نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. آذر 1396 - 12:40   |   کد مطلب: 24242
بنا به گزارش برخی منابع آگاه، عربستان با خرید حدود 7 میلیارد دلار مهمات از شرکت‌های آمریکایی موافقت کرده است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

برخی منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی با خرید حدود 7 میلیارد دلار مهمات از شرکت‌های  دفاعی آمریکا موافقت کرده است که البته احتمالاً برخی از نمایندگان کنگره با این توافق به واسطه حملات ریاض به یمن مخالفت کنند.

منابع اعلام کردند که شرکت دفاعی «ریتون» و «بوئینگ»، شرکت‌های منتخبی هستند که عربستان قصد خریداری سلاح از آنها را دارد و این توافق بخشی از توافق تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری است که با دیدار ماه مه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان سعودی مصادف شد.

دو شرکت دفاعی آمریکا حاضر نشدند در خصوص این فروش تسلیحاتی به خبرگزاری رویترز اظهارنظر کنند.

بنا به گزارش رویترز، فروش تسلیحات به عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس تا حد زیادی در کنگره آمریکا که باید چنین فروش‌هایی را مورد تأیید قرار دهد، جنجال‌برانگیز شده است.

وزارت خارجه آمریکا هنوز رسماً کنگره را در جریان فروش این مهمات به عربستان سعودی قرار نداده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما تا زمان اطلاع‌رسانی رسمی به کنگره، اظهارنظری مبنی بر تأیید یا رد فروش‌ (تسلیحات) نمی‌کنیم».

وی ادامه داد که دولت آمریکا عواملی چون «توازن منطقه‌ای و حقوق بشر و همچنین تأثیری که (فروش تسلیحات) بر اساس و پایه صنعت دفاعی آمریکا دارد را در نظر می‌گیرد».

بنا به گزارش ماه مارس سازمان ملل، از مارس 2015 که ائتلاف تحت رهبری ریاض حملات متجاوزانه خود به یمن را آغاز کرده است، حدود 4 هزار و 800 غیرنظامی در یمن جان خود را از دست داده‌اند.

شاهزاده «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در اشنگتن نیز حاضر نشد درباره این قرارداد 7 میلیارددلاری اظهار نظر کند اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش بر اساس توافقاتی که در حین دیدار ترامپ به عربستان به امضا درآمده است، پیش می‌رود.

یکی از مقامات دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت که این توافق برای پوشش دادن یک بازه زمانی 10 ساله، طراحی شده است.

طبق این گزارش، این توافق ممکن است در کنگره با موانعی روبرو شود زیرا «باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا در ماه ژوئن اعلام کرد که احتمالاً فروش تسلیحات به عربستان، امارات متحده عربی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس را به واسطه نزاعی که با قطر دارند، بلوکه کند.

در نوامبر 2016، دولت «باراک اوباما» فروش 1.29 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان را به واسطه نگرانی درباره تعداد تلفات غیرنظامیان در یمن، متوقف کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار