نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. آذر 1396 - 21:53   |   کد مطلب: 24588
یک روزنامه انگلیسی نوشت: احتمال اینکه ترامپ بدون آنکه سعودی‌ها به‌صورت خصوصی به وی اطمینان داده باشند که نگرانی‌هایی بزرگ‌تر دارند، در مسیراعلام پایتختی قدس برای اسرائیل گام نهاده باشد،‌ کم است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

روزنامه انگلیسی اکونومیست در یادداشتی نوشت پیش از اعلام رسمی دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی رهبر ایران درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس هشدار داده بود.

اکونومیست در این یادداشت همچنین آورده است: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، دبیرکل سازمان ملل، نخستوزیر ایتالیا و دیپلمات‌ها متعددی در سراسر جهان هم پیش از اعلام اخیر ترامپ، درباره برنامه رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس هشدار داده بودند.

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ بدون هیچ پیش‌شرطی بیت‌المقدس را پایتخت تاریخی یهودیان معرفی کرد اما فراموش کرد به شهرک‌سازی‌های یهودیان در کرانه باختری و مطالبه فلسطینیان بر این شهر اشاره کند. 

اکونومیست افزوده: وقتی که در سال 1949 دولت رژیم صهیونیستی پایتخت خود را به بیت‌المقدس منتقل کرد، اولین رژیمی بود که پایتختش رسماً در دیگر نقاط جهان به رسمیت شناخته نمی‌شد؛ تا سال 1967 میلادی، بیت‌المقدس بین اسرائیلی‌ها و اردنی‌ها تقسیم شده بود ولی بعد از جنگی 6 روزه در همان سال، این شهر به کنترل اسرائیل درآمد اما حتی نزدیک‌ترین متحدان اسرائیل هم سفارت‌خانه‌های خود را 65 کیلومتر دورتر یعنی در تل‌آویو نگه داشتند.

اکونومیست در ادامه با طرح این انگاره که بخش عمده سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ بر ایجاد ائتلافی نزدیک‌تر با عربستان سعودی بنا شده تصریح کرد: سعودی‌ها به‌همراه سایر متحدین عرب آمریکا آشکارا با شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرده‌اند اما، احتمال آن کم است که ترامپ بدون آنکه سعودی‌ها به‌صورت خصوصی به وی اطمینان داده باشند که نگرانی‌هایی بزرگ‌تر دارند، در این مسیر گام نهاده باشد.

بنا بر ادعای اکونومیست، نگرانی کشورهای عرب سنی در خصوص قدس کمتر از نگرانی آنها در خصوص نفوذ رو به رشد ایران و یافتن راه‌هایی برای مهار آن است. اسرائیل در پشت پرده، به یک متحد ضمنی سعودی‌ها در نبرد سنی - شیعه تبدیل شده است.

این روزنامه انگلیسی افزوده: همه این‌ها باعت به انزوا کشیده‌شدن فلسطینی‌ها شده و این هفته در خیابان‌های بیت‌المقدس به وضوح دیده شد که آمریکایی‌ها و دیگر عرب‌ها و حتی رهبران خودشان فلسطینی‌ها را کنار گذاشته‌اند. 

از سال 2005 میلادی تا کنون محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین، از خشونت دوری کرده و از مردم می‌خواست روش دیپلماتیک را در پیش بگیرند اما اکنون نیروهای مقاومت خواستار انتفاضه شدند و قیامی سرسختانه در حال شکل‌گیری است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار