نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. دى 1396 - 16:12   |   کد مطلب: 25209
براساس ساختار جدید وزارت امور خارجه عراقچی، انصاری، دهقانی، صابری و پناهی‌آذر به عنوان معاونان سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اداری و ایرانیان منصوب و جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی، قاسمی سخنگو و قشقاوی هم مشاور وزیر شدند.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) طی مراسمی، معاونان جدید خود را بر اساس ساختار جدید معرفی کرد.

بهرام قاسمی با اعلام این خبر، گفت: بر اساس اعلام وزیر امور خارجه، آقایان مرتضی سرمدی به عنوان قائم‌مقام، سید عباس عراقچی معاون سیاسی، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، حسین پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، سید محمدکاظم سجاد‌پور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، محمدتقی صابری به عنوان معاون اداری و مالی، حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و حسن قشقاوی به عنوان مشاور وزیر منصوب و از اول بهمن ماه در مسئولیت‌های جدید انجام وظیفه خواهند کرد.

*سرمدی قائم مقام ماند

به گزارش فارس، براساس چارت جدید، مرتضی سرمدی که پیش از این قائم مقام ظریف بود در سمت خود یعنی قائم مقامی وزیر خارجه ابقا شد.

مرتضی سرمدی نخستین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است که تا سال 1370 این سمت را برعهده داشت. وی پس از آن معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و همچنین سفیر ایران در لندن شد و در دوران وزارت ظریف قائم مقامی وزارت خارجه را برعهده گرفت.

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه نیز در سمت خود باقی ماند.

بهرام قاسمی دهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این مسئولیت‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه و معاونت پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشته است و در 30 خرداد 1395 به عنوان دهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای منصوب شد.

*عراقچی معاون سیاسی ظریف شد

سید عباس عراقچی که تا پیش از این عهده‌دار معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه بود جای خود را به غلامحسین دهقانی که تا پیش از این مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه بود داد و از این پس در کسوت معاون سیاسی وزارت خارجه به ادامه فعالیتش می‌پردازد.

سید عباس عراقچی که آذر 1390 پس از بازگشت از ماموریت توکیو به معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه منصوب شده بود، به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل، رئیس اداره اول اروپای غربی، سفیر ایران در هلسینکی و سفیر آکردیته در استونی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، معاون پژوهشی دفتر مطالعات، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها در طی سال‌های گذشته فعالیت کرده است.

او همچنین در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده حضور داشته است و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام بوده است.

* غلامحسین دهقانی جایگزین عراقچی شد

به گزارش فارس، غلامحسین دهقانی که بعد از انتصاب حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن، به عنوان مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه شد، در ساختار جدید به جای عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه شد.

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود. معاون کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد، دبیر مرجع ملی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و رئیس اداره معاهدات خلع سلاح از دیگر سمت‌های دهقانی بوده است.

*غلامرضا انصاری عهده‌دار معاونت اقتصادی شد

به گزارش فارس، براساس ساختار جدید وزارت خارجه غلامرضا انصاری که تا پیش از این سفیر ایران در دهلی‌نو بود به عنوان معاون اقتصادی وزارت خارجه منصوب شد.

انصاری که پیش از سفارت مدیرکل غرب اروپا بوده، در سمت‌هایی چون کاردار و سفیر ایران در لندن و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو فعالیت‌کرده و مدتی نیز مدیرکل همکاری های اقتصادی وزارت خارجه بوده است.

*قشقاوی مشاور وزیر خارجه شد

حسن قشقاوی که از سال 1388 معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه بود از این پس به عنوان مشاور وزیر خارجه مشغول به فعالیت خواهد بود و از این پس حسین پناهی‌آذر به عنوان معاون ایرانیان و امور مجلس عهده‌دار این سمت است.

قشقاوی که فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است دوره سطح حوزه علمیه قم را نیز گذرانده و پیش از تصدی سخنگویی وزارت خارجه به مدت چهار سال 1387-1383 سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد و سفیر آکرودیته در لتونی بوده است. وی در سال‌های 1379-1375 نیز به عنوان سفیر ایران در قزاقستان فعالیت کرده است.

حسن قشقاوی همچنین به مدت هشت سال (دوره چهارم و ششم) نماینده مردم شهریار و رباط کریم بود. وی همچنین مشاور وزیر امور خارجه و کارشناس سیاسی اداره کل غرب اروپا نیز بوده است.

قشقاوی 31 تیرماه 87 به عنوان سخنگو و دستیار ویژه وزیر امور خارجه معرفی و 20 مهر 1388 این سمت را به رامین مهمان‌پرست واگذار کرد و خود عهده‌دار معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه شد.

*پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس

حسین پناهی‌آذر که تا پیش از این مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه بود به سمت معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت خارجه منصوب شد. وی قبل از این سمت سفیر ایران در ایرلند (دوبلین) هم بوده است.

*جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی شد

به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری که پیش از عهده‌دار معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه بود و در ساختار جدید این معاونت حذف شد، از این پس به عنوان دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی خدمت خواهد کرد.

جابری‌انصاری قبل از اینکه معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه شود به عنوان نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه مشغول به فعالیت بود. وی همچنین مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه، سفیر ایران در لیبی و همچنین مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مشاور معاونت عربی و آفریقا نیز بوده است.

جابری‌انصاری که مدرک کارشناسی خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

وی همچنین به عنوان کارشناس در سفارت ایران در دمشق فعالیت کرده است. جابرانصاری همچنین دستیار معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بوده است. وی در حدود هفت ماه و نیم عهده‌دار سمت سخنگویی و ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه بود.

 

این خبر در حال تکمیل است...

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار