نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. آذر 1396 - 19:03   |   کد مطلب: 24535
روز به روز قیمت موادغذایی در بازار افزایش پیدا می‌کند و این درحالی است که اقشار کم‌درآمد جامعه توان خرید برخی موادغذایی ازجمله برنج و گوشت را ندارند.

به گزارش ملایری ها به نقل از خاورستان، مدتی است خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت مواد غذایی شنیده می‌شود.

 
 این افزایش قیمت هایی که هر از چندگاهی گلایه مردم را در پی دارد در صورتی است که در وضعیت اقتصادی خانواده ها و درآمد مردم تغییری که نشان از افزایش حقوق و درآمد داشته باشد، مشاهده نمی‌شود.
 
افرادی که کارمند و در حقیقت حقوق‌بگیر دولت هستند وضعیت اقتصادی‌شان با وجود افزایش قیمت‌ها قابل تحمل است اما در این میان آن کارگری که کار فصلی دارد و درصد زیادی از کارگران در جامعه کارگر روز مزد هستند با درآمدی که یک روز دارند و روز دیگر ندارند با این تورم و افرایش قیمت‌ها چه گونه روزگار می‌گذرانند جای بسی سوال است.
 
برای بررسی وضعیت بازار و قیمت‌های مواد غذایی سری به مغازه‌های شهر بیرجند زدیم و قیمت‌ها را پرس‌وجو کردیم.
 
فاطمه احمدی یکی از شهروندان شهر بیرجند در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: متاسفانه هر روز قیمت مواد غذایی، پروتئینی و میوه افزایش پیدا می‌کند در صورتی که یارانه همان مبلغی است که از اول بوده است و افزایشی نداشته و درآمد مردم هم تغییری نکرده است.
 
 
وی افزود: همسر من کارگر ساختمان است و الان که هوا سرد شده کارهای ساختمانی هم تعطیل و کم است؛ شاید هفته‌ای دو یا سه روز را سر کار باشد و با درآمدی که از سه روز به دست می‌آورد عملا قدرت خرید نداشته و نمی‌توانیم خرید کنیم؛ اگر بخواهیم برنج بخریم پولی برای خرید گوشت و روغن نمی‌ماند؛ بعضی مواقع هم تا چند ماه شاید اصلا گوشت نخریم چراکه با افزایش قیمت‌ها و درآمد ناچیز پولی برای خرید مواد غذایی نمی‌ماند.
 
 
رضا صادقی یکی از مغازه‌داران بیرجند در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر اغلب مواد غذایی با افرایش قیمت رو به رو بوده است که قیمت برخی از اقلام وابسته به دلار است و برای همین قیمت‌ها با قیمت دلار بالا رفته است.
وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیسه برنج 10 کیلویی ایرانی ۱۳۰ هزار تومان است که یکی دو ماه قبل قیمت همان مارک برنج ایرانی ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان بوده است.
 
این مغازه‌دار گفت: برخی از مارک‌های برنج ایرانی هم کیسه‌ی 10 کیلویی به ۱۵۰ ، ۱۶۰ و 170 هزار تومان می‌رسد.
 
وی با اشاره به برنج پاکستانی موجود در مغازه‌اش، بیان کرد: هر کیسه برنج پاکستانی 10 کیلویی ۶۵ ،۷۰ و ۷۵ هزار تومان است که برنج پاکستانی نسبت به دو هفته قبل هر کیسه 3 تا 4 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
 
این مغازه‌دار عنوان کرد: قیمت هر کیسه برنج 10 کیلویی هندی بر اساس نوع مارک از ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان است.
 
وی خاطر نشان کرد: قیمت روغن نباتی ۱۷ کیلیویی ۷۵ هزار تومان است که نسبت به گذشته افزایش قیمت نداشته است و قیمت روغن مایع 3 لیتری ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان است.
این مغازه‌دار گفت: قیمت هر کیلو نخد در حال حاضر 9 هزار تومان، لوبیاقرمز 8 هزار و ۵۰۰ تومان، لوبیا چیتی بین 9 تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلو لپه 8 هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلو عدس ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.
 
 
وی عنوان کرد: قیمت یک کارتن پنج کیلویی قند ۱۷ هزار تومان است که هر کیلو 3 هزار و ۴۰۰ تومان می‌شود.
 
 
این مغازه‌دار یادآور شد: قیمت برخی مواد غذایی وابسته به دلار است که با توجه به افزایش قیمت دلار قیمت برنج و به طور خاص برنج پاکستانی از سال گذشته افزایش داشته است و در همین ماه‌ها هر کیسه 10 کیلویی ۵۵ هزار تومان بوده که الان قیمت هر کیسه 10 کیلویی برنج پاکستانی به ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان رسیده است.
 
 
وی با اشاره به اینکه هنگام وارد کردن مواد غذایی از جمله برنج گمرک هزینه زیادی می‌گیرد گفت: به طبع قیمت برنج بیشتر می‌شود که اگر هزینه گمرک را کمتر کنند قطعا قیمت مواد غذایی ازجمله برنج کمتر خواهد شد.
 
 
این مغازه‌دار گفت: هزینه‌های گمرکی و واردات بر عهده دولت‌مردان است که اگر برای کاهش هزینه‌های گمرکی قدمی بردارند قیمت‌ها کاهش یافته و در نتیجه خانواده‌های زیادی قدرت خرید پیدا خواهند کرد.
 
 
وی با اشاره به زیاد بودن قیمت برنج ایرانی، گفت: مردم خیلی کم برنج ایرانی خریداری می‌کنند به گونه‌ای که از هر صد نفر، یک نفر برنج ایرانی می‌خرد چون مردم قدرت خرید نداشته و به خریدن برنج هندی و پاکستانی هر چند که کیفیت و طعم مناسبی نداشته باشد بسنده می‌کنند.
 
 
رضایی یکی دیگر از فروشندگان مواد پروتئینی و گوشتی در بیرجند در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: قیمت مرغ در بازار بیرجند هر کیلو 7 هزار و 90 تومان، هر کیلو گوشت برزیلی گوساله 25 هزار تومان، هر کیلو گوشت بلدرچین 16 هزار و 500 تومان، قیمت هر کیلو گوشت گوسفند هم بسته به نوع از 32 تا 36 هزار تومان است و هر کیلو گوشت شتر مرغ بین 40 تا 45 هزار تومان است.
 
 
وی افزود: قیمت تخم مرغ هم کیلویی 6 هزار و 150 تومان تا شش هزار و 500 تومان است.
و اما سوال این‌جاست آیا برنج ایرانی را از برنج‌کار هم گران می‌خرند که از طریق واسطه و دلالان به قیمت گزاف به مغازه‌دار فروخته می‌شود؟ 
 
 
اگر برنج ایرانی که محصول داخلی است با قیمت مناسب‌تری که هم فروشنده ضرر نکند و هم خریدار قدرت خرید داشته باشد به فروش برسد، به نوعی حمایت از محصول داخلی است و مردم هم به دلیل پایین بودن قیمت برنج‌های هندی و پاکستانی مجبور به خرید تولیدات وارداتی که مطمئن نیستند کیفیت دارد یا نه نمی‌شوند.
 
 
گاهی اوقات مشاهده می‌شود برنج هندی و پاکستانی برای پیدا کردن بازار و جایگاه خود در سبد غذایی خانوار اول خوب جلوه کرده و به محض این‌که جای خود را در بازار ایران پیدا می‌کند به مراتب از کیفیت آن کاسته می‌شود اما قیمت‌ها کم نمی‌شود بلکه افزایش هم دارد.
 
 
لازم است مسئولان مربوطه راه‌حلی برای پیدا کردن جایگاه برنج ایرانی که تولید کشور است در بازار داخلی ارائه کنند و از طرفی هم به فکر شرایط اقتصادی و از همه مهم‌تر قشر کم‌درآمد جامعه هم باشند.
 
 
آن کارگری که شغل آزاد و کار فصلی دارد هم خانواده داشته و باید نیاز خانواده را تامین کند؛ وقتی قیمت‌های مواد غذایی روز به روز افرایش پیدا می‌کند در حالی که کارگری شاید در طول هفته چند روز بیشتر کار نداشته باشد و آیا دستمزد همان چند روز را هم به موقع بگیرد یا نه، نمی‌تواند درآمدش را با قیمت‌های نجومی مواد غذایی وفق دهد و شرمنده خانواده‌اش می‌شود.
 
 
لطفا مسئولان وقتی می‌خواهند کاری و برنامه‌ای را اجرایی کنند وضعیت درآمدی همه مردم را در نظر بگیرند نه این‌که فردی با حقوق میلیونی و فردی با حقوق خیلی پایین جامعه را با یک دید نگاه کنند.
 
انتهای پیام/
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار