه جذب کند.
پیگیری برای افزودن رشته‌های جدید به دانشگاه آزاد ملایر
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در ادامه به برنامه‌های این دانشگاه برای جذب رشته‌های جدید اشاره کرد و با تأکید بر لزوم حرکت دانشگاه آزاد به سمت کارآفرینی، گفت: به نظر می‌رسد نوع فعالیت دانشگاه باید تغییر کند و در شرایط فعلی رویکرد صرف آموزشی پاسخگوی مشکلات دانشگاه و کشور نیست و مصمم هستیم تا این تغییر مأموریت را دنبال کنیم.
ملک حسینی افزود: در همین زمینه دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر در سایت جدید ایجاد شد که ترم بهمن گذشته در دو رشته کارشناسی اتاق عمل و کارشناسی پرستاری دانشجو جذب کردیم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته تلاش می‌کنیم تا دو رشته‌ کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی و روان‌شناسی سلامت و دو رشته کارشناسی تغذیه و بهداشت را به این دانشکده اضافه کنیم.
ملک حسینی گفت: مراحل تصویب این رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و پرونده آن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد که منتظر بازدید هیأت ویژه این وزارتخانه از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر برای تصویب نهایی رشته‌ها هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با بیان اینکه پیگیر ایجاد رشته‌های کارشناسی حقوق و مهندسی پزشکی نیز در این واحد دانشگاهی هستیم، اظهار کرد: در کنار افزایش رشته‌ها و تلاش برای جذب دانشجو، ارتقای کیفیت آموزشی نیز مورد توجه است.
وی با بیان اینکه این مرکز آموزش عالی دارای 3200 دانشجو در 100 رشته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است، افزود: در همین زمینه تقویم آموزشی کامل دانشگاه در حال تدوین است تا همه فعالیت‌ها منسجم اجرا شود، همچنین از تقویت توان علمی و امکانات رشته‌های مختلف نیز غافل نیستیم.
انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار