نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. آبان 1396 - 20:37   |   کد مطلب: 23994
مدیر موکب حضرت معصومه(س) با اشاره به اسکان روزانه 5000 زائر در موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س)، افزود: این تعداد تنها شامل اسکان می‌شود و قطعا آمار مراجعه کنندگان به موکب در طول شبانه روز بیش از این است.

به گزارش ملایری ها به نقل از ایسنا؛محمدجواد جهانگیرزاده 

خاطرنشان کرد: طی دوسال فعالیت موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س)، در مجموع 3میلیارد تومان هزینه شده که شامل هزینه های عمرانی، درمانی، رفاهی و فرهنگی است و این هزینه ها نیز هیچ بار مالی برای آستان مقدس نداشته است. کلیه هزینه های موکب از هدایای مردمی تامین می‌شود و هیچگونه بار مالی را متوجه آستان نمی‌کند.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س)  با بیان اینکه موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) تا 21 آبان ماه ارائه خدمات به زائرین اباعبدالله الحسین(ع) را ادامه می‌دهد، عنوان کرد: در ابتدا برنامه ریزی ها برای 10روز ارائه خدمات انجام شده بود اما با توجه به اینکه اربعین در کشور عراق با یک روز اختلاف از کشور ما اعلام شده است، یک روز به ارائه خدمات موکب اضافه شد و ارائه خدمات از 11 آبان ماه آغاز و تا بیست و یکم این ماه ادامه دارد.

*طبخ و توزیع 10 هزار پرس غذا در هر وعده در موکب حضرت معصومه(س)

مدیر موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه روزانه در هر وعده 10هزار پرس غذا در آشپزخانه موکب تهیه و میان زائرین توزیع می‌شود، گفت: درباره هزینه مواد غذایی باید گفت، به دلیل اینکه در دفعات مختلف و بصورت پراکنده در کشور عراق تهیه شده است، به صورت دقیق در دست نیست اما تمام هزینه های این بخش از هدایا و نذورات مردمی تامین شده و ریالی از اعتبارات آستان استفاده نشده است.‌

وی افزود: در مجموعه آشپزخانه موکب 30 نفر شامل 20 آشپز و 10 نانوا فعالیت دارند، غذاهای طبخ شده بیشتر خورشتی است و در کنار آن مرغ و سایر خوراک ها نیز وجود دارد که همه مورد استقبال زائرین قرار گرفته و تاکنون در هیچ وعده ای غذا اضافه نیامده است.

وی با اشاره به فعالیت و خدمت رسانی 300 نفر در موکب، اضافه کرد: 70درصد از این تعداد بی‌هیچ چشم‌داشتی و به صورت افتخاری به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در حال ارائه خدمت هستند.

معاون اجرای آستان مقدس حضرت معصومه(س) به امکانات بهداشتی و نظافت محیط موکب اشاره کرد و گفت: 20 حمام و 60چشمه سرویس بهداشتی در موکب تعبیه شده است، همچنین علاوه بر 25 نیروی شهرداری که برای نظافت 100 عمود پیرامون موکب فعالیت دارند، 10 نیرو از خادمان آستان مقدس نظافت داخلی موکب را بر عهده دارند. در همین راستا هزار کارتن پلاست میان مواکب عراقی مجاور توزیع شده است تا در حوزه بهداشتی برای زائرین مشکلی ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: 24 دستگاه لباسشویی نیز در موکب در راستای خدمات رسانی به زائرین در قالب شستشوی لباس در کمترین زمان، فعال هستند که روزانه 5000 زائر از این خدمت بهره می‌برند.

*بیش از 30هزار مراجعه به درمانگاه موکب

مدیر موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س)، به خدمات درمانگاه موکب اشاره کرد و گفت: در این درمانگاه 40 نفر از نیروهای هلال احمر شامل 12 پزشک، 16 پرستار، 4 تکنسین دارویی و 8 امدادگر مستقر هستند و در مجموع 112 قلم دارو توزیع شده است. بر اساس آخرین آمار که مربوط به 16 آبان‌ماه می‌شود، 30هزار و 107 مراجعه به درمانگاه صورت گرفته است که از این میان 9 نفر با توجه به شرایط خاص به بیمارستان شهر کربلا منتقل شده اند.

عایق بودن سازه‌های موکب آستان در برابر صدا و دما 

معاون اجرای آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در حوزه عمرانی موکب نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: با بهره گیری از سازه هایی که در برابر صدا و دما عایق هستند فضای مناسبی برای زائرین فراهم شده است و زائرین هم از این موضوع استقبال گسترده ای داشته اند.

جهانگیرزاده با بیان اینکه موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) رویکرد فرهنگی را به صورت ویژه دنبال می‌کند، عنوان کرد: در حوزه فرهنگی مراسم های عزاداری هر روز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا همراه با سخنرانی و مداحی برقرار است، هم‌چنین برپایی محافل قرآنی با حضور قاریان بین المللی از جمله برنامه های دیگر این حوزه است.

*پاسخ‌گویی به مسائل شرعی به چهار زبان در موکب حضرت معصومه(س)

وی به بخش ها و فعالیت های مختلف موکب آستان حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: غرفه ویژه کودکان، پاسخ‌گویی به سوالات شرعی به زبان‌های عربی، اردو، انگلیسی و فارسی و کارگاه های خدماتی از جمله کارگاه تعمیر کیف، کفش، چرخ و ویلچر و کارگاه پخت کیک یزدی در این موکب فعال هستند. از جمله کارگاه‌ها، کارگاه پخت کیک یزدی است که  با ظرفیت تولید 3000 کیک در روز شروع بکار کرد و هم اینک به 15هزار کیک در روز رسیده است.

*پخت و توزیع سوهان قم در عمود 1080

مدیر موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: در حوزه خدماتی ایجاد و تجهیز کارگاه سوهان پزی با ظرفیت پخت و توزیع روزانه 250 تا 300 کیلوگرم سوهان از دیگر بخش های موکب است.

معاون اجرای آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: واحد تبلیغات و رسانه موکب نیز با تجهیز به وسایل ارتباطی مورد نیاز، امکان حضور و فعالیت تیم های مختلف رسانه ای از شبکه های استانی و سراسری را در جهت انعکاس این راهپیمایی عظیم فراهم کرد.

 موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) برای دومین سال است که در عمود 1080 مسیر نجف به کربلا به زائرین اربعین حسینی(ع) ارائه خدمات می‌کند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار