نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. آذر 1396 - 18:05   |   کد مطلب: 24301
مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه آقای روحانی در حال گذراندن دوره دوم ریاست جمهوری خود هستند و به آینده هم نظر دارند گفت: اصلاح طلب ها به آقای روحانی ایراد می گیرند و می گویند به سمت اصولگرایی چرخش پیدا کرده اید که باید گفت این چرخش آقای روحانی، چرخش گفتمانی نیست بلکه یک چرخش تاکتیکی است و علت های مختلفی دارد.

به گزارش ملایری ها به نقل از راه دانا؛مدرس حوزه علمیه است اما بیشتر او را به عنوان یک فعال سیاسی نزدیک به حامیان روحانی می شناسند. روزگاری شاگرد آیت الله مصباح یزدی بود اما با وی دچار چالش و از همان زمان نامش بیش از گذشته در رسانه ها دیده می شود.

اظهارنظرهای سیاسی وی همواره چالش برانگیز بوده است. او در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به شدت در برابر مساله آشتی ملی واکنش منفی نشان داده و آن را «بی معنا» خواندند و تصریح کرده بودند که مردم با کسانی که امنیت کشور را به مخاطره افکندند قهرند، گفته بود:«محتوای آشتی ملی این است که بیاییم با یکدیگر دوست باشیم.

حجت الاسلام محسن غرویان همچنین در حالی که از شیوه نامناسب برخورد رئیس جمهور با منتقدان چشم پوشی کرده است، سال گذشته به برخی از حوزویان تاخت که «چرا با تعبیرات خود به رئیس جمهور ظلم می کنید؟» او در حالی پیشتر معتقد بود که «نواصولگرایان سایه آقای روحانی را با تیر می زنند» که اکنون برخی تحلیل ها، از تلاش رئیس جمهور برای نزدیک شدن به اصولگرایان حکایت دارد.

شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

مرآت- شما همواره نسبت به سوءاستفاده ها و مطابقت سازی هایی که در برخی از ادوار سیاسی از دین صورت می گرفت انتقاد داشتید؛ امروز ما می بینیم که وارونه جلوه دادن دین در بین سیاستمدارها یک امر عادی شده؛ یک روز کربلا  را درس مذاکره عنوان می کنند و با واکنش شدید رهبری مواجه می شوند و یک روز عهدنامه های شگفت آور پیامبر را با عهدهای سست و ساده لوحانه خودشان مقایسه می کنند، یک روز هم امام رضا(ع) را امامِ مذاکره توصیف می کنند؛ چرا شما و علمای منتقد در برابر این انحرافات سکوت پیشه کرده اید؟

عالم سیاست یک عالم متغیر و متحول است و اتفاقاتی نیز که در صحنه مسائل سیاسی و اجتماعی رخ می دهد یکسان نیست و متفاوت می باشد. مسئله برجام یکی از مسائلی است که تفاسیر و تحلیل های مختلفی درباره آن وجود دارد. خود واژه مذاکره، واژه ای مبهم است. اگر مذاکره به این معنا باشد که مثلا وارد مذاکره با آمریکا شویم و حتما ما محکوم و مغلوب می شویم و آمریکا غالب می شود خب در این صورت با آمریکا مذاکره نداریم و نمی توانیم داشته باشیم.

اما مذاکره به معنای این است که ایران با منطق خودش در صحنه مسائل سیاسی و بین المللی با آمریکا گفتگو کند. مذاکره به معنای مغلوب شدن و سر تسلیم فرود آوردن نیست. در طول تاریخ هم اتفاقات مشابهی افتاده و این ایراد که «چرا مذاکره صورت گرفته است» وارد نیست.

امام حسین(ع) نیز با عمر سعد و شمر دو شب قبل از عاشورا مذاکره کردند و از آنها مهلت خواستند که این مذاکره نتیجه هم داد وگرنه قرار بود دو روز قبل از 10 محرم این جنگ ها شروع شود.

اگر دولت قبلی آمریکا ادامه پیدا می کرد برای برجام مشکلی ایجاد نمی شد

مرآت- با توجه به روی کار آمدن ترامپ، شما نتیجه برجام و مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟ اگر دولت قبل روی کار بود این بدعهدی ها صورت نمی گرفت؟

اوباما و ترامپ با هم خیلی تفاوت دارند. ترامپ یک دیوانه است که سر صحنه سیاست آمریکا آمده و دارد بدعهدی می کند. او آدم ماجراجویی است و اگر دولت قبلی ادامه پیدا می کرد این وضعیت پیش نمی آمد چراکه تا قبل از ترامپ مذاکره در قالب برجام به نتیجه رسید و قرار بود ایران و مابقی کشورها مواردی را رعایت کنند. در حال حاضر نیز جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا از برجام دفاع می کند و می گوید ایران به تعهداتش عمل کرده است و ما هم باید به تعهداتمان عمل کنیم و نباید برجام را پاره کنیم.

مرآت- علاقه به ماندن در قدرت بین طیف های مختلف سیاسی واقعا عجیب است؛ برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری برای ماندن در قدرت به هر مسأله ای چنگ زدند و هر تهتمی را نسبت به نظام روا داشتند تا رأی مردم را کسب کنند، برخی از سیاسیون همچون دکتر خباز که سیاستمدار شناخته شده ای است اخیرا گفته اند که این حرف ها هیجانی بود! نظرتان در این باره چیست؟ علماء نسبت به این سخنان باید چه موضعی اتخاذ کنند؟

برخی از مصادیقی که به کار رفت طرفینی بود که دیگر زمانش گذشته است و دیگر فایده ای ندارد روی آن بحث کنیم.

مرآت- شرایط آینده آقای روحانی را چطور می بینید؟ برخی می گویند با توجه به عدم تحقق تقریبا همه وعده های ایشان و عدم برآورده شدن انتظارات مردم، درباره اقتصاد، بکارگیری زنان در وزارتخانه ها، استفاده از برادران اهل سنت، آزادی های سیاسی و اجتماعی و... اصلاح طلب ها به تدریج در حال ناامیدی از روحانی هستند و ایشان با وقوف نسبت به این مساله در حال نزدیک شدن به اصولگرایان است! با این تحلیل موافقید؟

عالم سیاست و تاکتیک های سیاسی ثابت نیست و متغیرات در آن بسیارند. آقای روحانی در حال حاضر در حال گذراندن دوره دوم ریاست جمهوری خود هستند و به آینده هم نظر دارند. سیاست وی این است که آرامش در کشور برقرار شود. روحانی نگاه خاصی به مسائل سیاسی دارد و سعی می کند افراط و تفریط در کارش نباشد.

او در چینش کابینه نیز سعی کرده که سرو صدا ایجاد نشود و یک جانبه نباشد. در خصوص چینش زنان نیز گفت اگر بخواهد این کار را انجام دهد باعث تشنج می شود و بنابراین از زنان در سطوح پایین تری استفاده کرد. اصلاح طلب ها به آقای روحانی ایراد می گیرند و می گویند به سمت اصولگرایی چرخش پیدا کرده اید که باید گفت این چرخش آقای روحانی، چرخش گفتمانی نیست بلکه یک چرخش تاکتیکی است و علت های مختلفی دارد.

فکر آقای روحانی تغییر نکرده و هنوز اعتدالی است که در این فکر اصلاح طلبی و اصولگرایی نیز می گنجد. وی در برخی از مواقع موضع های مختلفی می گیرد مانند سخنرانیش در سازمان ملل که حتی اصولگرایان نیز نمی توانند اینچنین سخنرانی کنند.

مرآت- به نظر شما جریان اعتدال در آینده چقدر شانس زنده ماندن در بین جریان های سیاسی کشور دارد؟

روحانی تفکر اعتدالی دارد که عناصری از اصولگرایی و اصلاح طلبی در آن است. آقای روحانی واقعا به مقام معظم رهبری علاقه دارند و اگر برخی اوقات اختلاف هایی است به علت متفاوت بودن تفکرات است. دو فرد که اختلاف نظرهایی باهم دارند باید نظر هم تحمل کرد. صبر سیاسی اقتضا می کند که این تنوع را بپذیریم همه در مجموعه نظام اسلامی هستیم و باید تحمل داشته باشیم و تنوع ها را بپذیریم.

مردم در انتخابات نشان دادند که از ماجراجویی و زد و خوردهای سیاسی خسته شده اند و دولتی می خواهند که برای مردم آرامش بیاورد چراکه دعوا کردن سودی برای مملکت ندارد آقای روحانی نیز سیاستش همین است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار