پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

15. آبان 1396 - 18:35   |   کد مطلب: 23907
رئیس مرکز بررسی استراتژیک امنیت ملی گفت: دومین کنفرانس امنیتی تهران ۱۸ دی ماه در سالن اجلاس سران با موضوع امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا چالش‌ها و روندهای نوظهور برگزار می‌شود.

به گزارش ملایری ها به نقل از خبرگزاری فارس؛

جمال شفیعی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی عصر امروز در جمع اصحاب رسانه گفت: دومین کنفرانس امنیتی تهران 18 دی ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ با نگاه به وضعیت منطقه‌ای ما مشاهده می‌کنیم که به دلیل دخالت کشورهای بزرگ وضعیت بحرانی به خود گرفته است. از ابتدای هزاره سوم با حمله آمریکا به دو کشور عراق و افغانستان بذر گروه‌های تکفیری شکل گرفت.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران گفت:‌ از سال 2010 به بعد با پدیده‌ای به نام جریانات تکفیری و حضورشان در کشورهای منطقه با حمایت قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای منطقه‌ای بودیم.

وی خاطرنشان کرد: از همین سال شاهد به هم ریختگی سوریه، عراق و لبنان بودیم و لذا ضرورت بازنگری در رژیم امنیتی منطقه مورد توجه قرار گرفت.

شفیعی ادامه داد: در گذشته در رژیم نظم منطقه آمریکا و بقیه قدرت‌های بزرگ قرار گرفته بودند. اما قاعدتاً ما به عنوان جمهوری اسلامی این را نمی‌پذیرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: حرف ما این است که با مشارکت کشورهای منطقه یک رژیم امنیتی بومی را شکل دهیم. 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با تأکید براینکه میزان همگرایی با کشورهای منطقه به حداقل رسیده است، تصریح کرد: اقدامات کشور عربستان با سایر قدرت‌ها باعث شده هم از حیث راهبردها و هم از حیث گفتمان‌ها تعارضات جدی در منطقه شکل گیرد.

شفیعی گفت: نمونه آخری که عربستان در ادامه خطاهای استراتژیک در منطقه انجام می‌دهد این است که موج ناآرامی را وارد لبنان کند. همه تحلیلگران متفق‌القول هستند که استعفای سعد حریری در ریاض نشان‌دهنده دخالت مستقیم عربستان در لبنان است و این ایجاد بحران در دولت و کشور لبنان می‌کند و باعث ایجاد مزاحمت برای کشورهای منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کنفرانس امنیتی تهران بیان داشت: کنفرانس امنیتی تهران با محوریت حفظ امنیت در منطقه خودمان برای تهدیدات و فرصت‌های مشترک دور هم جمع شده و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی در مورد شعار کنفرانس امسال گفت: شعار از سال قبل اعتماد، گفت‌وگو و همکاری متقابل برای امنیت و پیشرفت دسته‌جمعی است. برداشت‌مان این است که بخشی از مشکلات منطقه عدم گفت‌وگو است و کشورها باید با یکدیگر حرف بزنند و براساس تهدیدات و منافع مشترک صحبت کنند.

شفیعی اضافه کرد: فرض ما این است که همه کشورهای منطقه بر روی یک کشتی قرار دارد و وقتی این کشتی سوراخ شود ضرر آن برای همه است. 

وی افزود: در 21 آذرماه سال گذشته اولین کنفرانس امنیتی تهران شکل گرفت و جمعی از اندیشکده‌ها و مراکز راهبردی کشورها حول این گفتمان جمع شدند و سازمان کنفرانس امنیتی تهران را شکل دادند که با سخنرانی جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی اظهار داشت: حداقل 10 اندیشکده غیر ایرانی از تونس، ایتالیا، چین، روس‌ها و سایر کشورها حضور داشتند و مواضع جمهوری اسلامی را شنیدند و گفت‌وگو کردند.

شفیعی با تأکید براینکه جمهوری اسلامی ایران حرف خود را به روشنی بیان کرده است، گفت: الان نوبت کشورهای دیگر است که به ظرفیت جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه فرمت کنفرانس امنیتی امسال تقویت بخش بین‌الملل و راهبردی است، بیان داشت: برای این کار دو نشست مقدماتی و نهایی تعریف کرده‌ایم. نشست مقدماتی را با همکاری مؤسسه دراسات لبنان در بیروت و در 16 شهریور برگزار کردیم و آنجا هم شخصیت‌های متفاوت از مصر، اردن، ترکیه، لبنان، ایران و عراق شرکت داشته و دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با اشاره به نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی تهران اضافه کرد: در این نشست بیان شد راه‌حل اصلی توقف مشکلات همکاری مشترک است. همچنین رژیم امنیتی منطقه باید بدون حضور کشورهای خارج از منطقه باشد و دلیلی ندارد مناسبات خود در منطقه را با مناسبات یک کشوری که هزاران کیلومتر با ما فاصله دارد گره بزنیم. 

شفیعی خاطرنشان کرد: تا امروز قرار شده افتتاحیه کنفرانس امسال با سخنرانی آقای حسن روحانی رئیس جمهور شروع و با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی به پایان برسد.

وی در مورد محتوای این کنفرانس اظهار داشت: دو پنل یا نشست تخصصی در صبح و عصر برگزار خواهد شد. در نشست تخصصی صبح بحث سیاست خارجی و اقتصاد بین‌الملل مسئولیت آن با آقای کمال خرازی ریاست شورای روابط خارجی و سخنرانی ویژه هم برعهده آقای ظریف خواهد بود.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران ادامه داد:‌ در این نشست وزرای امور خارجه و شخصیت‌های مهم سیاسی گذشته و حال کشورهای منطقه دعوت شده‌اند.

شفیعی با تأکید بر اهمیت اقتصادی در روابط بین‌الملل اضافه کرد: به دلیل اهمیت موضوع اقتصاد از شخصیت‌های اقتصادی هم دعوت خواهیم کرد تا در نشست‌ها دو یا چند جانبه در مورد منطقه شرکت کنند.

وی در این باره افزود: در همه دنیا پیوندهای درازمدت بین کشورها چاشنی اقتصادی دارد. ما باید بتوانیم با کشور ترکیه مناسبات خود را تعریف کنیم. لذا برای زمان بعدازظهر در روز کنفرانس هم نشست تخصصی دفاعی امنیتی مشخص شده و از وزرای دفاع حال، اسبق و سابق کشورهای همسایه و همسو با جمهوری اسلامی ایران دعوت خواهیم کرد که در نهایت بتوانیم در یک پیش‌طرح و اما در بهترین حالت به یک پیش‌نویس امنیتی بومی برسیم.

وی با اشاره به اینکه بین نشست مقدماتی و نهایی هشت نشست تخصصی علمی هم خواهیم داشت، اضافه کرد: دانشگاه‌ها اقبال خوبی نسبت به این نشست داشتند. دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه، عالی دفاع، فارابی، اطلاعات و امنیت و علوم انتظامی در کنار مراکز راهبردی در نشست‌های تخصصی شرکت داشتند. از ۲۴ ماه جاری اولین نشست از سری هشت نشست تخصصی علمی به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود که موضوع آنها رقابت تسلیحاتی در منطقه است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی در مورد رقابت تسلیحاتی در منطقه تصریح کرد: ترامپ وقتی به ریاض سفر کرد اعلام کرد که ۴۰۰ میلیارد دلار قرارداد با عربستان بسته است. از این میزان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار فروش تسلیحات آمریکا به عربستان بوده است. در همین راستا اماراتی‌ها نیز دنبال چنین قراردادی هستند و انگلیسی‌ها و فرانسویی‌‌ها هم نمی‌خواهند از این قراردادها نسبت به آمریکا عقب بیفتند.

شفیعی با تأکید براینکه منطقه در حال تبدیل شدن به جعبه باروت در چند سال آینده خواهد شد، گفت: باید همگی در مورد این مشکل صحبت کنیم و برای آن چاره‌اندیشی شود. 

وی با اشاره به اینکه در آذرماه هفت نشست تخصصی دیگر با موضوعات تحت عنوان هویت‌های نوظهور و امنیت منطقه‌ای و بحث‌های دیگر خواهیم داشت، گفت: نشست تخصصی هویت‌های نوظهور و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی، انجمن علوم سیاسی ایران و مؤسسه اندیشه‌سازان نور برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران اضافه کرد: نشست دیگر در مورد مداخله‌‌گرایی قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای در غرب آسیا که برگزاری آن برعهده دانشگاه عالی دفاع ملی، مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی و مؤسسه مطالعات ایران و اوراسیا است.

شفیعی در مورد امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا بیان داشت: نشست دیگر حکمرانی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا است که وظیفه برگزاری آن برعهده مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مؤسسه ابرار معاصر تهران است. این نشست شامل موضوعاتی مثل سرمایه اجتماعی، نقش جامعه و جامعه مدنی در کشورهای منطقه و ملاحظات جمعیت‌شناسی است.

وی با اشاره به اهمیت انقلاب ارتباطات در امنیت کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: نشست بعدی انقلاب سایبری و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا با تکیه فضای مجازی و سایبری و نقش آن در امنیت منطقه‌ای است که برگزارکننده آن دانشگاه فارابی و دانشگاه امام محمد باقر خواهد بود. عمدتاً نگاه در این نشست به آینده فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری و تأثیر آن با تکیه بر تروریسم سایبری و تأثیر آن در امنیت ملی است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی گفت: دانشگاه علامه طباطبایی میزان نشست دیگر با عنوان توسعه اقتصادی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا است. موضوع بحث این نشست روند توسعه نامتوازن، چالش‌ها و فرصت‌ها و موضوع انرژی است.

شفیعی خاطرنشان کرد: نشست بعدی که برعهده دانشگاه تهران است مربوط به مخاطرات زیست‌ محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا خواهد بود. ریزگردها، خشکسالی و موضوع آب از مباحث مورد مطالعه در این نشست خواهد بود. در این نشست در مورد این مسئله که آیا جنگ‌های آینده بر سر آب است، فکر خواهد شد تا نهایت از امنیتی شدن بحث‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بحث تروریسم باید مورد مطالعه قرار بگیرد تا چند ماه دیگر شاید شاهد حکومت داعش نباشیم اما این به معنای از بین رفتن افراطی‌گری در منطقه نیست و باید بسترها، ریشه‌ها و عوامل مختلف مورد توجه قرار بگیرد. 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با تأکید براینکه جمهوری اسلامی در برخورد با تروریست تجربه موفقی داشته است، خاطرنشان کرد: باید گفتمان جمهوری اسلامی بیش از گذشته در منطقه بحث شود. ما منطق قابل دفاع داریم و حرف‌مان در موضوع سوریه و فلسطین روشن است.

شفیعی با تأکید براینکه کنفرانس امنیتی تهران تریبونی است که جمهوری اسلامی حرف‌هایش را بلند بیان می‌کند، اظهار داشت: کنفرانس امنیتی منامه یک کنفرانس سفارشی بود. کنفرانس امنیتی اسرائیل هم از ابتدا تا انتها ایران‌هراسی است. لذا جمهوری اسلامی باید حرف حقش را بلند بزند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی براینکه رویکرد آمریکا پس از ترامپ در منطقه چگونه است، گفت: از ابتدایی که ترامپ وارد گردونه انتخاباتی آمریکا شد دیدگاه‌های افراطی و تند مطرح کرد. در جریان انتخابات بحث پاره کردن برجام را مطرح و به مسلمانان توهین کرد.

رئیس ستاد کنفرانس امنتیی تهران بیان داشت: از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید سه جریان تلاش کردند موضوع جمهوری اسلامی برای او موضوع اول باشد. این سه جریان شامل اسرائیلی‌ها، عربستان و جریان ضد انقلاب است.

شفیعی با اشاره به اینکه در نشست ریاض موضوع جمهوری اسلامی برجسته‌تر شد، اظهار داشت: در اجلاس ریاض ترامپ حرف‌های تندی علیه ایران زد در آنجا بود که تیزی سیاست‌های او علیه جمهوری اسلامی ایران روشن شد. در «ویو کردن» برجام هم مستقیماً گفت من برجام را قبول ندارم اما آن را سرفرصت بررسی می‌کنم. 

وی با اشاره به بیانیه کاخ سفید در مورد برجام گفت: در این بیانیه چهار محور اصلی وجود دارد. اول اینکه در حوزه برجام آمریکایی‌ها نمی‌توانند آن را از بین ببرند اما تلاش می‌کنند فواید جمهوری اسلامی از برجام را به حداقل برسانند و دوم اینکه تلاش خواهند کرد که از درون برجام سخت‌‌گیرانه‌تر با ایران برخورد کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با اشاره به اینکه مطلوب آمریکایی‌ها این است که با «بازی‌ تقصیر»ما از برجام خارج شویم. آنها در این بازی از چند موضوع به ما فشار می‌آورند مثل توان موشکی.

شفیعی ادامه داد: سومین مسئله این است که آمریکایی‌ها احساس می‌کنند جمهوری اسلامی نفوذش در منطقه افزایش یافته است. این همان موضوعی است که آمریکایی‌ها بر روی آن تمرکز دارند و پرونده لبنان از این جنس است. در این پرونده سیاست آن با آمریکا، مجری آن عربستان و هدف آن جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: چهارمین محور اصلی بیانیه کاخ سفید در مورد برجام بزرگ‌نمایی مشکلات داخلی است. آمریکایی‌ها هم در گذشته و هم زمان حال علاقه‌مند به ایجاد شکاف اجتماعی در داخل ایران هستند. اما با سخنرانی احمقانه ترامپ یک انسجامی در داخل کشور شکل گرفت.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی در مورد ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: انسجام داخلی، اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از سوژه امنیتی ایران سه راهکار برای مقابله و گذر از این مشکلات است. ما نباید اجازه انزوا‌سازی علیه جمهوری اسلامی را بدهیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار