نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. آبان 1396 - 9:45   |   کد مطلب: 23790
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر شیوه خشک کردن کشمش در ملایر غیراستاندارد و غیر بهداشتی است و با ادامه این روند در حوزه صادرات در بازار جهانی قدرت رقابت وجود ندارد.

به گزارش ملایری‌ها؛ حجت الاسلام احد آزادی خواه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نحوه خشک کردن و فرآوری کشمش ملایر علمی نیست و این محصول راهبردی مطابق با استانداردهای بین المللی و کشورهای هدف صادراتی تهیه نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی باید در رفع این مشکل ورود جدی داشته باشد، افزود: شیوه تولید و خشک کردن کشمش در این شهرستان باید استاندارد شود و مطابق با نیاز بازار تولید، بسته بندی و صادر شود.
وی بیان کرد: ادعای ما این است که باید در حوزه تولید و صادرات کشمش بهترین باشیم و بازار جهانی باید تشنه محصولات باغی ملایر همچون انگور و کشمش باشد.
حجت الاسلام آزادی خواه با بیان اینکه کشمش ملایر بیشترین حجم صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده افزود: امروز باید برای به دست آوردن بازار جهانی، کشاورز آموزش های لازم را در زمینه تولید و فرآوری کشمش فرا گیرد و امکانات و تسهیلات لازم در اختیارش قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید در این زمینه به وظیفه خود به خوبی عمل کند اظهار کرد: سال زراعی جاری بیش از 250 هزار تن انگور و 50 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید شد که این میزان تولید نیازمند توجه ویژه است.
وی با بیان اینکه محصول کشمش ملایر به عنوان یک برند جهانی باید به جایگاه اصلی خود بازگردد گفت: با توجه به مشکلات باغداران ملایری در تطابق نداشتن هزینه های تولید و خرید محصول، سال گذشته تلاش های زیادی برای اخذ یارانه کشمش از سوی نمایندگان انجام و 140 میلیارد ریال یارانه برای ملایر توسط هیات دولت مصوب شد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم پرداخت یارانه کشمش را علاج موقتی برای کشاورز دانست و افزود: تاکنون بیش از 80 درصد از یارانه کشمش به باغداران ملایری پرداخت شده و مابقی نیز بزودی پرداخت خواهد شد.
حجت الاسلام آزادی خواه با بیان اینکه امروز نجات کشور در گرو توجه به تولیدات روستایی است بیان کرد: کشاورزی باید با فکر درست و مهندسی، مکانیزه شود و قبل از کشت با توجه به بحران آبی، به کشاورز مشاوره بدهیم که چه نوع کشتی به صلاح کشور است.
وی با اشاره به اهتمام جدی مسئولان در ایجاد تولید و اشتغال طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب گفت: روستا یکی از مهمترین زمینه ها و مزیت هایی است که می تواند در این 2 حوزه بسیار مهم به ما کمک کند.
وی برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستا را گامی مهم از سوی دولت در توجه به تولید و اشتغال در روستاها برشمرد و ادامه داد: این طرح با حمایت نمایندگان مجلس مصوب شد و می تواند تحول عظیمی را در روستاها ایجاد کند.
حجت الاسلام آزادی خواه با تاکید بر اینکه دولت باید از مشاغلی که می توان در روستاها ایجاد کرد استقبال کند، ابراز کرد: اهتمام جدی دولت امروز باید مدیریت منابع آب کشاورزی باشد و با برداشتن موانع و مشکلات کاری کنیم که شغل در روستا از بین نرود.
وی همچنین مبل و منبت ملایر را از دیگر قابلیت های ویژه در حوزه صادرات برشمرد و افزود: با توجه به ملی شدن این صنعت در ملایر و اشتغال بیش از 10 هزار هنرمند به طور مستقیم در این حوزه، باید بازار صادرات آن در سطح ملی و بین المللی مهیا شود.
نماینده مردم ملایر در خانه ملت برند سازی مبل و منبت و ورود در بازار رقابت جهانی را یک مساله جدی دانست و گفت: باید در این صنعت به جایی برسیم که از درگاه مبل و منبت و صنعت چوب در ملایر بتوانیم اقتصاد منطقه را حمایت کنیم و این امر به طور قطع شدنی است.
حجت الاسلام آزادی خواه با بیان اینکه مبل و منبت ملایر قابلیت رقابت با کشورهای مدعی جهان را دارد تاکید کرد: اگر به دنبال رشد اقتصادی و اشتغال پایدار هستیم، باید به دنبال تحقق فاکتورهای اقتصاد مقاومتی همچون تولید محور بودن، صادرات محور بودن و اقتصاد درون و برون زا بودن حرکت کنیم.
وی بر لزوم تنوع بیشتر محصولات، طراحی و تولید مبتنی بر نیاز بازار این صنعت تاکید و اظهار کرد: این صنعت باید علمی شود و مراکز علمی و دانشگاهی این شهرستان باید رشته های مرتبط با صنایع چوب را ایجاد و حرفه آموزی کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار