نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. بهمن 1396 - 20:36   |   کد مطلب: 25343
وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصادی و بازار بین الملل تاکنون نتوانسته‌ایم یه موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم تصریح کرد: در برجام به ظرافت های اقتصادی توجه نکرده و تیم مذاکره کننده به کلیات بسنده کردند یعنی تنها عنوان شد که تحریم ها برداشته شود اما سازوکار آن مشخص نشد.

به گزارش ملایری ها به نقل از راه دانا؛حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت دوازدهم توضیحی درباره برجام ندارد اظهار داشت: در طول مذاکرات، بخش اقتصادی تیم مذاکره کننده بسیار ضعیف عمل کرد.

وی با بیان اینکه حقوق اقتصادی در این مذاکرات نادیده گرفته شد گفت: به طور کلی کشور ما در این بخش ضعف زیادی دارد و مبحث حقوق اقتصادی در دانشگاه ها هم تدریس نمی شود. جای گرایش یا درسی با عنوان حقوق اقتصادی به ویژه حقوق اقتصاد بین الملل در دروس دانشگاهی بسیار خالی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: موضوع اقتصاد چیزی نیست که ایران در مذاکرات با سایر کشورها از یک موضع برتر و بالاتر وارد شود و نه تنها این مساله بلکه سایر قراردادها بدون اتکا به مباحث حقوقی در اقتصاد بین الملل تدوین شده اند.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصادی و بازار بین الملل تاکنون نتوانسته‌ایم یه موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم تصریح کرد: در برجام به ظرافت های اقتصادی توجه نکرده و تیم مذاکره کننده به کلیات بسنده کردند یعنی تنها عنوان شد که تحریم ها برداشته شود اما سازوکار آن مشخص نشد.

مستخدمین حسینی افزود: در برجام عنوان نشده است که انتقال ارز چگونه صورت بگیرد، ما اکنون می‌توانیم نفت را بفروشیم، اما درآمد حاصل از آن را مستقیماً نمی توانیم وارد کشور کنیم. در حقیقت تحریم فروش نفت برداشته شده است اما این موضوع شامل نقل و انتقالات بانکی نشده است.

وی با بیان اینکه گشایشی که باید با بانک های برتر اروپا و آسیا برای مبادلات ارزی می داشتیم حاصل نشده است عنوان کرد: در بخش اقتصادی برجام ظرافت های لازم مد نظر قرار نگرفت و از نیروهای قوی برای پیش برد مسائل اقتصادی در طول مذاکرات استفاده نکردند.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی در ادامه گفت: در همان مقطع مذاکرات و حدود 6 ماه قبل از اجرایی شدن برجام، بارها و بارها عنوان کردیم که در شرایطی که مذاکرات سیاسی به نتیجه رسیده است، بهتر است در حوزه اقتصادی تیم مذاکره کننده جلسات اقتصادی با بانک‌ها، واردکنندگان، فعالان اقتصادی و تولیدی و ... برگزار کرده و در جریان برخی از محورهای اقتصادی قرار بگیرند، اما متاسفانه به این خواسته کارشناسان اقتصادی توجهی نشد.

مستخدمین حسینی تاکید کرد: در شرایطی قرار داریم که نفت را می توانیم بفروشیم، کشتی ها می توانند کالا را حمل و نقل کنند اما نمی توانیم ارز حاصل از نفت را وارد کشور کنیم و باید به جای آن مستقیماً از خارج از کشور کالا خریداری کرده و وارد کشور کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 12 سال بانک های ایران تحریم بوده و سوئیفت برقرار نشده بود خاطر نشان کرد: لازم بود پیش از تصویب و اجرای برجام ساز و کاری در برجام مشخص شود که امکان برقراری سریع سوئیفت به وجود آید؛ مسالی مانند سوئیفت از پیش از برجام باید پیگیری میشد ولی تفاهم نامه ها را می شد بعد از برجام نوشت.

در شرایط کنونی دیگر امکان برقراری ارتباط با بانک های بزرگ دنیا وجود ندارد چرا که در برجام این مورد ذکر نشده است هرچند امیدواریم ساز و کار جدیدی برای برقراری سریعتر سوئیفت در نظر گرفته شود ولی آنچه که مشخص است نکات ریز اقتصادی در برجام در نظر گرفته نشد و تیم مذاکره کننده به حرف منتقدان برجام توجه نکرد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار