نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. دى 1396 - 17:07   |   کد مطلب: 25203
پس از شکست گروه تروریستی داعش در سوریه، آمریکا و ائتلاف تحت رهبری آن اکنون با تشکیل نیروی مرزی جدید متشکل از 30 هزار نفر تلاش می کنند بستری را برای حضور، ویران سازی بیشتر و تجزیه این کشور فراهم و در مسیر حل بحران چند لایه سنگ اندازی کند.

به گزارش ملایری ها به  نقل از ایرنا؛

ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش به سردمداری آمریکا یکشنبه 24 دی ماه (14 ژانویه) اعلام کرد به دنبال تشکیل یک نیروی مرزبانی موسوم به نیروهای امنیت مرزی در مناطق زیر کنترل کردهای سوریه است که این نیرو متشکل از 30 هزار نیرو خواهد بود.
ائتلاف آمریکا گفت هدایت و فرماندهی نیروی مرزبانی جدید در سوریه بر عهده «نیروهای دموکراتیک سوریه» است و در حال حاضر 230 نفر در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. این نیروها قرار است در مرزهای سوریه با ترکیه، عراق و در کنار رودخانه فرات مستقر شوند.
رسانه های عربی اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** تلاش بیهوده واشنگتن برای برهم معادلات
روزنامه های «الحیات» چاپ لندن و«الاخبار» لبنان با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل یک نیروی مرزی جدید در سوریه با هدف مبارزه با نظام این کشور، تحولات میدان های نبرد سوریه را به سود نظام سوریه و همپیمان آن ارزیابی کردند که چنین ماجراجویی ها نیز نخواهد توانست روند نبرد را به سود دشمنان سوریه تغییر دهد
روزنامه الحیات در گزارشی با عنوان «آموزش 30 هزار جنگنجو به دست ائتلاف برای حمایت از مرزهای عراق و ترکیه» نوشت: در حالی که ترکیه علیه جنگجویان کرد در شمال سوریه وارد تنش شده و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است طی روزهای آینده در منطقه عفرین عملیات نظامی آغاز خواهد شد ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به سردمداری آمریکا از همکاری با گروه های مخالف سوری همپیمان خود برای تشکیل نیروی 30 هزار نفری پرده برداشت که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه آن را فرماندهی خواهند کرد.
روزنامه الاخبار در گزارشی با عنوان «واشنگتن نیروهای مرزبانی در شمال و شرق سوریه تشکیل می دهد» نوشت: حاکمیت سوریه و منافع ترکیه تهدید می شود.
پرده برداشتن از جزئیات طرح ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش برای تشکیل نیروی جدید در مناطق تحت کنترل خود در شمال و شرق سوریه که ماموریت حفظ امنیت مرزها را بر عهده خواهند داشت بار دیگر تنش واشنگتن با مسکو و دمشق و آنکارا را به دنبال داشت.
این در شرایطی است که ترکیه به دخالت نظامی علیه یگان های کُرد تهدید کرده است.
همه شاخص ها نشان می دهد پس از این تصمیم آمریکا روابط واشنگتن با ترکیه و روسیه درباره پرونده سوریه به سوی تنش بیشتر پیش خواهد رفت. این تصمیم آمریکا با اقدامات تازه ترکیه برای بسیج نیروهای خود در حومه عفرین به منظور هدف قرار دادن پایگاه های نیروهای حمایتی کردها همزمان شده است.
در شرایطی که دمشق تاکنون درباره این موضوع عکس العمل نشان نداده است «ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاعی مجلس دومای روسیه معتقد است هدف از تشکیل نیروهای امنیت مرزی فراهم کردن شرایط برای برهم زدن ثبات اوضاع در سوریه و تلاشی برای ساقط کردن نظام سوریه است.
او اقدام واشنگتن و همپیمانان آن را شرم آور و در تضاد با قوانین بین المللی خواند که همه مرزهای و چارچوب های اخلاقی را نادیده گرفته اند.
افزون براین «کنستانتین کوساچف» رئیس شورای اتحادیه روسیه گفت: تصمیم دولت آمریکا در این زمینه به منزله نادیده گرفتن منشورهای سازمان ملل و حاکمیت سوریه است.
به نوشته روزنامه الاخبار، پیروزی های ارتش سوریه ادامه دارد و بسیج مخالفان نظام سوریه در مثلت حلب، حماة و ادلب سودی به دنبال نخواهد داد.
ارتش سوریه و همپیمانان آن در بسیاری از نبردها در حال پیشروی و پیروزی هستند، آنان به فرودگاه نظامی ابوالظهور خواهند رسید و حمایت از گروه های مسلح به هدف ایده ال نخواهد رسید و پیشروی در فرودگاه ابوالظهور فرصتی بزرگ و نقطه عطفی پراهمیت در میدان های نبرد و سیاست به شمار می رود.
به نوشته روزنامه الاخبار با وجود مبهم بودن مسائل سیاسی، اوضاع در میدان های نبرد به شدت آشکار است.
با وجود آماده سازی فراگیر گروه های مسلح مخالف طی هفته های اخیر باز هم پیروزی ارتش سوریه و همپیمانان آن در حومه حلب جنوبی و غربی با روند بالایی ادامه دارد.
تحولات میدان های نبرد نشان می دهد ارتش سوریه و همپیمانان آن در میدان های نبرد دست برتر را دارد و پیروزی هایی که این نیروها با آغاز نبرد در محور سنجار - ابوالظهور به دست آورده اند جایگاه آنان به سرعت تقویت و تثبیت شده است.

** همگرایی ایران، روسیه، سوریه و ترکیه
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن همگرایی ترکیه با ایران، روسیه و سوریه را ضامنی برای به شکست کشاندن طرح های آمریکا در سوریه و منطقه معرفی کرد.
این روزنامه نوشت: تصمیم دولت آمریکا برای تشکیل نیروهای مسلح متشکل از 30 هزار سرباز برای استقرار در مرزهای شمال سوریه به معنی برخورد با ترکیه و مقدمه سازی برای برپایی دولت کردی است که از حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا برخوردار است.
نیروهای دموکراتیک سوریه هسته این نیروها را - که در مرزهای جنوبی ترکیه و در سرزمین های سوریه مستقر هستند- تشکیل می دهند.
راهبرد ترکیه درباره این موضوع نامشخص و مبهم است. اردوغان چگونه می خواهد علیه این کمربند امنیتی در طول مرزهای سوریه و عراق که از پشتیبانی آمریکا برخوردار است مقابله کند؟ اگر اردوغان می خواهد با این طرح خطرناک آمریکا در شمال سوریه رویارویی کند او تنها یک راه بیشتر ندارد و آن هم این است که با ایران و روسیه و سوریه وارد ائتلاف شود.

** سنگ اندازی دوباره در مسیر پیروزی های ارتش سوریه
روزنامه «الوطن» عمان با اشاره به شکست تروریست ها و حامیان آن در میدان های نبرد سوریه نوشت: این طرح آمریکا بیانگر نیات شوم و خبیثانه آمریکا است.
در شرایطی که ارتش عربی سوریه و همپیمان آن در آستانه پیروزی کامل در حومه جنوبی و شرقی حلب هستند و به تدریج عملیات پاکسازی ادلب از تروریست ها آغاز شده است دشمنان سوریه برای سنگ اندازی در برابر پیشروی های ارتش در میدان های نبرد تلاش می کنند.
ائتلاف مبارزه با تروریسم به سردمداری آمریکا اعلام کرد با گروه های همپیمان خود در سوریه برای تشکیل نیروهای امنیتی جدید در مرزها تلاش می کند و این موضوع قابل توجه است. بسیار روشن است که محاسبات آمریکا و همپیمانان آن با نیت های شومی علیه سوریه همراه است.
آنها از یک سوی برای تجزیه سوریه تلاش می کنند و آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روی برخی گروه های کُرد و گروه تروریستی داعش و جبهه النصره با هدف ویران سازی و تجزیه سوریه شرط بندی کرده است. از سوی دیگر آنها برای به شکست ارتش سوریه و همپیمانان آن در ادلب تلاش می کنند تا آنان نتوانند این شهر را تروریست های وابسته به ائتلاف آمریکایی پاکسازی کنند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار