نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. آذر 1396 - 17:39   |   کد مطلب: 24320
بر اساس آمارهای منتشر شده؛ واردات برنج در نیمه نخست امسال با رشد قابل توجهی همراه بود و البته با آزاد شدن این نوع از واردات از آذر ماه سال جاری، نفس کشاورزان بیش از پیش به شماره افتاد.

به گزارش ملایری ها به نقل از نافع؛وزارت صنعت، طی نامه ای  به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان ها؛ واردات برنج را از ابتدای آذر ماه سال جاری تا پایان تیرماه سال آتی آزاد اعلام کرد.

 

این خبر در حالی منتشر شد که دولت قصد داشت با کنترل واردات درنیمه نخست امسال، جلوی آسیب رسیدن به کشاورزان را بگیرد اما بر اساس اسناد و البته مطابق آمارهای تجارت خارجی کشور، در شش ماهه نخست سال جاری نیز، واردات برنج با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد.

بر اساس آمارهای منتشر شده؛  واردات برنج  در نیمه نخست امسال با رشد قابل توجهی همراه بود و البته با آزاد شدن این نوع از واردات از آذر ماه سال جاری، نفس کشاورزان بیش از پیش به شماره افتاد.

 

افزایش واردات برنج درحالی اتفاق افتاد که؛ شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با رسانه ها،این حجم از وارات را غیر ضروری و بیش از حد نیاز کشور دانست و عنوان کرد: تولید داخلی برنج در کشورسالانه حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است در حالی که نیاز کشور حدود سه میلیون تن برنج  می باشد واین به این معنااست که نیازمابه واردات تنها ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است.

 

حالا سوال اینجااست که؛ آیا این حجم از واردات به معنای توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی است؟ حمایت ازشالیکاران در چنین شرایطی چگونه امکان پذیر است؟!

 

نماینده مردم همدان:واردات بیش از اندازه، مغایربا اقتصاد مقاومتی است

در همین رابطه ؛امیرخجسته ،نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه واردات  بیش از اندازه برنج مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت:رها کردن تولیدات داخلی وپناه آوردن به کالاهای وارداتی، اقتصاد کشوررا فلج می کند.

 

وی ادامه داد: واردات برنج هایی با کیفیت پایین و ارزان قیمت یقینا به معنای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست وسبب متضرر شدن کشاورزان می گردد.

 

خجسته با بیان اینکه این نوع واردات، نفس کشاورزان را به شماره می اندازد، عنوان کرد: درچنین شرایطی دیگر نمی توان کشاورز را در میدان تولید نگهداشت و البته در این رابطه عده ای سودجویانه به واردات مشغولند.

 

وی خاطرنشان کرد:  دولت باید ضمن کنترل واردات، زمینه توجه به تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان را فراهم آورد.

 

در این بین اما واردات برنج بازار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛

 

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی همدان: 218 تن برنج وارداتی در محرم و صفرامسال در استان توزیع شد

مدیر تنظیم بازارجهاد کشاورزی استان همدان نیزدر این رابطه با بیان اینکه واردات برنج درهراستان به تناسب زمان و مکان، توسط شرکت بازرگانی دولت انجام می شود، گفت: برهمین اساس مطابق با آیین های مذهبی، در محرم و صفر سال جاری، 218 تن برنج وارداتی درتمام استان توزیع شد که البته تمامی این برنج ها هندی بودند.

 

مهدی نجفیان افزود: از این میزان ؛ 98 تن سهم مرکز استان ومابقی در سایر شهرستانهای استان توزیع گردید

 

وی با اشاره به اینکه، با توجه به بالا بودن قیمت برنج ایرانی، خریداری و مصرف این نوع برنج برای هیئتهای مذهبی مقرون به صرفه نیست و از همین حیث واردات اتفاق می افتد.

 

نجفیان با بیان اینکه البته کیفیت برنج ایرانی با برنج خارجی قابل قیاس نیست، عنوان کرد: برنج هندی تها به دلیل دانه درشت بودن و ارزان بودن مورد استقبال است.

 

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت:قیمت برنج های وارداتی افزایش داشته است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان  نیز بیان اینکه البته بیش از سه سال است که مدیریت و تنظیم بازارازحوزه صنعت ومعدن به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است،گفت: درحال حاضر وضعیت موجودی برنج در بازار مطلوب است اما در رابطه با برنجهای وارداتی شاهد افزایش قیمت هستیم.

 

علیرضا شجاعی با بیان اینکه البته عمده افزایش قیمت، به تغییرات نرخ ارزبرمی گردد،عنوان کرد:افزایش قیمت بر اساس نوع برنج،داخلی و یا خارجی بودن متفاوت است.

 

وی با اذعان به اینکه در حال حاضربه غیر از برنج های داخلی انواع مختلفی از برنج های خارجی نیز در بازار موجود است،عنوان کرد:در رابطه با تغییرات نرخ ،در مهرماه نسبت به شهریور ماه سال جاری، شاهد ثبات قیمت ها بودیم اما همین نرخ ها درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته؛ در برنج های طارم ،صدری درجه یک، استخوانی با افزایش قیمت ها در شهرهمدان مواجه بودیم.

 

وی توضیح داد:شوک قیمتی ایجاد شده برگرفته از تغییرات نرخ ارزاست.

 

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان همدان: واردات برنج نیازمند مدیریت است

 دراین بین اما رئیس اتحادیه خواروبارفروشان همدان، واردات برنج به منظورتامین نیاز مردم را ضروری دانست و گفت: البته دولت باید در این خصوص مدیریت لازم را اعمال نماید.

 

رضا به زارع با بیان اینکه کشت برنج در کشور تناسبی با نیاز مردم ندارد و این نیاز بیش از برنج کشت شده است، گفت:به عنوان مثال؛درهمدان با جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفر ،روزانه حداقل 200 تن برنج مصرف می شود و بنابراین میزان مصرف برنج در کشورتناسبی با حجم برنج کشت شده ندارد.

 

وی با اذعان به اینکه به عقیده من واردات برنج بر اساس نیاز مردم صورت می گیرد،عنوان کرد:گاها شرایط به گونه ای است که بهره گیری از بازارهای خارجی مقرون به صرفه تر است.

 

به زارع تصریح کرد:واردات برنج نیاز کشور است اما باید مدیریت شود تا برنج های باکیفیت تری وارد بازار شود.

 

وی عنوان کرد: البته باید پذیریفت که واردات می تواند به شالی کاران داخلی آسیب وارد کند، و در این رابطه نیازمند مدیریت هستیم.

 

و اما؛

 

بر اساس اسناد منتشر شده، نیازکشوربه واردات برنج تنها ۲۰ درصد است که متاسفانه هرساله حجم واردات بیش از این میزان است.

 

باید دانست که با کاهش حجم واردات و تنظیم بازار می توان زمینه برای حمایت ازشالیکاران را فراهم تر نمود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما