نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. بهمن 1396 - 20:37   |   کد مطلب: 25503
مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۳۳۷ تن گوشت توسط دامپزشکی همدان ضبط و معدم شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از  تسنیم؛ محمودرضا رسولی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش عملکرد 10 ماهه این اداره کل اظهار داشت: واکسیناسیون بیش از 5 میلیون 571 هزار نوبت سردام از ابتدای امسال تا کنون توسط کارکنان اداره کل دامپزشکی استان همدان انجام شده است.

وی با اشاره به اهداف و وظایف دامپزشکی گفت: مجموعه دامپزشکی با هدف استقرار امنیت غذایی و تامین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تامین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی حول دو محور حفظ وحراست از سرمایه دامی کشور و حفظ وارتقاء سطح بهداشت عمومی، به وظایف خود عمل می‌کند.

رسولی با اشاره به میزان مایه کوبی و پیشگیری از بیماریهای واگیر دامی و قابل انتقال به انسان افزود: در این زمینه و امسال تاکنون بیش از 5 میلیون و 571 هزار نوبت سردام بر علیه انواع بیماریهای واگیردامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در استان همدان مایه کوبی شده‌اند که این بیماریها شامل آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز(تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، هاری،  PPRو غیره است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تعداد بیان اینکه شش اکیپ برای واکسیناسیون دام‌های عشایر همدان به مناطق قشلاقی استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه اعزام شده‌اند عنوان کرد: طبق پیش بینی حدود یک میلیون و چهارصد هزار نوبت سر واکسیناسیون بر علیه هفت بیماری مهم در دامهای عشایر انجام می‌گیرد.

وی با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 11 هزار و 43 راس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی تعداد 40 هزار و 320 رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

رسولی به اقدامات دامپزشکی در زمینه حفظ وارتقاء بهداشت عمومی ونظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون تعداد 181هزار و 470 رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرارگرفته‌اند که وزن تقریبی آن بیش از 7 هزار و981  تن است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از ضبط و معدوم سازی بیش از 72 تن گوشت غیربهداشتی از زنجیره مصرف مردم همدان خبر داد و افزود: در زمینه کشتار طیور از ابتدای سال 96 تاکنون در 5 کشتارگاه صنعتی طیور، استان حدود 12 میلیون و 65 هزار قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته که از این تعداد بیش از 69 هزار و 524  قطعه به دلایل بهداشتی از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم‌سازی شده است. 

وی با بیان میزان کنترل و بازرسی بهداشتی ونظارت بر مواد خام دامی در مراکز تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه این مواد گفت: بیش از 90 هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، بسته بندی، عرضه و رستوران‌های این استان انجام گرفته که حاصل این بازرسی‌ها ضبط و معدوم سازی 161 هزار و 529 کیلوگرم مواد خام دامی غیر قابل مصرف در سطح استان بوده است.

رسولی با بیان اینکه امسال طرح‌های بهداشتی زیادی در استان اجرا شده است گفت: با توجه به اینکه دامپزشکی علاوه بر وظایفی که گفته شد در جهت تضمین سلامت مواد خام دامی اقدامات گسترده‌ای را در حال اجرا دارد و این طرحها در راستای بهبود وضعیت کیفی محصولات خام دامی است ساماندهی کشتارگاه های استان و اجرای طرح راه اندازی پیش سرد در تمامی کشتارگاه های صنعتی استان در حال اجرا است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از عموم مردم شریف استان خواست در صورت مشاهده تخلف بهداشتی در ارتباط با تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی مراتب را ازطریق سامانه ارتباطی 1512 به بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما