نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. آبان 1396 - 18:28   |   کد مطلب: 24155
"بحران مدیریت" در روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه سبب شده کمک‌های مردمی به درستی توزیع نشود و زنان و کودکان برخی از روستاها شب‌ها را در سرمای سوزناک سپری کنند.

به گزارش ملایری ها به نقل از تسنیم از سرپل ذهاب، چند روز از زلزله مصیبت‌بار و دردناک کرمانشاه می‌گذرد و این در حالی است که باوجود کمک‌های گسترده مردمی اما "نبود مدیریت توزیع" مردم را دچار مشکل کرده است.

باوجوداینکه مردم نوع‌دوست ایران از سراسر کشور از همان ساعات اولیه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم بخش‌های زلزله‌زده کرمانشاه کرده‌ و خیلی از مردم هم خود به منطقه آمده و کمک‌ها را به دست مردم می‌دهند اما مسئول و یا بخشی که این کمک‌ها را به درستی بین مردم توزیع کند وجود ندارد.

توزیع نامناسب اقلام , بین زلزله زدگان

"نبود مدیریت توزیع" و بحران مدیریت سبب شده که برخی چندین چادر و پتو اضافه بر نیاز داشته باشند و برخی خانوارها همچنان نیازمند یک چادر و پتو باشند.

در برخی مناطق و روستاهای زلزله‌زده هنوز خدمات اولیه مانند آب و برق وصل نشده است و مردم همچنان در زیر کپرهایی در تاریکی، گرما و سرما روز و شب خود را می‌گذرانند.

در گوشه و کنار شهر و روستاها وانت و کامیون‌هایی دیده می‌شود که حاوی اقلام جمع‌آوری‌شده کمک‌های مردمی هستند و اطراف آن‌ها مردم مصیبت‌زده جمع شده‌اند تا شاید کمکی نیز به دست آن‌ها رسیده و با دست‌پر نزد خانواده بروند اما عدم وجود توانایی در کنترل جمعیت و توزیع اقلام به‌صورت مناسب بین مردم سبب شده تا کار آنطور که باید پیش نرود.

بعد از گذشته چند روز هنوز چادر نرسیده

نزد یکی از جوانان زلزله‌زده در روستای کلاش شاه طوطیا می‌رویم و از او در مورد شرایطی که وجود دارد سؤال می‌پرسیم، او نیز با صدایی محزون و ناامید به خبرنگار تسنیم می‌گوید: پنج روز است که از زلزله گذشته اما هنوز چادر به دست ما نرسیده است.

وی ادامه می‌دهد: شب‌ها هوا خیلی سرد است و اگر به همین صورت پیش برود از سرما می‌میریم، اگر باران بیاید هوا سردتر می‌شود، و پلاستیک نداریم که روی وسایل و چادرهایمان بکشیم.

این جوان آهی از روی ناامیدی کشیده و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: هواپیما مواد خوراکی زیادی می‌آورد، اما همه آن‌ها را در بیابان رها می‌کند، هر کس که موتور و ماشین داشته باشد همه‌چیز گیرش می‌آید، اما پیرمردها و افراد ناتوان نمی‌توانند بروند و سهم خود را بردارند و هیچ‌چیز گیرشان نمی‌آید.

شب‌ها خیلی سردمان می‌شود

وی به اعضای خانواده‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: ما 6 خانواده هستیم و فقط یک چادر داریم، این چادر را هم مردم لطف کرده‌اند و آورده‌اند ولی حتی برای بچه‌ها هم کافی نیست و شب‌ها خیلی سردمان می‌شود، ما فقط چادر، نایلون و وسیله گرمایشی لازم داریم، مردم مواد خوراکی برایمان فرستاده‌اند که دستشان درد نکند اما هلال‌احمر نمی‌گوییم هیچ کمکی نکرده، اما آن‌طور که باید به ما نرسیده‌اند.

در حال نگاه‌کردن به جوانانی هستیم که با نی و پوشال برای خود سرپناه می‌سازند که پیرمردی جلو می‌آید، ما نیز از او درباره وضعیت موجود در آن منطقه بعد از زلزله سؤال می‌کنیم، پیرمرد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: خانه و زندگی‌مان در زلزله زیر و رو شده و به سمت چند نفر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: آن‌ها را ببینید، چند نفر از اعضای خانواده‌شان زیر آوار فوت‌شده است و که یکی از دخترهایش عروس من است و این خانواده مصیبت‌زده حتی سرپناهی هم برایشان نمانده است.

هیچ سرپناهی باقی نمانده

وی می‌گوید: در برابر کار خدا چاره‌ای نداریم، اما برای بعضی‌ها سرپناهی نمانده است و باید رسیدگی شود. اینجا خوراکی به دستمان رسیده است، اما نمی‌دانیم که از طرف مسئولان بوده یا مردم، خدا را شکر امکانات خوراکی و غذا خوب است، اما چادر کم داریم و مردم از سرما خودشان دست‌به‌کار شده‌اند و با نی و پوشال سرپناهی برای خود می‌سازند.

 به روستای دیگری می‌رویم که چند کیلومتر با روستای قبلی فاصله دارد، همه خانه‌های این روستا خراب‌شده است و از این روستا چیزی جز یک مخروبه باقی‌ نمانده است.

در کناری چند چادر دیده می‌شود که چند بچه فارغ از همه مصیبت‌ها با یکدیگر بازی می‌کنند، در دل با خود می‌گویم خوش به حال این بچه‌ها که هیچ‌چیز از این حادثه‌ و مصیبت‌‌ها نمی‌دانند و در عالم کودکی خود به سر می‌برند.

آب و برق نداریم

زنی با لباس کردی نزدمان می‌آید و از او درباره وضعیتشان سؤال می‌کنیم، این زن به خبرنگار تسنیم می‌گوید: تمام خانه و زندگی‌مان فرو ریخته است، سپس بغض می‌کند و ادامه می‌دهد، آب و برق نداریم، حتی یک چراغ‌قوه به ما نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: آب نداریم، برای ما حداقل آب هم نمی‌آورند، شب‌ها اینجا سرد است، بچه‌هایمان از سرما می‌میرند، هیچ‌کس به داد ما نمی‌رسد. اقلام خوراکی خدا را شکر به دست ما رسیده است، همه کمک‌ها مردمی بوده، دولت هیچ کمکی نکرده است. این‌همه جمعیت، ما چندین خانواده هستیم اما فقط دو چادر داریم‌ که از کمک‌های مردمی رسیده، پنج روز است که به ما می‌گویند، هلال‌احمر ‌برایتان چادر می‌آورد، هر چه صبر می‌کنیم خبری نیست.

باتوجه به آغاز بارش باران و سردی هوا در استان کرمانشاه، مسئولان باید با مدیریت واحد و توزیع درست اقلام مورد نیاز مردم زلزله زده به ویژه وسایل گرمایشی هرچه سریعتر در رفع مشکلات اقدام کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار