نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. دى 1396 - 16:56   |   کد مطلب: 24860
سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای ٢٤ نماینده کنگره درباره نقض برجام توسط ایران گفت: سنا یا اعضای کنگره را قاضی نمی‌دانیم و در مقام قضاوت نمی‌شناسیم. برجام یک قاضی بیشتر ندارد و آن آژانس است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران شهادت حمیدرضا محمدیان جانباز دیپلمات را تسلیت گفت و میلاد حضرت مسیح را تبریک گفت. 

*سفر ماکرون در دستورکار است

وی درباره سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به تهران عنوان کرد که این سفر در دستور کار روابط دو کشور است و تاریخی تعیین نشده که به تاخیر افتاده باشد. 

قاسمی اضافه کرد: هیچ شرط و شروطی در این آمد و شدها و تبادل هیات‌ها و مذاکراتی که با فرانسه داریم نه از جانب ما و نه آنها، وجود ندارد. 

وی روابط دو کشور را مثبت خواند و افزود: تعاملات بسیاری بین دو کشور وجود دارد و این تعاملات ادامه می یابد و صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن و مذاکره، بحثی انحرافی است و احتمالا جاهایی که مطرح می‌کنند با نیات خاصی این موضوع را مطرح و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.  

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات منتشر شده به نقل از ماکرون در تماس تلفنی با ملک سلمان نیز بیان کرد: منبع این خبر سعودی‌ها بودند و ما از پاریس و در سایت وزارت خارجه فرانسه چنین چیزی ندیدیم. 

وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر برخی سخنان نا به جا، غلط و غیرمنطقی از سوی برخی مقامات فرانسوی درباره برخی موضوعات ایران و منطقه مطرح شد، افزود: بهنگام پاسخ و موضع خود را به صراحت و روشنی اعلام کردیم. با توجه به اهمیت روابط دو کشور و تعاملات ما، قطعا در خیلی از مواضع دارای نظرات مشترکی هستیم، ولی بدون شک در برخی حوزه‌ها نظرات یکسانی نداریم و به همین دلیل این مذاکرات و رفت و آمدها ضرورت دارد.

*استقبال از سفر لودریان

قاسمی افزود: از سفر آتی وزیر خارجه فرانسه به تهران استقبال می‌کنیم و دستورکار مشخص و مفصلی را برای این سفر خواهیم داشت و علاوه بر مسائل دوجانبه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، مسائل بانکی، مالی و فناوری و درباره مسائل منطقه صحبت‌های زیادی با طرف فرانسوی خواهیم کرد.  

وی بیان کرد: متاسفانه فرانسوی‌ها گهگاهی تحت تاثیر القائات معاندان ایران و آنهایی که ایران هراسی را ترویج می‌کنند، قرار می گ‌رند و با اطلاعات نادرست در مورد برخی موضوعات موضع گیری می‌کنند، این اقدام درستی نیست و در گفتگوی سازنده می‌توانیم تا حد زیادی خوشبین باشیم که فرانسه را از واقعیت‌ها و هر آنچه در منطقه می‌گذرد، آگاه کنیم و آنها را از القائاتی که دیگران می‌خواهند روابط ایران را با کشورهای اروپایی تحت تاثیر قرار دهند، دور سازیم.  

*اروپا هوشیار باشد در دام سیاست‌های غلط آمریکا و برخی متحدان نابخرد آن در منطقه قرار نگیرد

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه یک هوشیاری بسیار در شرایط کنونی لازم است، بیان کرد: در دورانی که آمریکا به دلایل مختلف و اشتباهات فاحشی که داشته، در تنگنا و انزوای جدید قرار می گیرد، اروپا و سران اروپا هوشیاری داشته باشند که در دام سیاست‌های غلط آمریکا و برخی متحدان نابخرد آنها در منطقه قرار نگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما فرصت داریم که با فرانسوهای صحبت کنیم و از گفتگو با آنها نگران نیستیم. حتما درباره مسائل مختلف منطقه و دیگر موضوعات به صراحت و با شفافیت تمام مواضع ایران را مطرح می‌کنیم. 

وی ادامه داد: دوباره به آنها یادآوری می‌کنیم که ایران چه نقش مثبت و سازنده‌ای را در این منطقه حساس جهان ایفا کرده و چگونه با تروریسم به طور جد و در صف مقدم مبارزه با تروریسم ایستادگی کرده و توانسته گروه‌های افراطی و از جمله داعش را تا حد بسیاری از منطقه دور و آنها را منکوب کند و به آنها یادآوری خواهیم کرد که اگر نقش ایران در منطقه و سایر نقاط جهان و بخصوص خود فرانسه که شاید بیش از سایر کشورهای اروپایی در سالیان گذشته در معرض تروریسم و ناامنی قرار داشته نبود، امروز می‌توانستند در چه وضعیتی قرار بگیرند. 

قاسمی افزود: فرصت مناسبی است و امیدواریم این سفر (ماکرون) انجام شود و ما از این فرصت استفاده کنیم و آنچه لازم است و باید مقامات فرانسوی بدانند را به آنها یادآوری کنیم.

*پاکستان همسایه ماست

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نشست ضد تروریسم در پاکستان و حضور ایران در این نشست و اینکه آیا ایران به پیاده نظام پاکستان تبدیل شده؟ گفت: این موضوعات ربطی به هم ندارد، پاکستان همسایه ماست و شرایط خاص داخلی خود را دارد و دارای روابط با این کشور هستیم و از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود و کمک به صلح و ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه استفاده می‌کنیم و این یکی از پوئن‌های مثبت ایران است که به طور فعال در حوزه‌های مختلف در بحث دیپلماتیک تلاش جدی خود را دارد و ما توانسته‌ایم با این حضور به جا و به موقع و حضور در منطقه بتوانیم به صلح و ثبات بیشتر در این مجموعه آشوب زده از جهان کنونی کمک کنیم. 

*امیدواریم مسائل شبه قاره کره در فضای آرام و به دور از تشنج و خشونت پیش برود

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره محکومیت اخیر کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل و وضع تحریم‌های اخیر بیان کرد: امیدواریم مسائل شبه قاره کره در فضای آرام و به دور از تشنج و خشونت پیش برود و شاهد افزایش تنش در این منطقه حساس نباشیم. با همه کشورهای جهان که می‌توانیم رابطه ای داشته باشیم، روابط دیپلماتیک خودمان را داریم و این جدا از مواضع و مباحث کشورهاست و می‌توانیم در مسائل بسیاری از دیدگاه‌های مشترکی برخوردار نباشیم و داشتن روابط سیاسی و سفارتخانه به منزله تایید همه دیدگاه‌های یک کشور نیست.

قاسمی ادامه داد: به هرحال سیاست‌های آمریکا در جهان و آنچه که امروز توسط دولت آقای ترامپ دنبال می‌شود، سیاست‌های نابه جا و غلطی است که عمدتا به نتیجه عکس منجر شده و باعث افزایش تنش، ترور و ناامنی در جهان شده است و در مورد کره اگر دقت لازم وجود نداشته باشد، می‌تواند این منطقه حساس را با دشواری های بیشتری روبرو کند.

* بیانات مردود و غفلط ماکرون و برخی سیاستمداران فرانسوی

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع متناقض فرانسه در قبال ایران و تفاوت دیدگاه‌های دولت اولاند و ماکرون با بیان اینکه هر دولتی ویژگی‌های خاص خودش را دارد، عنوان کرد: مواضعی که توسط آقای ماکرون و برخی سیاستمداران فرانسوی اتخاذ شده، بیانات مردود، غلط و نابه‌جایی است و پاسخهای لازم را از سوی مقامات ایران دریافت کردند. البته ما گفت‌وگوهای خود را داریم و اخیرا دور چهارم گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور در پاریس برگزار شد و مفصلا درباره مسائل مختلف گفتگو کردیم و به آنها یادآوری کردیم که باید با واقعیت‌های منطقه بیشتر آشنا شوند و دچار پذیرش القائات دیگران درباره برخی مسایل منطقه نباشند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدوارم زمان کمک کند که دولتمردان جدید فرانسه که تازه به الیزه ورود کردند این واقعیت‌ها و واقعیت و منطق ایران را درک کنند و از شتاب زدگی در بیان مواضع یا سخنان بپرهیزند و به خاطر خوشامد دیگران یا خوشایند برخی کشورها دچار خطاهای استراتژیک و اساسی نشوند.

به گزارش فارس، قاسمی فرانسه را کشور مهمی در اروپا خواند و با بیان اینکه روابط ما کهن است، افزود: با تعامل و گفتگو می‌توانیم بر اشتراکات دو کشور بیفزاییم و از اختلاف‌نظرها تا حدی بکاهیم. 

*سفر روحانی به باکو و چند کشور آسیای میانه

قاسمی همچنین عنوان کرد سفر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به باکو و چند کشور آسیای میانه در ابتدای سال جدید شمسی در دستورکار قرار دارد.

*خبر لغو روادید بین ایران و عمان تکذیب شد

سخنگوی وزارت خارجه اخبار منتشر شده مبنی بر لغو روادید بین ایران و عمان را تکذیب کرد.

* اقدام بی ادبانه و غیرمتعارف چهره حزبی هلند

وی اقدام اخیر یکی از چهره‌های حزبی هلند را مردود و بی ادبانه و غیرمتعارف و با سناریوی مشخص در راستای ایران هراسی خواند و گفت: سفارت ایران پاسخ لازم را در این زمینه داد، مقامات هلندی در تماس با سفارت ابراز تاسف کردند و در دولت و حاکمیت هلند و دیگر نقاط جهان موافق چنین اقداماتی نیستند.

*مقابله با اقدام نابه‌جای ترامپ

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به سوالی عنوان کرد که مواضع ایران در قبال فلسطین و قدس روشن است. از موضوعاتی است که همواره طی دهه‌های اخیر در دستوکار سیاست خارجی و اقدامات دولت جمهوری اسلامی قرار داشته و به انحای مختلف و از طرق دیپلماتیک سعی می‌کنیم به ملت مظلوم فلسطین کمک کنیم و با این اقدام نابه‌جا و نابخردانه ترامپ که خودش را در مقابل جهان اسلام و عرب قرار داده، مقابله خواهیم کرد.

*سنا و ا عضای کنگره را قاضی نمی‌دانیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره ادعای ٢٤ نماینده جمهوری خواه آمریکا مبنی بر دست کم هشت تخلف ایران از برجام عنوان کرد:  ما به این حرف‌های بیهوده و بی منطق گوش نمی‌کنیم و آن را نباید جدی گرفت. 

وی افزود: ما سنا یا اعضای کنگره را قاضی نمی‌دانیم و در مقام قضاوت نمی‌شناسیم. بحث برجام یک قاضی بیشتر ندارد و آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ملاک کار ما براساس تفاهمات و نرم بین‌المللی و وظایفی است که به آژانس محول شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: آژانس را تنها قاضی این داستان می‌دانیم و حرف آژانس می‌تواند ملاک قرار بگیرد و نه صحبت افراد و یا سناتورها در آمریکا و ما انتظار نداریم که سخن راست و درستی از این افراد درباره ایران بشنویم.

*اروپا فریب شیطنت‌های آمریکا را نخورد

به گزارش فارس، خبرنگاری دیگری درباره نشست دوره‌ای بررسی قطعنامه 2231 و اینکه به نظر می‌رسد علیرغم تأکید کشورها بر ماندگاری برجام، ولی آمریکا به دنبال ایجاد اجماع علیه ایران در بحث این توافق است سؤال کرد که قاسمی گفت: آمریکا در بحث برجام و نارضایتی که از این تفاهم دارد، به انحاء مختلف بعد از تفاهم سعی کرد با کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها مانع استفاده ایران از مزایای برجام شود و با توجه به استحکام برجام و مواضع دیگر کشورها و سایر اعضای 1+5 درباره برجام و اجرای تعهدات دقیق توسط ایران و نداشتن بهانه‌ای برای تخریب برجام، آمریکا و شخص ترامپ سعی می‌کنند از روش‌های مختلف برای ناکارآمد کردن برجام با توجه به اینکه نمی‌توانند برجام را نادیده گرفته و از حیض انتفاع خارج کنند، اقدام کنند.

قاسمی بیان کرد: این تلاش‌های مذبوحانه در این چارچوب است که متوسل به سوژه‌‌های دیگر و موضوعات دیگری مثل بحث موشکی و مسائل منطقه‌ای می‌شوند.

وی همچنین به اروپایی‌ها هشدار داد که با توجه به ایستادگی جدی که در مورد برجام دارد باید هوشیار بوده و هوشمندانه عمل کند که در این جا و در این موارد و با این سوژه‌ها فریب شیطنت‌های آمریکا را نخورد.

قاسمی ادامه داد: آمریکا با طرح موضوعات بی ربط جدید در عرصه‌‌های دیگر درصدد است کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را به سمت یک اجماع جلو ببرد، ولی از سوی دیگر شاهدیم این تلاش‌ها در آمریکا و آنچه در بحث قدس مشاهده شد، از ناتوانی و ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا حکایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هوشمندی و هوشیاری کشورها و سران اروپایی حتما ضروری است و باید آگاه باشند چون آمریکا در برجام نتوانست آنها را در برابر ایران قرار دهد و سعی می‌کند در مباحث دیگر اروپا را با خود همصدا کند و این نیازمند یک درایت از سوی دولتمردان اروپایی در برهه حاضر است.

*هشتمین نشست روند آستانه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره هشتمین دور نشست آستانه درباره سوریه بیان کرد: نسبتا جلسه بسیار موفقی داشتیم و سه کشور ضامن تفاهمات خوبی داشتند، در مورد آماده کردن سند تبادل زندانیان، ربوده شدگان و بازداشتی‌ها قرار شد با کمک سه کشور ضامن این موضوع دنبال شود و باید تسهیلاتی توسط سه کشور ضامن و دولت سوریه فراهم شود.

وی ادامه داد: موضوعی که مورد تفاهم قرار گرفت، برگزاری کنگره ملی در آخر ژانویه بود که تفاهم لازم وجود داشت و اعضای آستانه 20 ژانویه در سوچی مجددا گردهم می‌آیند که اقداماتی را برای برگزاری کنگره ملی سوریه در آخر ژانویه فراهم کنند. در کنگره ملی 3 کشور ضامن به عنوان ناظر در سطوحی حضور خواهند داشت برای کمک به حل و فصل و پیشرفت روند کنگره ملی در سوچی.

*لقلقه زبان عادل الجبیر

قاسمی در واکنش به اهانت‌های اخیر وزیر خارجه عربستان علیه کشورمان و تروریست خواندن ایران بیان کرد: این اظهارت خیلی پاسخ ندارد، ایشان ظاهرا لقلقه زبانش است که هر بامداد که بیدار می شود در مود ایران صحبت کند و سخن بی ربط و نادرستی  را مطرح کند، واقعیت این است که در جهان امروز دوران دوران دروغ‌های بزرگ و این دروغ‌ها سپری شده و جهان ارتباطات است و همگان نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و اقدامات عملی ایران در مبارزه با تروریسم واقف هستند. 

وی افزود: ایشان باید یاد بگیرد و بیاموزد خرید برخی کالاها و اقدامات با زر و دلارهای نفتی در مقاطع کوتاهی ممکن است در برخی نقاط کارساز باشد، ولی در طول زمان و با فاصله بیشتر چیزی جز رسوایی، بدنامی و سرشکستگی برای ایشان و دولت ناآگاه ایشان نخواهد داشت. 

*دولتمردان آمریکایی این زنگ خطر را احساس کنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه مجمع عمومی در خصوص تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس بیان کرد: جهان با یک تحول جدی روبرو است و جهان امروز، جهان دیروز نیست و آمریکا، آمریکای دیروز نیست و نمی‌تواند در یک اجماع جهانی اقدامی انجام دهد و می‌تواند با اقدامات و رفتارهای ناسنجیده ای که بخصوص در دورانهای اخیر شاهدیم به سمت انزوای بیشتر حرکت کند.

وی افزود: اقدامی که در شورای امنیت و پس از آن در مجمع عمومی شاهد بودیم نشانگر انزوا و تنهایی آمریکا در موضع گیری‌هایی که درباره قدس شریف داشت و فکر می‌کنم باید دولتمردان آمریکایی این زنگ خطر را احساس کنند که با این روش و شیوه‌ها نمی‌توانند در جهان امروز که دوران دستور دادن و امر و نهی کردن به پایان رسیده، بخواهند منویات نامقدس خودشان را در مورد مسائل جهانی پیگیری کرده و حرف خودشان را به کرسی بنشانند.    

قاسمی گفت: یکی از تحولات عمده در مقطع کنونی مسایل سیاسی جهان است و اقدامات بعدی آمریکا با توجه به شویی که در سازمان ملل برگزار شد و کارگردانان آن مشخص بودند، فکر می‌کنم آن هم با فضاحت شرم آوری روبرو شد و آنهایی که به دنبال چنین رفتارهایی هستند باید در جهت تصحیح رفتارهای خود تلاش بیشتری را داشته باشند.  

* از همسر زاغری سؤال کنید

به گزارش فارس، وی درباره اظهارات همسر نازنین زاغری مبنی بر اینکه قرار است زودتر از موعد آزاد شود، بیان کرد: از همسر ایشان سؤال کنید حتما ایشان منابعی دارد که من این منابع را در اختیار ندارم. ولی آنچه می‌توانم اشاره کنم سخنان سخنگوی قوه قضاییه است.

*مرزها بین ایران و اقلیم کردستان عراق

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازگشایی مرز پرویزخان بین ایران و اقلیم کردستان عراق هم گفت: یکی دو مرز باز هستند و رفت و آمدها انجام می‌شود. نمی‌دانم همه مرزها باز است، ولی مصوبه وزارت کشور این است که این مرزها باید باز باشد و اگر مرزی بسته است حتما به دلایلی است که پس از رفع مشکلات باز خواهد شد.

* از دعوت آمریکا اطلاع ندارم

خبرنگاری درباره دعوت از دی‌میستورا برای شرکت در کنگره ملی سوریه و حضور آمریکا در این زمینه عنوان کرد: در مورد اینکه آمریکا دعوت شده و به عنوان ناظر حضور پیدا می‌کند، اطلاعی ندارم. کشورهای زیادی در مورد آستانه تقاضای عضویت ناظر داشتند. با توجه به اینکه این موضوع بحثی توافقی بین سه کشور ناظر است تاکنون توافقی حاصل نشده که عضو دیگری را برای آستانه بپذیریم اگر سوچی را در ادامه آستانه تلقی کنیم شاید این خبر خیلی دقیق نباشد. اطلاعات روشنی درباره اینکه آمریکا در پی حضور باشد، ندارم.

*در مواردی که اشتراک نظر نداشتیم تحفظ خود را اعلام کردیم

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه مواضع ایران در قبال قدس و آرمان‌های فلسطین روشن است، گفت: کشورهایی که به مخالفت با اقدام آمریکا پرداختند اختلاف نظر داریم ولی در این موضوع نشان داده شد یک اجماع جهانی چه در جهان اسلام و در خارج از جهان اسلام وجود دارد. این اقدام تحلیل خود را دارد و قطعا با توجه به واقعیت فلسطین و مبارزه مردم فلسطین که شعله انقلاب و خیزش خاموش نشده و آرزو و آمالی برای بخش عمده‌ای از مردم جهان برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق ملت فلسطین در جریان بوده، یک اشتراک نظری در جامعه جهانی وجود دارد و احتمالا اگر آمریکا بخواهد به این شیوه ادامه دهد نهایتا با همین پاسخ مواجه خواهد شد.

وی همچنین درباره اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی در استانبول عنوان کرد: در اجلاس اخیر استانبول در موادی که ملاحظات خود را داشتیم و در مواردی که اشتراک نظر نداشتیم تحفظ خود را اعلام کردیم و سخن از اینکه سستی وجود داشته سخن درستی نیست.

*طلب ایران از انگلیس

خبرنگار دیگری درباره بدهی 450 میلیون پوندی انگلیس به ایران سؤال کرد که قاسمی در این خصوص بیان کرد: بحث طلب و مبلغی که باید توسط دولت انگلستان به ایران پرداخت شود از موضوعات اساسی و جدی مورد مذاکره در سفر جانسون به ایران بود. تا حدود زیادی دو طرف توانستند گام‌های بیشتری را برای حل و فصل موضوع بردارند.

وی افزود: طرف انگلیسی در مذاکرات اعلام کرد برخی مسائل و مشکلات فنی وجود دارد که باید به لندن برگردد و از طریق خزانه‌داری و سایر دستگاه‌ها دنبال کند. موضوع مهم و در دستورکار دو کشور و مورد پیگیری جدی ایران است و امیدوارم با حسن نیت هر چه بیشتر  لندن این مبلغ هر چه زودتر به ایران مسترد و این داستان کهنه و قدیمی هر چه زودتر از میان برداشته شود.

* همگان با شرایط محاصره یمن آشنا هستند

وی درباره ادعای اخیر نیکی هیلی و شکایت ایران از آمریکا در سازمان ملل عنوان کرد: هم در تهران، هم در نیویورک و سازمان ملل اقداماتی صورت گرفت و اعتراضاتی انجام شد، سفیر سوئیس احضار و مکتوب اعتراض ایران منعکس شد و هر اقدام دیگری لازم باشد خواهیم داشت، برای اتهام واهی که درباره ایران مطرح می‌شود.

قاسمی افزود: همگان واقفند که با محاصره‌ای که در مورد یمن اعمال می‌شود امکان صدور و ارسال سلاح و حتی منابع غذایی نه از جانب ما و نه سایر کشورها وجود ندارد. اینها اتهامات بی ربط و مردودی است و اقدامات مقتضی خود را هر زمان لازم باشد به اجرا خواهیم گذاشت.

* تبریز پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2018

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتخاب تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2018 و اقدامات وزارت خارجه در این زمینه، گفت: انتخاب تبریز امری مهم و کاری سترگ است که می‌تواند در مرحله اول در شناسایی تبریز در عرصه جهانی و منطقه‌ای کمک کند و بتواند در بحث گردشگری و تبادلات فرهنگی و ارتباطات بیشتر شهر تبریز به عنوان شهر تاریخی و تاریخ ساز و موثر در تاریخ ایران نقش بزرگی را ایفا کند.

وی افزود: از دولت یازدهم توسط معاونت وقت ریاست جمهوری در بحث گردشگری ستادی با حضور تعدادی از وزرا و وزارتخانه‌ها تشکیل شد و این ستاد کار خود را انجام می‌دهد و مقامات محلی تبریز و آذربایجان در این ستاد حضور دارند و نماینده‌ای از سوی وزیر خارجه در این ستاد حضور دارد و جلسات به صورت هفتگی برگزار می‌شود و اقدامات متعددی دنبال می‌شود.

* بسیار نگران وضعیت خانم قدس کنی هستیم

این دیپلمات کشورمان در ادامه این نشست خبری درباره وضعیت نگار قدس کنی تبعه ایرانی بازداشت شده در استرالیا با بیان اینکه دادگاه خانم قدس کنی برگزار و فرزندش را در زندان به دنیا آورده است، گفت: با تلاش‌های سفارت و وزارت خارجه تا حدی توانستیم تسهیلات پزشکی و بهداشتی لازم را برای ایشان فراهم کنیم. ولی در مجموع از وضعیت ایشان بسیار نگرانیم.

وی افزود: خانم قدس کنی وضعیت خوبی هنوز ندارد. امیدواریم دولت استرالیا و دیگر مقامات این کشور با توجه به مسئله انسان دوستانه و بشردوستانه در حل و فصل مسائل پرونده خانم کنی که به درازا کشیده و با مشکلات و دردهای زیادی در طول حبس مواجه بوده، ککم کنند و این پرونده هر چه زودتر مختومه و ایشان آزاد شود.

* خصومت آشکار آمریکا علیه ایران

قاسمی درباره استراتژی امنیت ملی آمریکا عنوان کرد: این خصومت و افزایش خصومت نسبت به ایران و اتهاماتی که علیه ایران مطرح شده بود کاملا مشهود بود که یک خصومت آشکار توسط آمریکا علیه ایران وجود دارد و البته قابل فهم است که ترامپ به خاطر شکست‌های مکرری که تروریست‌ها در منطقه داشتند و ناکامی‌هایی که آمریکا در دیدگاه‌های خود و اقدامات نامقدسی که می‌خواست در منطقه انجام دهد و نتوانست، تا حدی عصبانی باشد و از این شیوه‌ها استفاده می‌کرد.

وی افزود: اگر در یک محیط خردمندانه به این راهبرد نگاه کرده و آن را تحلیل کنیم، یک متن خالی از محتوا، تهی، نامتعارف و ناموزن و غیردقیق و مجموعه‌ای از اقدامات است که مردود است و قابل اعتنا نیست و نمی‌تواند اثری در سیاست‌های دقیق و منطقی ایران در منطقه و جهان داشته باشد.

* مثلث روسیه، ترکیه و ایران

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات لاوروف مبنی بر تشکیل مثلث متحد ایران، ترکیه و روسیه برای حل مسائل منطقه نیز عنوان کرد: ما روابط خوبی با دو کشور داریم و در حوزه‌های مختلف از جمله در مورد سوریه با ترکیه و روسیه همکاری‌های خوبی داریم. در مورد اینکه اتحادی بین سه کشور ایجاد شود، باید در این مورد صحبت کنیم. روابط و همکاری‌های سه کشور کاملا مشخص است و امیدواریم تا آخر ژانویه گام‌های بیشتری را برداریم و در بحث سوریه به کاهش مشکلات مردم سوریه و ایجاد ثبات و امنیت در آنجا و سایر نقاط منطقه، کمک کنیم.

* تا اشغالگری هست شعله نهضت فلسطین روشن است

وی درباره اقدامات یکجانبه آمریکا در کمک به تجاوزگری رژیم صهیونیستی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، نیز بیان کرد: تا زمانی اشغالگری و تجاوز وجود دارد، نهضت و مقاومت در منطقه وجود دارد و این تلاش‌های مذبوحانه به جایی نخواهد رسید. می‌تواند سخنان زیادی مطرح شود، ولی آنچه که می‌توان دید این است که تا اشغالگری هست و رژیم صهیونیستی به تجاوازتش ادامه می‌دهد شعله نهضت فلسطین روشن است و مردم فلسطین برای احقاق حقوق خود تلاش و مقاومت خواهند کرد.

* رژیم صهیونیستی ریشه تمام مشکلات منطقه

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه ریشه درگیری در خاورمیانه، ایران است عنوان کرد: این حرف جدیدی نیست و رژیم صهیونیستی و سران آن به صورت مکرر فرافکنی می‌کنند تا اشغالگری و کشتار مردم بیگناه فلسطین را توجیه کنند.

وی ریشه همه مشکلات منطقه را به این رژیم اشغالگر مربوط دانست و افزود: در دهه‌های گذشته هر آنچه در منطقه به عنوان معضل، مشکل و مصائب منطقه روبرو می‌شویم، بخش عمده ریشه تمام مشکلات، مسائل و ناآرامی‌ها و ترور به این رژیم برمی‌گردد و این فرافکنی و دروغ بزرگی است که از دروغگویان خیلی بعید نیست و خیلی نباید به این سخنان وقعی نهاد و این دروغ‌ها آنقدر بزرگ است که بهتر آن است شنیده نشود.

* تغییر ساختار وزارت خارجه

به گزارش فارس، وی درباره تغییر ساختار در وزارت خارجه این را ابتکار اولیه‌ای خواند که توسط ظریف در دو سال و نیم پیش مطرح بود و افزود: جلسات متعدد کارشناسی و دیگر جلسات در دورن وزارت خارجه و بیرون آن در این خصوص برگزار و نهایتا در آغاز دولت دوازدهم بخشی از آن به سازمان امور اداری و استخدامی رفت و تصویب شد و بخش دوم نیز با یک فاصله دو ماهه تصویب و نهایتا به وزارت خارجه ابلاغ شد.

وی ادامه داد: اجرای این ساختار جدید آغاز شده و چند هفته است که مقدمات آن به صورت جدی‌تر انجام می‌شود. در دو حوزه دیگر هم باز تغییراتی را خواهیم داشت. یکی تغییرات چیدمانی و مکانی است که برای بهبود وضعیت و تغییر شرایط و بهینه کردن انجام کار صورت می‌گیرد و دیگری تغییراتی که در بحث فناوری و استفاده از فناوری‌های نوین در بحث ارتباطی وزارت خارجه مطرح است.

قاسمی اضافه کرد:‌ اساس طرح کاستن از لایه‌های ساختاری وزارت خارجه و فاصله‌ای است که بین وزیر و کارشناسان وجود داشت و از این فاصله کاسته شد. به طور مثال در ادارات وزارت خارجه دارای یک یا دو معاون بود که حذف شد و مدیران کل نیز معاون داشتند که آن هم حذف شد.

وی با بیان اینکه سه معاونت منطقه‌ای منحل می‌شود، بیان کرد: به جای آن معاونت سیاسی و معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل خواهد شد و ادارات کل دوجانبه مستقیما با کمی ارتقا به عنوان زیر مجموعه‌های شخص وزیر و زیر نظر وزیر انجام وظیفه خواهند کرد.

سخننگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: کاستن از دیوانسالاری و چابک سازی وزارت خارجه و ایجاد نشاط و تحرک بیشتر در مجموعه پرسنل وزارت خارجه و استفاده از استعدادها از جمله اهداف این تغییر ساختار بود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اقتصادی در برون زایی اقتصاد مقاومتی در دیپلماسی اقتصادی برنامه‌ریزی کردیم و در مجموعه معاونت دیپلماسی اقتصادی سه اداره کل وجود دارد که بخشی از آن با عنوان اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند و در خدمت دستگاه‌های دولتی است.

قاسمی افزود: امیدواریم با این معاونت، وزارت خارجه چابک‌تر و فعال‌تر به عنوان تسهیل کننده دستگاه‌های اقتصادی در خارج عمل کند.

وی در عین حال یادآور شد: قرار نیست وزارت خارجه هیچ موازی کاری با سایر دستگاه‌های اقتصادی داشته باشد و قرار نیست که کار آنها را انجام دهد. وزارت خارجه به عنوان رابط با کمک سفارتخا‌نه‌ها سعی می‌کند در حد وسیع‌تری در خدمت اقتصاد پس از برجام و اقتصاد مقاومتی قرار گیرد،‌ برای یافتن بازارهای جدید در خارج و تسهیل سرمایه‌گذاری در ایران و ...

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: هنوز زود است درباره آنچه در مورد اسامی افراد برای انتصاب در سمت‌های جدید، بیان شد قضاوت کنیم. یکی دو هفته صبر کنیم. این موضوع پس از طی مراحل رسما توسط وزارت خارجه اعلام خواهد شد.

وی اسامی اعلام شده برای تصدی معاونت‌های جدید در وزارتخارجه را گمانه زنی رسانه‌ای خواند و گفت: طرح اجرا شده و بخشی از آن در حال اجرا است و بخش‌هایی هم قرار است تا 15 دی ماه و برخی از بخش‌های دیگر هم که احتمالا به زمان بیشتری نیاز دارد تا پایان دی ماه به فرجام برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد که از ابتدای بهمن در وزارت خارجه، مسئولان و ساختار جدید را خواهیم داشت. 

*تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره اینکه انتظار می‌رفت در اجلاس استانبول کشورهای اسلامی شرکت کننده اقدام به تعطیل کردن سفارتخانه‌های خود در آمریکا کنند که قاسمی در این باره گفت: امیدوارم جهان عرب و اسلام به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و به خود پرداختن و به خود مشغول شدن و نزاع‌ها و رقابت‌های درونی بتوانند به آرمان بلند و یک موضوع بسیار اساسی در جهان اسلام و عرب یعنی مسئله فلسطین بپردازند.

وی ادامه داد: آنچه مشاهده می‌کنیم خواست قدرت‌های بیگانه و آنهایی است که در حمایت از رژیم صهیونیستی بیشترین تلاش را دارند. این رژیم در منطقه سعی کرده جهان اسلام را دچار گرفتاری‌های درونی و تفرق کند و اجازه ندهد که یک اقدام دقیق و درست علیه این رژیم و در دفاع از مردم مظلوم فلسطین شکل بگیرد.

* تلاش برای بهبود روابط با کشورهای همسایه

سخنگوی وزارت خارجه یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم را علاوه بر بحث اقتصادی، بحث همسایگان خواند و گفت: اگر به کارنامه چهار ماه گذشته وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی توجه کنیم در آمد و شدها با همسایگان این تحرک و تلاش قابل مشاهده است. آنچه در توان داشتیم را انجام دادیم برای بهتر شدن روابط با کشورهای همسایه و داشتن یک روابط متعادل و منسجم که بتواند منافع ما و آنها را تامین کند و به صلح و ثبات منطقه کمک کند. در برخی حوزه‌های پیرامونی شاهد موفقیت نیستیم و دلیل آن خواست ما نبوده و باید علت آن را در رفتار خصمانه برخی از کشورهای همسایه و پیرامونی دید که متاسفانه بر جهل و ناآگاهی خود اصرار دارند و به صورت یکسویه سعی می‌کنند به مقابله و برخورد با منافع ایران بپردازند.

وی افزود: زمان درس لازم را به آنها خواهد داد و وضعیت دگرگون خواهد شد و امیدواریم در آینده با همه همسایگان روابط بهینه‌تری را تجربه کنیم.

* امیدواری به تعقل و خردگرایی سیاستمداران برخی کشورهای جهان

به گزارش فارس، قاسمی در پایان و در پاسخ به سؤالی درباره رای‌گیری اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل و اظهارات نیکی هیلی که به کشورهایی که در حمایت از آمریکا رای دادند اشاره کرد، بیان کرد: اینها نشانه خطای آمریکا و ندانستن جایگاه خود در شرایط کنونی و حرکت به سمت انزوای بیشتر در سطح جهانی با اشتباهات راهبردی است که به صورت مکرر به خصوص در دوران ترامپ اتفاق می‌افتد. کشورهایی که به آمریکا رای دادند اگر روی نقشه نگاه کنید حتی به سادگی نمی‌توانید جایشان را پیدا کنید و این کافی است مشخص شود آمریکا در چه وضعیتی است.

وی بیان کرد: دوران تهدید و این نوع گفتار در جهان فعلی از جانب یک کشور نسبت به سایر کشورها گذشته و امیدوارم تعقل و خردگرایی بر همه سیاستمداران برخی کشورهای جهان حاکم شود و مشکلات مردم کاهش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار