نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. آذر 1396 - 18:23   |   کد مطلب: 24511
بیش از یک ماه است که برق بازارچه مرزی ریمدان چابهار به دلیل بدهی قطع شده و روند کار با مشکل مواجه است اما همتی برای پرداخت بدهی آن و رونق دادن به کسب و کار مرزنشینان وجود ندارد و قطعا این مشکل با صحبت‌های مسؤولان در خصوص توجه کردن به بازارچه‌ها مغایر است!

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

بازارچه‌های مرزی به عنوان یک اهرم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار به شمار می‌رود و تاثیر قابل توجهی در فعالیت‌های اقتصادی کشور و استان سیستان و بلوچستان دارد، در واقع با ایجاد این گونه بازارچه‌ها ضمن آنکه انگیزه لازم برای اقامت اهالی بومی در این نواحی فراهم می‌شود، ضریب امنیت نیز افزایش می‌یابد از این رو باید دولتمردان توجه ویژه‌ای برای فعال کردن و برطرف کردن مشکلات این بخش به ویژه در سیستان و بلوچستان داشته باشند.

وعده‌های داده شده به نفع مردم نیست و بازارچه مرزی ریمدان تا اطلاع ثانوی تعطیل است

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار کرد: 36 روز از قطعی برق در بازارچه مرزی ریمدان چابهار می‌گذرد و وعده مسئولان برای وصل مجدد بی نتیجه بوده است.

عبدالغفور ایران‌نژاد افزود: وقتی یک مرز رسمی در محدوده منطقه دشتیاری که همه امید دارند و موجب جابجایی مسافر، صادرات و واردات کالا بین ایران و پاکستان می‌شود و تحولی در اشتغال و توسعه منطقه محروم چابهار و دشتیاری ایجاد می‌شود هم اکنون توان پرداخت فقط 6 میلیون تومان هزینه برق در طول بیش از 10 ماه را ندارد همه این آرزوها پوچ و وعده‌ها توخالی است.

وی بیان کرد: شخصا پیگیر وصل مجدد برق بازارچه مرزی ریمدان بوده‌ام ولی مشخص است وعده‌های داده شده به نفع مردم نیست و بازارچه مرزی ریمدان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: در شان دولت نیست که یک بازارچه برق نداشته باشد و مردم موتور برق برای روشنایی و کارکرد باسکول جهت وزن کشی کامیون‌ها استفاده کنند.

وی عدم وجود اینترنت، آنتن موبایل یا اینترنت موبایلی، عدم وجود رستوران و امکانات رفاهی نظیر استراحت رانندگان، نبود آب و آبرسانی مرز با تانکر و عدم وجود هرگونه زیرساخت دیگر برای جابجایی کالا و مسافر از جمله مشکلات مرز ریمدان چابهار عنوان کرد.

تشریح مشکلات بازارچه مرزی ریمدان

مدیر بازارچه مرز ریمدان نیز با تایید قطعی برق و تعطیلی بازارچه مرزی ریمدان گفت: در طول یک سال گذشته برای واریز هزینه‌های برق پیگیری لازم شده است و هم اکنون بابت 6 میلیون تومان بدهی به اداره برق، برق بازارچه مرزی ریمدان بیش از یک ماه است که قطع شده است.

مسعود خاک سفیدی بیان کرد: بازارچه مرزی ریمدان در سال 1387 افتتاح شده است و بزرگ ترین مشکل آن نبود اینترنت است که هر روز سرمایه‌گذاران با هزینه شخصی مسیر 240 کیلومتری رفت و برگشت چابهار- مرز ریمدان را برای ثبت کالا می‌پیماید.

وی خواستار آبرسانی و ایجاد شبکه آبرسانی درست به مرز ریمدان، ایجاد امکانات رفاهی و پذیرایی برای مراجعین، استقرار پایانه‌های مسافری و بار در مرز ریمدان برای صادرات و واردات کالا و جابجایی مسافر و واگذاری اراضی همجوار برای ایجاد زیرساخت‌ها شد.

تاکید بر توجه به بازارچه‌های مرزی از حرف تا عمل

*برخی از تجار بازارچه مرزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح مشکلات خود پرداخته و اظهار داشتند: آقای روحانی در سخنرانی‌های خود خبر از  فعالیت بازارچه‌های مرزی دادند اما باید به وی بگوییم فعالیت آن بازارچه‌های جدید پیشکش، خواهشا بفرمایید به مشکلات همین بازارچه‌های نیمه فعال فعلی دامن نزنند.

مسعود بهزادی یکی صادرکنندگان کالا در مرز می‌گوید: بیش از یک ماه است که برق بازارچه مرزی ریمدان به دلیل بدهی قطع شده و روند کار با مشکل مواجه شده است اما از سوی استانداری همتی برای پرداخت بدهی آن و رونق دادن به کسب و کار مرزنشینان نیست و قطعا این مشکل با صحبت‌های مسؤولان در خصوص توجه کردن به بازارچه‌ها مغایر است!

یکی دیگر از تجار نیز خطاب به رئیس جمهور در زمینه صحبتهایشان در راستای رونق دادن به بازارچه‌های مرزی گفت: آقای رئیس جمهور به مسؤولان بفرمایید " خیر بازارچه‌های مرزی از شما فقط به ما شر می‌رسانید!!  قطع کردن برق یعنی قطع کردن روزی مرزنشینان! یعنی جمع کردن کسب و کارشان!

برق بازارچه مرزی ریمدان کی وصل می‌شود؟

مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نیز با اظهار تاسف از قطعی برق در مرز ریمدان اظهار داشت: هزینه برق را باید به‌موقع اداری مالی استانداری پرداخت نماید تا مشکلاتی برای تجار و سرمایه‌گذاران به وجود نیایید.

کورش محمدی افزود: رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی با مدیریت برق انجام داده‌ایم و گفته‌ایم تا یک ماه پول واریز می‌کنیم که بابت تعامل و همکاری برق را وصل کند و یک ماه دیگر هزینه‌ها پرداخت کنیم.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار