نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. بهمن 1396 - 12:24   |   کد مطلب: 25310
امروز در بازارهای جهانی با تضعیف ارزش دلار به کمترین میزان 3 و نیم سال گذشته باعث شد تا در کنار دیگر عوامل نفت خام برای نخستین بار از سال 2014 قیمت 71 دلار را لمس کند.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت برای نخستین بار از سال 2014 به دلیل تضعیف ادامه‌دار دلار و نیز کاهش ذخایر نفت آمریکا و همچنین دهمین هفته متوالی پایبندی کشورهای تولیدکنندگان نفت به «توافق اوپک» به 71 دلار در هر بشکه رسید. 

بر اساس این گزارش، قیمت قراردادهای آتی نفت برنت نیز 5 سنت بالاتر از 71 دلار در هر بشکه معامله شد که بیشترین رقم از دسامبر 2014 تاکنون محسوب می‌شود. 

همچنین  قیمت نفت آتی وست‌تگزاس آمریکا هم به 66.35 دلار در هر بشکه صعود کرد و بیشترین رقم را از دسامبر 2014 تاکنون بر جای گذاشت. هر دو شاخص برنت و وست‌تگزاس از اواسط سال گذشته تاکنون بیش از 60 درصد رشد داشته‌اند. 

از سوی دیگر قیمت نفت توسط محدود بودن عرضه از سوی کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» و روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان حمایت شد. توافق اوپک از سال گذشته آغاز شد و بناست تا در سال 2018 هم ادامه یابد. 

جورج مکنا تحلیل‌گر ارشد بازار در اکسی‌تریدر گفت: «این کاهش تولید نفت و نیز تضعیف ارزش دلار در کنار کاهش ذخایر نفت آمریکا باعث شد قیمت نفت صعودی شود».

بر اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان ذخایر نفت خام آمریکا 1.1 میلیون بشکه در هفته منتهی به 19 ژانویه کاهش یافت و به 411.58 میلیون بشکه در روز رسید. این میزان کمترین سطح ذخایر فصلی از 2015 تاکنون است و کمتر از متوسط ذخایر 5 ساله به حساب می‌آید. متوسط ذخایر 5 سال آمریکا 420 میلیون بشکه در روز بود.

در بازارهای بورس هم دلار آمریکا کمترین رقم را از دسامبر 2014 تاکنون در مقابل سبدی از دیگر ارزها به ثبت رساند. با تضعیف ارزش دلار که معمولاً متأثر از تجارت است باعث شد سرمایه‌گذاران ارزهای خود را در «کمودیتی‌هایی» نظیر نفت خام سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار