نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. آذر 1396 - 14:56   |   کد مطلب: 24752
تهران- ایرنا- معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، سرانه منابع آب تجدیدپذیر در ایران را یک هزار و 400 متر مکعب در سال اعلام کرد و گفت: این رقم در سال 1300 معادل 13 هزار متر مکعب بود.

به  گزارش ملایری ها به نقل از ایرنا؛«شاهین پاکروح» امروز سه شنبه در نخستین همایش ملی مدیریت مصرف و هدررفت آب که در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور برگزار شد، اضافه کرد: هم اکنون در یک محدودیت منابع آبی به سر می بریم و شرایطی که در کشور به لحاظ بارش و مصرف به وجود آمده، باعث شده است که بیش از 80 درصد منابع آب در اختیار را استفاده کنیم.
به گفته وی، مصرف آب در مرز 80 درصد از منابع آب در اختیار، می تواند ما را از وضعیت بحران آب به وضعیت فوق بحرانی سوق دهد.
معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه امروز با بحران آب در دنیا روبرو هستیم، گفت: موضوع بحران آب به 10 شاخص تاثیرگذار مطرح دنیا تبدیل شده است و هم اکنون چهار میلیارد نفر درگیر موضوع تنش های آبی هستند و حداقل یک ماه در سال با این چالش مواجه هستند.
به گفته وی، مدیریت مصرف و کاهش تلفات آب از سال 1373 در کشور آغاز شد تا فعالیت ها مبتنی بر برنامه هدفمند و اجرایی در دستور کار قرار گیرد؛ این روند تا امروز ادامه پیدا کرد و اکنون به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم شاخص آب بدون درآمد را احصا و مدیریت کنیم.
پاکروح با بیان اینکه میزان تلفات آب هم اکنون حدود 25 درصد است، گفت: روند طی شده در سالهای اخیر روندی مناسب بوده اما در پاسخ به این پرسش که آیا با این روند می توانیم دغدغه های آتی را مدیریت کنیم، باید گفت قطعا قادر نیستیم این روند را با مدل های قبلی ادامه دهیم.
وی اضافه کرد: امروز وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب با دو چالش کمبود منابع آب و منابع مالی مواجه است؛ کمبود منابع آب را در گذشته هم تجربه کردیم که ما را به تامین آب از دوردست سوق داد و طرح های بزرگی برای انتقال آب رقم خورد، اما وقتی منابع مالی هم به یک تنگنا تبدیل شود عملا توانایی ما تضعیف خواهد شد.
به گفته معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بسیاری از پروژه های عمرانی که باید به بهره برداری می رسید، به دلیل مواجه شدن با محدودیت های شدید مالی به بهره برداری نرسید.
وی گفت: در این شرایط که با دو واقعیت خشکسالی و کمبود منابع روبرو هستیم باید راهبردی را در دستور کار قرار دهیم که با خشکسالی و کمبود منابع هماهنگ باشد.
پاکروح اقتصاد آب را یکی از فاکتورهای اصلی در مدیریت تقاضا عنوان کرد و ادامه داد: توجهی به منزلت آب نشده است به نوعی که در سبد هزینه خانوار، سهم فوق العاده ناچیزی دارد.
به گفته وی، از آنجا که اقتصاد آب ضعیف است این حوزه به یک حوزه جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل نشده است؛ به این ترتیب، اکثر طرح های سرمایه گذاری در قالب خرید تضمینی واگذار شده است.
به گزارش ایرنا، نخستین «همایش ملی مدیریت مصرف و هدررفت آب» با هدف ایجاد فضای تعامل و هم اندیشی علمی در حوزه مدیریت مصرف و هدر رفت آب، ارایه آخرین دستاوردهای علمی در عرصه های مختلف مهندسی آب و تاکید بر اهمیت موضوع کمبود منابع آب در کشور برگزار شد.
در این همایش، با هدف توسعه دانش مهندسی در زمینه مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت آب، سه میزگرد با موضوع های «روش های عملیاتی مدیریت مصرف»، «روش های کاهش تلفات واقعی» و «روش های اندازه گیری و کاهش خطا در کنتورها» برگزار می شود.
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، انجمن آب و فاضلاب ایران، دانشگاه شهید بهشتی و همچنین پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور این همایش را برگزار می کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار