نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. دى 1396 - 12:43   |   کد مطلب: 25070
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 گفت: پیشنهاد افزایش وام ازدواج از 10 به 15 میلیون تومان که از سوی دولت ارائه شد نیاز به مصوبه مجلس ندارد اما کمیسیون تلفیق با آن موافق است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 امروز در نشست خبری خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به مصوبات صبح امروز و بعد از ظهر روز گذشته کمیسیون متبوعش اظهار داشت: بر اساس یکی از مصوبات جلسه درآمد دولت از محل مالیات شرکت‌های دولتی 12 هزار و 700 میلیارد تومان، شرکت‌های غیردولتی 23 هزار میلیارد تومان، مالیات فرآروده‌های نفتی 5 هزار میلیارد تومان، مالیات بر سیگار 2 هزار میلیارد تومان، درآمد حاصل از سود سهام شرکت‌های دولتی 16 هزار میلیارد تومان و درآمد نفت (55 دلاری با ارز 3500 تومانی ) 106 میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: این منابع از محل واگذاری مالی دولت 48 هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 همچنین با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر پیشنهاد افزایش وام ازدواج از 10 میلیون به 15 میلیون تومان عنوان کرد:‌در بند «ر» تبصره 16 لایحه پیشنهادی دولت در سال 97 عدد 10 میلیون تومان ذکر شده است اما افزایش آن از اختیارات دولت است و نیازی به مصوبه مجلس ندارد. محل تامین آن هم از محل سپرده‌های در اختیار بانک‌هاست و مجموعا مسئولیت آن با بانک مرکزی خواهد بود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: با وجود اینکه دولت پیشنهاد افزایش وام ازدواج را داده است باید دید این صحبت رئیس‌جمهور به عنوان تکمیل عدد 10 به 15 است و یا صرفا از محل اختیارات دولت که نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد صورت می‌گیرد. که در هر صورت باید به صورت پیشنهاد و تکمله به لایحه بودجه از سوی دولت اضافه شود و اگر چنین پیشنهادی ارائه داده شود ما اگر احساس کنیم منابع لازم در بانک مرکزی برای تامین 15 میلیون تومان برای وام ازدواج وجود دارد می‌توانیم به عنوان پیشنهاد از سوی نمایندگان و تکمیل نظر دولت آن را در کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنیم.

وی با اعلام نظر کمیسیون تلفیق بودجه 97 درباره افزایش وام ازدواج از 10 به 15 میلیون تومن اعلام کرد که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش وام ازدواج نظر مثبت دارند و تلاش می‌کنند این اقدام انجام شود لذا با عدد 15 میلیون موافقیم و اگر دولت آن را اضافه نکند ما می‌توانیم در قالب پیشنهاد به کمیسیون ارائه دهیم.

یوسف‌نژاد در ادامه با اشاره به جلسات برگزار شده کمیسیون تلفیق بودجه 97 کل کشور تاکنون عنوان کرد: در مجموع موارد اصلی درآمدی مورد بررسی قرار گرفتند اما در دو مورد عوارض خروج از کشور و برداشت از صندوق توسعه ملی که نیاز به اذن رهبری دارد مراعا گذاشته شده تا مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس بررسی تبصره درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور درآمد مالیاتی دولت 128 هزار میلیارد تومان خواهد بود که بخشی از آن یعنی 36 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 ادامه داد: ما پس از اتمام درآمدها وارد بحث هزینه‌ها شدیم و پیش‌بینی می‌شود در جلسه بعد از ظهر نیز بررسی مواد مراعا مانده به اتمام برسد.

یوسف‌نژاد با اشاره به جزئیات مصوبات جلسات اخیر کمیسیون متبوعش گفت: با توجه به مصوبات اخیر در بخش هزینه‌ای، از ابتدای سال 97 کلیه منابع و درآمدهای وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اختصاصی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به مصوبه مربوط به عوارض خروج از کشور یادآور شد: طی مصوبه کمیسیون عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات عالیات (سوریه،عراق، عربستان) بر اساس قانون بودجه سال 97 خواهد بود یعنی مبالغ عوارضی برای این بخش همانند سال گذشته خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 بر همین اساس اضافه کرد: عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین نیز که قصد سفر به عراق را دارند که مدت زمان آن 40 روز خواهد بود از پرداخت عوارض معاف هستند. عوارض خروج از کشور برای سایر کشورها نیز هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

«گفتنی است عوارض خروج به مقصد عتبات عالیات به صورت هوایی 37 هزار و 500 و زمینی 12 هزار و 500 تومان است».

یوسف‌نژاد با اشاره به تبصره 3 مربوط به بخش درآمدی عنوان کرد: بر اساس مصوبه این بخش سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌ها علاوه بر باقیمانده سهمیه سال قبل معادل 30 میلیارد دلار تامین شد. همچنین طرح‌های بخش خصوصی، تعاونی و نهادهای خصوصی، نیمه دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌تواند از تسهیلات مربوطه استفاده کنند و بازپرداخت و اصل سود آن از هر یک از محل‌های عایدی طرح تامین خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: بر اساس یکی از مصوبات جلسه کمیسیون، وزارت نفت مکلف است در چارچوب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی زمینه حضور بخش خصوصی در حوزه اکتشاف، استخراج و تولید نفت و گاز را در تمامی سطوح (شرکت‌های اکتشاف، تولید و ارائه‌دهنده) با تسهیل شرایط نسبت به شرکت‌های خارجی فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97در ادامه توضیح مصوبه ذکر شده، تصریح کرد: آئین‌نامه اجرایی آن هم توسط وزارت نفت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

یوسف‌نژاد همچنین با اشاره به مصوبه دیگری درباره واگذاری سهام شرکت‌ها خاطرنشان کرد: اولویت توزیع منابع جدول 18 بر اساس مصوبه کمیسیون با طرح‌های هادی و روستایی است. (این جدول مربوط به مطالبات خانواده شهدا، قانون خدمت‌رسانی و بیمه عمر، قانون جامع خدمت‌رسانی و....است).

وی در بخش پایانی نشست خبری خود با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر اجازه به دولت برای انتشار اوراق مالی در بخش فضاهای آموزشی گفت: بر اساس این مصوبه به دولت اجازه داده می‌شود که مبلغ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را برای تکمیل فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش منتشر کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار