پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

7. آبان 1396 - 13:08   |   کد مطلب: 23822
رئیس مرکز تحقیقاتی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ در زنان ایرانی است
رئیس مرکز تحقیقاتی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ در زنان ایرانی است و احتمال ابتلا به این نوع سرطان در کسانی که سابقه خانوادگی دارند 5 برابر بیشتر است.

به گزارش ملایری ها ؛ دکتر رهام سالک، رئیس مرکز تحقیقاتی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار نبض شهر، پیرامون سرطان های زنان اظهار کرد: سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم جزء شایع‌ترین سرطان های مخصوص زنان در خراسان رضوی هستند.

وی با اشاره به اینکه سرطان سینه جزء سرطان های مشترک بین مردان و زنان است، افزود: این نوع سرطان جزء سرطان های شایع بین مردان و زنان است اما بیش تر در زنان مشاهده می شود و اصلی ترین علت مرگ در زنان ایرانی است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در خراسان نیز بر اساس آخرین آمار سال ۱۳۹۱ حدود هشت هزار نفر بیمار قطعی سرطانی شناسایی شده اند که این آمار تا اندازه ای بالا ست.

سالک در خصوص علل ایجاد سرطان های زنان گفت: چاقی، فشار خون، قند، ژنتیک، تغذیه نامناسب، عوامل محیطی عوامل اصلی ایجاد کننده سرطان تخمدان و رحم هستند اما نوعی ویروس از انواع زگیل پوستی که از طریق جنسی انتقال میابد عامل اصلی ایجاد کننده سرطان دهانه رحم است.

وی از ساخت واکسن سرطان دهانه رحم خبر داد و یادآور شد: افراد می توانند در ابتدای شروع زندگی زناشویی با تزریق این واکسن نسبت به این نوع سرطان ایمن شوند البته این نوع واکسن به صورت آزاد به فروش می رسد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سن ابتلا به سرطان سینه در زنان ایرانی نسبت به میانگین جهانی ده سال کمتر است، خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به این نوع سرطان در کسانی که سابقه خانوادگی داشتند 5 برابر بیشتر است لذا این افراد باید از سن 35 سالگی تحت مراقبت و معاینات پزشکی قرار گیرند.

سالک یادآور شد: عوامل ارثی و اضافه وزن از عوامل اصلی ایجاد سرطان سینه هستند اما عوامل نباید از عوامل محیطی و استرس غافل شد؛ در زنانی که در سنین کمتر باردار می شوند، اقدام به شیردهی می کنند و دوره قاعدگی کوتاه‌تری دارند، این نوع سرطان کمتر دیده می شود.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از درمان بهتر است، اظهار کرد: افرادی که سابقه خانوادگی ندارند باید از سن 40 سالگی و افرادی که سابقه خانوادگی دارند از سن 35 سالگی، بین یک تا سه سال باید تحت معاینات پزشک زنان قرار گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افراد باید با مشاهده هرگونه علائمی سریعاً به پزشک مراجعه کنند اما متأسفانه افراد اقدام به خود درمانی می کنند که باعث تأخیر در مراجعه و در نتیجه وخیم تر شدن علائم و بیماری می شود.

سالک با تأکید بر اینکه نظام غربالگری در کشور باید کانالیزه شود، افزود: این امر باعث می‌شود تا بیمار از ابتدا مراحل درمان در یک مسیر مشخص قرار گیرد تا از سردرگمی آن‌ها در مراکز درمانی و بهداشتی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار