نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. مرداد 1397 - 9:01   |   کد مطلب: 25733
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: گیاه 'گلرنگ' در حدود 100 هکتار از اراضی روستای خردمند از توابع بخش مرکزی این شهرستان کشت شد.

به گزارش ملایری‌ها علی مروت امیری در گفت و گو با ایرنا پیش بینی کرد: از این میزان سطح زیر کشت بیش از 110 تن گیاه گلرنگ برداشت شود.
وی با بیان اینکه گلرنگ گیاهی مقاوم به خشکی است گفت: با وجود بحران آب در سطح شهرستان برای توسعه کشت گیاه گلرنگ در مناطق خشک ملایر تلاش می کنیم.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: علاوه بر مصرف خوراکی، رنگ این گیاه در صنعت رنگرزی قابل استفاده است و پس از چیدن، گل دانه های روغنی آن نیز قابل برداشت است.
امیری ادامه داد: گلرنگ جایگزین مناسبی برای تناوب کشت گندم و جو است و سرشار از خواص دارویی و مقاوم به دمای بالای 270 درجه است.
وی با بیان اینکه روغن این گیاه در کارخانه های روغن کشی گرفته می شود بیان کرد: کشت گیاه گلرنگ به صورت دیم است و در صورت آبیاری تکمیلی با روان آب های سطحی عملکرد بالاتری نیز دارد.
امیری گفت: گیاه گلرنگ 25 تا 45 درصد روغن، 12 تا 14 درصد پروتئین و 35 تا 60 درصد پوسته است.
وی یادآور شد: گیاه گلرنگ حدود 100 کیلو در هکتار گلبرگ دارد که امیدواریم کشاورزان بیشتر به سمت کشت این گیاه تمایل پیدا کنند.
به گزارش ایرنا، کنجاله گلرنگ حدود 23 درصد پروتئین، 35 تا 60 درصد پوسته و 35 درصد فیبر دارد و به عنوان مکمل در تغذیه دام و طیور کاربرد دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار