نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. دى 1396 - 16:28   |   کد مطلب: 25192
نخستین همایش «خبر خوب» توسط خبرگزاری فارس، با حضور مقامات و چهره‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در تالار سوره حوزه هنری تهران در حال برگزاری است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

اولین دوره از همایش «خبر خوب» از لحظاتی پیش در حوزه هنری تهران آغاز شد.

در این همایش چهره‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از جمله ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد خمینی(ره)، عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق سازمان صداوسیما، سرهنگ خسروی رییس مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی کشور، سرهنگ عبدی مدیرکل مطالعات و تحقیقات اجتماعی ناجا، محمدعلی محمدیان (معلم فداکار مریوانی)، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی حضور دارند.

تیرانداز: مخاطب باید ساختمان ذهنی و فکری خود را با «خبر خوب» بسازد

در ابتدای این همایش پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، بابیان اینکه این همایش با هدف توجه دادن به یکی از غفلت‌های رسانه‌ای تشکیل شده است، گفت: امروز در تقویم کشورمان یکی از خبرهای خوب مبنی بر پایان یأس و ناامیدی در سال 1357 ثبت شده است و امیدواریم که تلاش مؤثری همچنان برای دمیدن امید به جامعه از طرف رسانه‌ها صورت گیرد.

وی افزود: انسان همواره در حال شدن و حرکت است و امیدوارم که این حرکت در مسیر کمال باشد و همه وسایل برای رشد و تعالی انسان مهیا باشد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: رسانه ابزار مهمی است که در تعریف نوین آن باید بتواند مخاطب را رشد داده و متعالی کند و هر حرکتی که مانع آن شود، مردود است.

وی اظهار داشت: امروز انتشار بی‌قاعده و پرتکرار اخبار منفی منجر به روحیه مأیوس و کسل‌کننده‌ای شده که مانع حرکت انسان است.

تیرانداز اضافه کرد: تفکر شاخص رشد و تعالی انسان است لذا برای رشد انسان‌ها و جوامع باید قدرت تفکر را در جامعه ارتقا داد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: تفکر باید انسان را به سمت مسیر درست و عمل رهنمون کند.

وی افزود: خبر خوب، خبری است که باید با اطلاعات کامل و دقیق انسان را به سمت تحلیل‌های صحیح سوق دهد، ضمن اینکه مخاطب هم باید ساختمان ذهنی و فکری خود را با خبر خوب بسازد، ضمن اینکه این معماری به انسان کمک می‌کند ذهنش رشد کند.

تیرانداز تأکید کرد: اخبار ناقص، مبهم، غیردقیق به مخاطب کمک نمی‌کند و سطح وی را در سطح یک مصرف‌کننده تقلیل می‌دهد، لذا نباید کاری کرد دروغ شاخدار در جامعه باور شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: رسانه مسئول باید به‌جای بیان موضع‌گیری هیجانی به سمت استدلال‌های متقن سوق پیدا کند و تحلیل‌ها را به مخاطب واگذار کند.

وی بابیان اینکه رسانه بی‌طرف نداریم گفت: رسانه بی‌طرف بی‌معناست و ادای بی‌طرفی درآوردن هم فریب مخاطب است.

تیرانداز اظهار داشت: رسانه‌ای که فعل و عمل صحیح را دارد، باید استدلال‌های صحیح را تولید و منتشر کند، ضمن اینکه فرآیند تولید استدلال برای گوینده و شنونده هم مبارک است و منجر به رشد فکری و ذهنی انسان می‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: رشد و تعالی فکری مخاطب وظیفه خبر خوب و رسانه مسئول است، ضمن اینکه نیاز جامعه نیز بیان اخبار مثبت و امیدبخش است.

وی بابیان اینکه غربی‌ها هم به این گفته خود مبنی بر اینکه خبر خوب، خبر بد است، عمل نمی‌کنند خاطرنشان کرد: متأسفانه تقلید ما در انتشار اخبار بد و افراط در آن جامعه را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

تیرانداز گفت: مردم در مواجهه با این سؤال که آخرین خبری که دیده یا شنیده‌اید چیست و کجاست؟ به ندرت مصادیقی را به یاد می‌آورند، درحالی‌که سیاه‌نمایی‌ها به گعده‌ها و دیدوبازدیدهای خانوادگی رسوخ کرده است و مدام از سختی‌ها و مشکلات برای یکدیگر می‌گوییم بی آنکه راهکار بدهیم و توجهی به اتفاقات پیرامونی خود نداشته و به شکرگزاری خداوند توجهی نمی‌کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تأکید کرد: بر اساس آمارها و پژوهش‌های علمی، مردم ما عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر از قبل شده‌اند، ضمن اینکه دعواهای بی‌ارزش و قدرت‌طلبی‌های جناح‌های سیاسی منجر به تحمل هزینه‌های گزاف از سوی جامعه شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به هدفمندی مهمی فکر کرد و هرچه اهداف ما بزرگ‌تر باشد، باید رسانه‌های هدفمند به سمت آن گام بردارد، گفت: رسانه باید هدف متعالی را به خود و مخاطب یادآوری کند که این یادآوری چه در حوزه‌های شخصی است و چه در حوزه‌های جمعی.

تیرانداز تصریح کرد: متعالی‌ترین هدف، بندگی پروردگار است و این بندگی باید مدام در ساحت‌های مختلف زندگی لحاظ شده و رسانه به آن توجه دهد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: در حوزه جمعی باید به دنبال اهداف جمعی و متعالی باشیم و این هدف باید بتواند همه ما را یکصدا و یکپارچه کند.

وی تأکید کرد: هدف مشترک همه ما پیشرفت کشور عزیز ایران است و اگر این‌گونه شد، سطحی‌نگری و اهداف بی‌ارزش خریداری پیدا نخواهد کرد.

تیرانداز گفت: جامعه و اهداف، جریاناتی را بزرگ می‌شمرند که پیشرفت ایران را بزرگ بشمارند، نه منافع حزبی و جریانی خود را.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به اخبار ناگوار و حوادث تلخ اخیر گفت: هنوز داغ زلزله کرمانشاه بر قلب‌هایمان وجود داشت که کشتی نفتی ما غرق شد و ما را هم در ماتم فرو برد.

وی گفت: خبر خوب آن نیست که چشم خود را بر روی واقعیت‌ها بسته و خود را فریب دهیم که اگر این کار را کنیم مانع حرکت روبه جلوی انسان‌ها شده‌ایم؛ چراکه آن وقت است که به حفظ وضعیت موجود بسنده خواهیم کرد.

وی گفت: چگونه گفتن اخبار منفی هم بسیار مهم است تا درست و به‌موقع بتوانیم اثرات سوء اخبار منفی را کم کنیم.

تیرانداز افزود: در کنار انعکاس اخبار منفی می‌توان تحلیل هم ارائه داد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس بابیان برخی رشادت‌ها و فداکاری‌ها و اتفاقات خوب و مثبت مردم ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تشییع باشکوه شهدای مدافع حرم و وفاق ایجادشده در حوادث ملی و فداکاری و نوع‌دوستی مردم ایران در کنار حوادث ناگوار، از اتفاقات مثبتی است که نباید از کنار آن گذشت.

وی از رسانه‌ها خواست از اتفاقات مثبت، ایثار و فداکاری‌های مردم ایران و حضور باشکوه آنها در مراسمات مختلف الگوسازی و هویت‌سازی کنند، ضمن اینکه نمی‌توان نوع‌دوستی مردم ایران را در حوادث زلزله کرمانشاه ندید و فقط به حرکت چند فرصت‌طلب پرداخت.

تیرانداز در توضیح بیشتر این موضوع اضافه کرد: کمک محبت‌آمیز سرباز ارتشی به کودک زلزله‌زده کرمانشاهی و آستین‌های بالازده سرداران بسیجی و سپاهی برای ساخت سرویس بهداشتی از اتفاقات ایثارگونه و مثبت به حساب می‌آید.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: باید همه رسانه‌ها به یکدیگر کمک کنند تا در خصوص رسالت سنگین‌شان در رساندن اخبار خوب وظایف‌شان را به نحو احسن انجام دهند.

وی در پایان گفت: در آینده نزدیک همایش علمی خبر خوب و روزنامه‌نگاری مثبت‌نگر برگزار خواهد شد.

این خبر در حال بروز رسانی است...

برای مشاهده پخش زنده این همایش اینجا کلیک کنید.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار