نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. دى 1396 - 16:58   |   کد مطلب: 24861
روزنامه آفتاب یزد نوشت: برخلاف ادعای حامیان دولت، جنبش ما پشیمان هستیم، از مردم نشات گرفته است، به عبارتی اگر چنین جنبشی حتی از دل مردم هم ایجاد نشده باشد، اما در دل مردم جای گرفته است و این یک زنگ هشدار است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد امروز گزارشی را با عنوان «ما کم طاقت شده‌ام یا دولت نقص دارد؟» منتشر کرد.

 بخش هایی از این گزارش در ادامه می‌آید:

هنوز یک روز از ارائه لایحه بودجه حسن روحانی برای سال 97 نگذشته بود که اینبار هم سلبریتی های ایران آغازگر راهی شدند با درونمایه سیاسی، اینبار اما به جای آنکه انگشت‌های مهر شده آغشته به رنگ بنفش به معنای حمایت از حسن روحانی را نشان دهند و مردم را به رای دادن به او ترغیب کنند از آن طرف این بام افتادند.

حامیان مشهور حسن روحانی به یکباره علمدار مخالفت با او شدند. در راس این چهره‌ها هم که کسانی مثل علی کریمی و رضا صادقی بودند، حرفشان هم این بود که شرایطی چون، تعرفه سه برابری خروج از کشور، قطع یارانه 35 میلیون نفر، بنزین 1500 تومانی، دلار 4200 تومانی و در مقابل، افزایش بودجه مراکز و موسسات بلااستفاده نورچشمی را نمی توانند بپذیرند. آنها به گونه‌ای رویگردانی از رئیس دولت دوازدهم را کلید زدند و مردم هم خیلی سریع هشتگ «پشیمان هستیم» را در شبکه‌های مجازی فراگیر کردند؛ «پشیمان هستیم که به روحانی رای دادیم». نتیجه چنین جوی این شد که رئیس دولت چند روز بعد در سخنرانی اش اعلام کند او پای٬ قول هایش می ایستد و مردم نیز پای قولشان نسبت به وفاداری به او بایستند. جمله‌ای که بیانگر این بود؛ حسن روحانی صدای اعتراض مردم را شنیده و البته از این موضوع سخت به دلش هراس افتاده چرا که تنها پشتوانه خود را که این ملتند ازدست رفته می بیند.

بعد از موج «پشیمان هستیم» اما سعی شد به طور موازی موج دیگری با عنوان «ما پشیمان نیستیم» به راه افتد، موجی که البته بازهم قرار بود از سوی برخی از سلبریتی ها مثل باران کوثری، همینطور اصلاح طلبان و هواداران حسن روحانی به راه افتد. اما در عمل آنچه روی داد این بود؛ کمپین «ما پشیمان نیستیم» هرگز به مانند «ما پشیمان هستیم» فراگیر نشد.

نکته ای که می توانست بیانگر یک موضوع باشد؛ اینکه حتما مردم پشت این کمپین ضدروحانی بوده‌اند تا دسیسه.

در حالی که بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب و همین طور نزدیکان روحانی عملا تلاش داشتند تا نشان دهند که این کمپین، برنامه‌ریزی شده از سوی جناح راست برای هجمه به حسن روحانی است اما شواهد نشان می دهد که ماجرا چیزی فرای این است.

حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی یکی از چهره‌هایی است که این کمپین را به گردن جریانات مخالف حسن روحانی و احمدی نژادی ها انداخته است. چهره هایی مثل مرتضی مبلغ اصلاح طلب هم با بیان اینکه «دست‌های خاصی پشت کمپین پشیمانی به زودی نمایان خواهد شد و معتقدم این کمپین به هیچ وجه موجودیت واقعی ندارد.» صورت مسئله را پاک کرده‌اند. کسانی مثل عبدالله ناصری هم به تایید این موضوع که پشت پرده ای در جریان کمپین «پشیمان هستیم» در کار است، پرداختند. اما به راستی اگر دست‌های پنهانی در کار است و اصولگرایان یا احمدی نژادی ها برای فشار به دولت چنین کمپینی را به راه انداخته اند و اثری از مردم پشت آن نیست، پس چرا تا این حد فراگیر شده؟ آیا این فراگیری غیر از این است که - حتی اگر منشاء کمپین مردم نباشد - مردم از آن حمایت می کنند؟ پرواضح است که فراگیری کمپین "پشیمان هستیم" را نمی‌توان به حساب یک جریان کوچک گذاشت، که اگر این بود روحانی چند روز بعد از این موج، از ایرانیان نمی‌خواست تا بر سر پیمان شان با او باقی مانده و به وی پشت نکنند.

انکار مردمی این جریان چیزی جز فریفتن خود نیست اما اگر امروز کسی این سوال را بپرسد که " چه طور مردم این سرزمین تنها 6 ماه بعد از روی کار آمدن دولت دوازدهم که خود به آن رای داده اند، اینگونه به ستوه آمده و از آن رویگردان شده أند؟ "قابل بررسی است، آیا 6 ماه زمان مناسبی برای این پشیمانی و رویگردانی است؟

خطر جدی

برخلاف ادعای حامیان دولت، جنبش ما «پشیمان هستیم»، اتفاقا از مردم نشات گرفته است، به عبارتی اگر چنین جنبشی حتی از دل مردم هم ایجاد نشده باشد، اما دردل مردم جای گرفته است و این یک زنگ هشدار برای جریان اصلاحات روحانی و نهاد ریاست جمهوری است.

اینکه عده‌ای بخواهند با مطرح کردن دست‌های پشت پرده و یا در میان کشیدن پای احمدی نژادی ها مخالفت‌های مردم با دولت روحانی و عملکرد او را نادیده بیانگارند، بی‌تردید پاک کردن صورت مسئله و چشم پوشی به روی حقایق است. اینکه مردم از روی کم طاقتی و یا به حق اینچنین علیه شخصی شدند که همین چند ماه پیش خود به او رای داده اند نیز چیزی را در نتیجه عوض نمی کند. مهم این است مردم چه به حق و چه به ناحق، از امید به روحانی تا حدودی پشیمان شده‌اند... و این یک خطر جدی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار