نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. آذر 1396 - 18:53   |   کد مطلب: 24531
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبدیل سازمان هدفمندی یارانه ها به صندوق رفاه اجتماعی عنوان از رویکردهای دولت در بودجه 97 است و امیدواریم با اجرای این طرح شعار رئیس جمهور در خصوص حذف فقر مطلق کلید خورده شود.

به گزارش ملایری ها به نقل از نسل شاهوار سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز در جمع مدیران شاهرودی با اشاره به تغییرات ساختار بودجه سال 97 گفت: بودجه سال آینده کشور به جای اینکه به دستگاه ها یا وزارتخانه ها داده شود مستقیم به هر استان تخصیص داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدید بودجه 97 بودجه ریزی جاری بر اساس عملکرد است اظهار کرد: بودجه باید عملیاتی شود فعالیت ها تعریف، قیمت گذاری و هزینه تمام شده مشخص باشد و بر آن مبنا اعتباری داده می شود، به دنبال آن حسابرسی، حسابداری و نظارت دستگاه های اجرایی عملیاتی است و کیفیت و کمیت سنجیده می شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دومین رویکرد در بودجه 97 را تبدیل سازمان هدفمندی یارانه ها به صندوق رفاه اجتماعی عنوان و افزود: تلاش مجلس در سال گذشته هم تاکید بر عملیاتی و اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها بود اما نشد و به دلیل نزدیک بودن به انتخابات و تبعات اجتماعی و سیاسی دولت از اجرای آن سر باز زد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه قانون هدفمندی به معنای آن نیست که توزیع به مساوات در جامعه داشته باشد و هر کدام از آحاد جامعه 450 هزار ریال دریافت کنند گفت: سال گذشته 47 هزار میلیارد تومان نزدیک به دو برابر بودجه عمرانی کشور در سال گذشته به عنوان یارانه پرداخت شد.

وی با بر اینکه در قانون هدفمندی یارانه به توزیع عادلانه نه به طور مساوی یارانه تاکید شده است بیان کرد: دولت اراده کرده است تا در سال 97 سازمان هدفمندی را به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل کرده و شعار رئیس جمهور در خصوص حذف فقر مطلق امیدواریم با اجرای این طرح کلید خورده و اقشار آسیب پذیر و کم درآمد از فقر مطلق به فقر نسبی رسیده و مابقی منابع هدفمندی در امر تولید، اشتغال وحمایت از صادرات هزینه شود.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش سه برابری میزان یارانه در برنامه بودجه تصریح کرد: هر چند این رقم افزایش یافته است اما باز هم نمی تواند جوابگوی زندگی افراد آسیب پذیر و اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه باشد لذا افزایش آن به مبلغ 300 هزار تومان در دستور کار قرار گرفته است تا با افزایش سالانه آن در طول 5 سال به رقم قابل توجهی برسد.

حسینی شاهرودی ساماندهی صندوق های بازنشستگی یکی از رویکردهای دیگر در بودجه 97 است که چالش بزرگی در کشور است و اگر به آن رسیدگی نشود به یک بحران تبدیل می شود برای نمونه در فولاد و البرز شرقی هفت هزار بازنشسته داریم که ده درصد بیشتر به صندوق بازنشتگی پرداخت کرده اما در پرداخت حقوق با کسورات مواجه اند.

وی استفاده اهرمی از منابع بودجه و استفاده از توان بخش خصوصی برای اجرای طرح های عمرانی را از دیگر رویکردها در بودجه 97 عنوان کرد و گفت: 22 هزار طرح در کشور شناسایی شده که تابع قانونی است که در برنامه ششم مجلس چیده شده و در قالب مشارکت تعریف می شود، هر طرح مقداری اعتبار دارد، 20 درصد اعتبار را دولت، 20 درصد صندوق توسعه وام ارزان قیمت داده و بین 20 تا 30 درصد نیز آورده بخش خصوصی است تا بدین طریق پروژه های نیمه تمامی که برای اتمام آنها به 600 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تکمیل شود.

عضو خانه ملت افزایش انضباط مالی و شفافیت در نظام بودجه ریزی با سایت ها و سامانه های مختلفی که در قانون دیده شده و حمایت از صادرات غیرنفتی، تولید، و اشتغال از رویکردهای بعدی دولت در بودجه 97 است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار