نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. آذر 1396 - 19:36   |   کد مطلب: 24666
وبگاه المانیتور نوشت: طرح کنگره آمریکا مانع فروش هواپیمای مسافربری به ایران نمی‌شود اما وزارت خزانه‌داری این کشور را مجبور به تایید برخی پیش‌نیازها می‌کند.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

وبگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی به بررسی طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش نظارت بر فروش هواپیما به ایران پرداخته و نوشت این طرح آشکارا مانع این نوع معاملات نمی‌شود.

المانیتور نوشت با اینکه این طرح صراحتا فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع نمی‌کند اما گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره در ماه نوامبر به نقل از برخی کارشناسان نوشته بود که این طرح می‌تواند به‌صورت بالقوه، تمایل وزارت خزانه‌داری جهت دادن مجوز فروش هواپیما به ایران را متوقف کند، که درپی آن ایران می‌تواند آمریکا را به نقض تعهدات برجامی خود متهم کند.

«راجر ویلیامز» نماینده ایالت تگزاس در کنگره به المانیتور گفت: «این (طرح) هیچکسی را از فروش چیزی (به ایران) منع نمی‌کند. این (طرح)‌ فروش (هواپیما) را متوقف نمی‌کند. این فقط باعث می‌شود قرارداد مذکور از دریچه دیگری عبور کند. زیرا ایران دشمن است و به نظر من معامله با آنها، تجارت بدی است.»

المانیتور در ادامه اضافه کرد: «این طرح وزارت خزانه‌داری آمریکا را مجبور می‌کند تا به کنگره اطمینان دهد که مجوز فروش هواپیمای مسافربری به ایران، خطر پولشویی یا تروریسم ندارد.»

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین متممی را تصویب کرده بود که درپی آن باید تایید شود این هواپیماها برای ارسال تجهیزات نظامی جهت تثبیت حضور ایران در سوریه یا کمک به نیروهای تحت حمایت آن، استفاده نشود.

برای این منظور، وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین باید تایید کند که فروش هواپیما به ایران، منفعتی به اشخاص ایرانی تحت تحریم‌های آمریکا نرساند.

این وبگاه خبری تاکید کرد که درپی این طرح، وزارت خزانه‌داری آمریکا باید برای تولیدکنندگان خارجی هواپیما – مانند ایرباس – که در محصولاتشان از قطعات آمریکایی استفاده می‌کنند، جهت فروش هواپیما به ایران مجوز صادر کنند.

این طرح روز گذشته با 252 رأی مثبت در برابر 167 رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید و برای تبدیل شدن به قانون بایستی در دیگر شاخه قانونگذارای آمریکا، مجلس سنا هم به تصویب برسد. 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار