نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. دى 1396 - 16:40   |   کد مطلب: 25197
مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان با ابراز تاسف از حادثه کشتی سانچی در آب‌های کشور چین گفت: برای تشخیص علت حادثه نیازمند زمان و ارزیابی‌های کارشناسی و تخصصی هستیم که در این رابطه گروه‌های تخصصی ذی‌ربط در حال فعالیت می‌باشند.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛الله‌مراد عفیفی‌پور

با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان هماهنگ‌کننده عملیات امداد و نجات دریایی است و برای این‌گونه عملیات در آب‌های سرزمینی آمادگی کامل دارد، اظهار کرد: این سازمان تمامی امکانات لازم برای امداد و نجات را دارد و در صورت بروز سانحه‌ای مشابه کشتی سانچی در آب‌های سرزمینی، دستگاه‌های اجرایی که در دریا و ساحل دارای امکانات امداد و نجات هستند، بسیج می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه در تلاش برای ارتقاء توانمندی‌های امداد و نجات دریایی هستیم، افزود: در حد بضاعت، توانمندی‌های امداد و نجات دریایی را با مانورهای مختلف در دریا نشان می‌دهیم، ابزارهای امداد و نجات خود را به‌روز می‌کنیم و پرسنل آمادگی لازم برای امداد و نجات را از طریق آزمون و خطا به دست می‌آورند.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان بیان داشت: حمل‌ونقل دریایی در دنیا سهمی بالغ بر 90 درصد تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است که این موضوع وابستگی شدید همه کشورها به حمل‌ونقل دریایی را نشان داده و اهمیت جایگاه این صنعت در دنیا و کشورهایی که به دریا دسترسی دارند را کاملا مشهود می‌کند.

عفیفی‌پور با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل دریایی در کشور و جابجایی 100 درصدی محموله‌های کشور از طریق دریا ابراز داشت: شرکت ملی نفتکش در کنار سازمان بنادر که دستگاه حاکمیتی در حوزه دریا است، تلاش زیادی برای پیشبرد اهداف کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات و رونق تجارت دریایی کشور به عهده دارد.

به گفته وی، کشتی سانچی یکی از کشتی‌های مدرن و مطابق با استانداردهای بین‌المللی بود که در صادرات نفتی کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت و در صنعت حمل‌ونقل، حادثه و سانحه یکی از مواردی است که لاجرم اتفاق می‌افتاد.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان در ادامه دلایل حوادث را سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شرایط محیط کار دانست و تصریح کرد: ابزارهایی در شناور موجود می‌باشد که برای فعالیت عادی و پیشگیری از سوانح استفاده می‌شود و استهلاک هر دستگاه الکترونیکی در شناور می‌تواند سانحه‌ای را به وجود آورد و شرایط زندگی، محیط بیرونی شناور مثل امواج دریا، بارندگی و ... در کیفیت فعالیت خدمه شناور موثر است.

عفیفی‌پور با بیان اینکه سازمان بنادر به عنوان دستگاه متولی و حاکمیتی حوزه حمل‌ونقل دریایی، از بدو وقوع حادثه کشتی سانچی واحد هماهنگی، جستجو و نجات اداره کل بنادر هرمزگان را در بندر شهید رجایی فعال کرد، افزود: با ارتباط با کشورهای ساحلی محل حادثه کشتی سانچی مثل کره‌جنوبی، ژاپن، چین و تایوان اطلاعاتی رد و بدل و درخواست‌هایی ارسال شد که هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و از طریق منابعی که وجود داشت اطلاعات کامل مربوط به اطفای حریق کسب شد.

وی با اشاره به اینکه ضوابط و کنوانسیون‌های دریایی این اجازه را به کشورهای دیگر می‌دهد که در هر حادثه نقش امداد و نجات را ایفا کنند، ادامه داد: براساس این ضوابط کشورهای ساحلی که در موقعیت حادثه هستند این امکان را دارند که امداد و نجات خدمه و کشتی را انجام داده و در ساعات اولیه این اقدام توسط گروه امداد و نجات چین صورت گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان ابراز داشت: برای تشخیص علت حادثه نیازمند زمان، ارزیابی‌های کارشناسی و تخصصی هستیم که گروه‌های تخصصی ذیربط در حال فعالیت هستند.

عفیفی‌پور با بیان اینکه بُعد مسافت در عملیات امداد و نجات دریایی می‌تواند تاثیرگذار باشد، افزود: بُعد مسافتی تجهیزات امداد و نجات چین تا محل حادثه، کار امداد و نجات را سخت کرده بود و فرصت‌هایی که امکان داشت امداد و نجات موثر انجام شود از دست رفت.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر با هماهنگ‌کردن دستگاه‌های اجرایی کشور برای همکاری و کمک‌رسانی، هماهنگی‌های دیپلماتیکی بین کشورهایی که می‌توانستند در این حادثه کمک کنند و اعزام تیم کارشناسی برای نظارت فعالیت امداد و نجات در مرکز شانگ‌های و همچنین جمع‌آوری مستندات در رابطه با شکل‌گیری این حادثه دلخراش در کشور چین اقدامات اساسی را انجام داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین ضمن تشریح اقدامات اولیه در سانحه کشتی سانچی گفت: مدیرعامل سازمان بنادر به همراه وزیر کار و رفاه اجتماعی به دلیل اینکه سهام‌دار اصلی شرکت نفتکش ملی ایران و همچنین مالک کشتی سانچی این وزارت‌خانه می‌باشد در اتاق بحران چین حضور یافتند و از آنجا مستقیما بر عملیات امداد و نجات نظارت داشتند که متاسفانه به دلیل نوع باری که این شناور به صورت طبیعی در حال حمل داشت و آتش‌سوزی که اتفاق افتاده شرایط امداد و نجات را بسیار سخت کرده بود و اطفای حریق و نجات جان خدمه به دلیل انتشار گاز سمی و حرارت بسیار شدیدی که در آتش‌سوزی بالغ بر یک میلیون بشکه میعانات گازی ایجاد شده بود بسیار کار سختی بود و متاسفانه شرایط را برای کمک و امدادرسانی بسیار دشوار کرده بود.

عفیفی‌پور با اشاره به اینکه هر فعالیتی یقینا آموزش و استانداردهای خاص خود را دارد و در دریا هم سخت‌ترین استانداردها اجرا می‌شود، ابراز داشت: سازمان بنادر به شدت در حوزه آموزش و اجرای استانداردهای ملی و بین‌المللی سخت‌گیری می‌کند و کشتی‌های نفتکش علاوه بر استانداردهای اجباری حوزه بنادر، استانداردهای دیگری نیز دارند که ضریب خطا در حوادث را بسیار کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه پرسنل کشتی سانچی آموزش‌دیده و با تجربه بودند ولی ابعاد این حادثه و شدت انفجارها قدرت هر عکس‌العملی را گرفته بود، افزود: تیمی که از کشور به محل حادثه فرستاده شد متشکل از 3 گروه بود که یک گروه ابتدایی برای ارزیابی سانحه و نظارت بر عملیات امدادرسانی اعزام شد، گروه دوم از تکاوران نیروی دریایی برای امداد و نجات و گروه سوم مدیران ارشد سازمانی بودند که مستقیما در اتاق بحران چین بر نحوه فعالیت امداد و نجات نظارت می‌کردند.

مدیرکل بنادر و دریانودی استان هرمزگان در پایان ضمن ابراز تاسف از این حادثه دلخراش خاطرنشان کرد: عمق این فاجعه به قدری بالا بود که دل همه مردم ایران را به درد آورد و غم و اندوه زیادی را برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور ایجاد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار