نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. آذر 1396 - 19:50   |   کد مطلب: 24661
موجی از سرما و یخبندان شبانه کم‌سابقه در هفته‌های اخیر اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان را فرا گرفته، شرایطی که با توجه به اینکه مردم استان در سال‌های اخیر با نمونه آن مواجه نشده بودند، تجربه و آمادگی مواجهه با آن را نداشتند.

به گزارش ملایری ها به نقل از تسنیم؛ در هفته‌های اخیر موجی از سرما و یخبندان شبانه کم‌سابقه اکثر شهرهای استان سیستان و بلوچستان را فرا گرفته، شرایطی که با توجه به اینکه مردم استان در سال‌های اخیر با نمونه آن مواجه نشده بودند، تجربه و آمادگی مواجهه با آن را نداشتند.

مردم نقاط مختلف سیستان و بلوچستان چندین روز را با دمای زیر صفر سپری کردند و این موضوع و تلاش مردم برای گرم کردن محل زندگی خود که در موارد بسیاری به صورت غیراستاندارد انجام می‌شد، حدادث تلخی را در گوشه و کنار استان به دنبال داشت. موج سرما و سرمازدگی بخشی از محصولات کشاورزان استان را نیز از بین برد.

ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در نهایت پس از وقوع دمای 11 درجه سانتی‌گراد زیر صفر تشکیل جلسه داد و انتظار این بود موضوع جلسه ستاد حوادث تلخی باشد که از گوشه و کنار استان شنیده می‌شود؛ به خاطر سرما در شهرستان نیمروز، منقل زغال 5 نفر را مسموم کرد، در ایرانشهر  پیک نیک بخاری شد و گاز منوکسید کربن 3 نفر را راهی بیمارستان کرد و در سراوان خودروی روشن در پارکینگ جهت گرمایش 8 مسموم و 3 کشته بر جای گذاشت.

این اتفاقات باید موجب می‌شد در این جلسه تصمیمات جدی برای سوخت استان گرفته شود اعم از نحوه توزیع نفت تا اعلام کالابرگ‌های جدید و باید سوال می‌شد چرا با وجود اعلام دمای 11 درجه زیر صفر نه جهاد کشاورزی و نه شرکت آب و فاضلاب و نه هیچ ارگانی هشدارها و خطرات بخش مرتبط با خود را از طریق رسانه‌ها اعلام نکردند!

قرار نیست هواشناسی به جای همه اینها هشدار کلی بدهد، بلکه باید این ادارات مهارت‌ها را در این بزنگاه‌ها به جامعه تزریق کنند تا مقاوم شویم؛ البته با توجه به ارتباط مستقیم ستاد مدیریت بحران استان با کاهش ضرر و زیان مردم و از طرفی نداشتن خروجی لازم در سا‌ل‌های اخیر نیاز است این جلسه از این پس با مسوولیت شخص استاندار برگزار شود.

خوشبختانه در پی اطلاع‌رسانی‌های رسانه‌ها و آگاه‌سازی صورت گرفته دستگاه‌های استان فعال‌تر شده و اطلاعیه‌هایی را در رابطه با نحوه مواجهه با سرمای کم‌سابقه منتشر می‌کنند.

احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب در سطح استان

شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به کاهش دما و احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب مردم استان، شهروندان نسبت به پوشاندن تاسیسات آبی خود با پشم شیشه، گونی، انواع پلاستیک و یا خاک اره اقدام کنند.

همچنین در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده در صورت یخ‌زدگی کنتور از ریختن آب جوش و گرفتن شعله آتش روی آن جدا خودداری کرده و با استفاده از وسایل ایجاد حرارت غیرمستقیم مانند سشوار، یخ‌زدگی را از بین ببرند.

یخبندان شبانه در نواحی مرکزی و جنوب شرق استان  تشدید می‌شود

علی ملاشاهی، رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پیش‌بینی کلی وضعیت جوی سیستان و بلوچستان بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری نشان می‌دهد از نظر دمایی با نفوذ جریانات سرد در 2 شب آینده  کاهش دما در کل استان و یخبندان شبانه  در نواحی مرکزی و جنوب شرق  تشدید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در 24 ساعت گذشته زاهدان با حداقل دمای 7 درجه سانتی‌گراد زیر صفر و زرآباد و کنارک به طور مشترک با حداکثر دمای 28 درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بوده‌اند و با این شرایط حداقل و حداکثر اختلاف دما در استان 35 درجه سانتی‌گراد بوده است.

هشدار پزشکی قانونی در مرود برودت هوا و رشد تلفات مسمومیت با گاز

رضا عبدی، مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: همزمان با سردتر شدن هوا و استفاده از وسایل گرمایشی با رشد آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز مواجه هستیم و بر اساس آمارهای موجود این رشد عمدتاً در ماه های آذر و دی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در همین رابطه در 8 ماه نخست امسال 5 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 67 درصد رشد داشته است. رشد تلفات گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال مطابق آمارهای اداره‌کل پزشکی قانونی استان در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دوچندان می‌کند.

عبدی اضافه کرد: در همین زمینه از شهروندان تقاضا داریم در بکارگیری و نصب سیستم‌های گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند و ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا، به توصیه‌های ایمنی در زمینه سالم بودن و سوخت صحیح وسایل گرمایشی توجه کنند.

امید می‌رود با اقدام به موقع و اطلاع‌رسانی مستمر دستگاه‌های مختلف و هوشیاری مردم از این پس شاهد کمترین حوادث و تلفات ناشی از موج سرما در استان باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار