نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. مهر 1396 - 18:48   |   کد مطلب: 23761
فخیم‌زاده کارگردان گفت:موافق اکران فیلم خارجی هستم به شرطی که مزاحمتی برای سینمای ایران ایجاد نکند و فضای نمایشی کشور را نگیرد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس؛  این هفته در برنامه «فار30نما» مبحث «اکران فیلم خارجی راه نجات سینمای ایران یا برون رفت از بحران؟» در خبرگزاری فارس مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.در این برنامه مهدی فخیم‌زاده «کارگردان»، آرش خوش‌خو «روزنامه‌نگار» حضور دارند و اجرای این برنامه  را محمد نجفی‌زاده بر عهده دارد.

مهدی فخیم زاده در ابتدا به دهه 50 اشاره کرد و گفت: فیلم خارجی از سال 52  در سینماهای ایران اکران شد و تا سال 56 نیز ادامه داشت . در آن سال‌ها تولید فیلم ایرانی  از 90 فیلم به 11 فیلم رسید. دو تافیلم را من  و داودنژاد تولید کرده بودیم در آن مقطع  همه بیکار شده بودند. چگونه دفاتر تولید به  جز دو دفتر مهم تعطیل شدند.

فیلم خارجی سینمای ایران را به قهقرا برد/ فیلم خارجی مانند ایدز است

وی ادامه داد: این دوستان که فکر می کنند فیلم خارجی نجات دهنده است  یک سوال ساده وجود دارد فیلم خارجی قبل از انقلاب می آمد چرا این رقابت از نظر کمی و کیفی سینمای ما را ارتقاء نداد بلکه باعث شد سینما به قهقرا برود.  در سال 52 چهار گروه سینمایی داشتیم  اما  گرو‌ه‌ها کاهش یافت. اگر انقلاب هم نشده بود همه به سمت تغییر حرکت می کردند.  در آن دوره قیمت یک فیلم ایرانی 700 تا 1 میلیون تومان بود ولی وقتی اکران می کردیم 50 درصد به صاحب فیلم می رسید . اما فیلم خارجی حداکثر قیمت 30 هزار تا 50 هزار تومان با هزینه دوبله بود  خب این کاملا مشخص است که سینمادار سود می کند. فیلم خارجی فضای نمایشی را گرفت و همه سالن ها به سمت نمایش فیلم خارجی رفتند. به عقیده من فیلم خارجی مثل بیماری ایدز است سلول های ایمنی بدن را از بین می برد و زمینه همه نوع بیماری را آماده می کند.

فیلم خارجی سینما را از نظر کیفی و کمی نابود کرد

کارگردان «خواستگاری» گفت: وقتی مردم سینماها راآتش زدند سینمای فیلم ایرانی را آتش نزدند فیلم های خارجی و سخیف را آتش زدند. فیلم خارجی  روی کیفیت فیلم های ایرانی تاثیر گذاشتند.  و آش شله قلمکار شد.فیلم خارجی نه تنها سینما را از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نابود کرد.  قیمت رایت سه ساله انیمیشن آمریکایی 25 تا 30 هزار دلار است. فیلم سینمایی  بین 15 تا 20 هزار دلار و اروپایی و هندی بین 3 تا 8 هزار دلار است.  معلوم است که تولید کند دیگر رغبتی به تولید فیلم ایرانی که هزینه آن بین 1 تا 2 میلیارد تومان است و در اکران فضای نمایشی مناسب ندارد نمی کند.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته هرکس قصد داشت فیلم خارجی اکران کند صادقی تاکید داشت که  50 درصد فیلم را  به اسمش کند بعد اکران کند. سینمای ایران تعطیل شد. از سوی دیگر  همه علاقمندان به سینما فیلم های خارجی را می بینند. ما نگران فضای سینما است.

بهترین ملودرام ها در سالهای اخیر توسط فیلمسازان ایرانی ساخته شد

آرش خوشخو منتقد و روزنامه نگار درابتدای صحبت به این مهم اشاره کرد که آقای فخیم زاده سالها در متن سینما بودند و من در حاشیه سینما بودم و دغدغه هایم نسبت به ایشان به مراتب کمتر است و ادامه داد: در دوران دهه 50 فیلم های خارجی و ایرانی همه همسو بودند و  در پارادایم سکس و حادثه حرکت می کردند و تماشاگر فیلم خارجی این نوع آثار را با کیفیت بهتری می دید. بعد از تحریم کمپانی های آمریکایی علیه ایران  همه پخش کننده ها به سمت آثار ایتالیایی رفتند که فیلم های دریده تر و بازتری بودند  و بالکل مخاطب سینمای ایران را جذب کردند. اما بعد از انقلاب سینمای ایران تماشاگر خاص خود را پیدا کرد. مخاطب سینمای ایران عادت کردند فیلم ایرانی ببینند در این شرایط فیلم آمریکایی بیاید هم فیلم ایرانی کار خود را انجام می دهد بهترین ملودرام ها را در سالهای اخیر فیلمسازان ایرانی ساختند مثل کارهای فرهادی و مهرجویی . «لیلا» قوی تر از قرمز کیشلوفسکی است. نکته ای که آقای فخیم زاده مطرح کردند نکته مهمی است مساله تماشاگر نیست مساله سینمادار است. وقتی فیلم  400 میلیونی اکران کنند و مخاطب داشته باشد  سینمادار و تهیه کننده می گوید چرا باید تولید انجام شود.

فخیم زاده در ادامه تاکید کرد: فیلم خارجی مشکل توقیف هم ندارد اگر فیلمی در نمایش دچار مشکل شود کمپانی فیلم دیگری  در اختیار خریدار قرار می دهد و پول سرمایه گذار سوخت نمی شود.

کمدی ایرانی حلاوت و طرفدار خود را دارد

خوشخو به دخالت دولت در اکران فیلم خارجی اشاره کرد و گفت: دخالت دولت و بنیادهایی که در کشور وجود دارد باید مساله  فیلم خارجی را حل کند. ما چه فیلم های خارجی را می توانیم  پخش کنیم. فیلم های تابستانی و بهاری را نمی توانیم پخش کنیم. فیلم های پاییز و اسکاری  درام های اجتماعی عبوسی هستند که  مخاطب کمی دارند.  ماترسمان از سینمای آمریکا و جذب تماشاگر نیست . زیرا سینمای ایران مخاطب خود را دارد . کمدی ایرانی طرفدار دارد. کمدی ایرانی حلاوت خودش را دارد. جواد رضویان جذاببیتش از جیم کری در ایران بیشتر است.

اقتصاد و سود پشت اکران خارجی است

فخیم زاده به دست‌های پشت پرده اشاره کرد و گفت: تماشاچی رنگ و بوی خودش را دارد، باید دید چه کسی پشت این ماجرا است. اقتصاد  پشت ماجرا خوابیده است. وقتی با 100 میلیون فیلم در اختیار تهیه کننده است و بیشترین سود را دارد. کمپانی امریکایی از بازار خاورمیانه یک ده هزارم هزینه فیلم را توقع دارد. گلچین در دبی این کار را انجام می ‌دهد. اکران کننده فیلم خارجی در ایران هم از سوی گلچین وسوسه شدند.  حوزه هم دنبال این فیلم‌ها است. وقتی فیلمی را تحریم می کند سر و صدا بلند می شود. اگر فیلم خارجی اکران کند می گوید فیلم دارم نمی توانم فیلم ایرانی اکران کنم! آقایانی که تولید و پخش و نمایش دارند دنبال این ماجرا هستند.

وی ادامه داد: در گذشته گنجی زاده و حسامی اول تولید کننده بودند بعد به سود فیلم خارجی  سینماها را اجاره کردند و اختیار کل سینما را به دست گرفتند.  من و باربد طاهری شریک شدیم که فیلم بسازیم . باربد رفت سراغ گنجی‌زاده و گفت مخالف ساخت فیلم است  گفتم چه ارتباطی به او دارد، گفت فیلم ما را اکران نمی کند. الان 20 فیلم ایرانی را همزمان اکران کردند بعد می گویند فیلم خارجی بیاید. کجا بیاید؟

خوشخو در ادامه گفت: من با صابری  عضو هیات مدیره سالن‌داران صحبت می کردم گفت ظرفیت صبح سالن ها خالی است. صبح ها دانشجوها می آیند و اگر صبح ها فیلم خارجی نمایش بدهیم بسیار خوب است. اما حق مردم است که فیلم خارجی را ببیند من متوجه دغدغه‌های آقای فخیم زاده هستیم  اما باید  یک گروه سیاستگذاری کنند.

فخیم زاده ادامه داد:  سینمای ما می رود اقتصاد سینما کیفی هدف قرار گرفته می شود. سال 56 فیلمبردار ایرج صادقپور بود من رفتم دستیار او را گذاشتم. اقتصاد سینما را بزنید وجوهات هنری سینما حذف می شود. این فاجعه درست می کند.

ایوبی رنگ سینما را عوض کرد و سالن‌ها رونق گرفت

فخیم زاده درباره بحران در سینمای ایران گفت: سینما صنعت بحران است.اگر سینما بدون برنامه فیلم خارجی اکران کند  سینما نابود می شودو اول کیفیت را از دست می دهد. مشکل ما تولید فیلم است که کانالیزه شده  و  ممیزی‌ها ممیزی وحشت است و  هیچ ربطی به مباحث فرهنگی ندارد .سلیقه ای  اعمال می شود  و ترس از امضاء کردن دارند. قبل از اینکه ایوبی بیاید فیلم خارجی مطرح شد و افخمی هم گفت درمان سینما آمدن فیلم خارجی است. که بعد پشیمان شد اما ایوبی آمد رنگ سینما را عوض کرد سینما رونق گرفت. امروز ما اکشن نداریم، کمدی خوب نداریم. پلیسی نداریم این بحث درستی است اما دوای آن فیلم خارجی نیست.

در دوره ای سینمای ایران پارکینگ فیلم خارجی بود/ فیلم خارجی نباید برای سینمای ایران مزاحمت ایجاد کند

وی ادامه داد :  حیدریان در زمینه فیلم خارجی حرف خوبی زد گفتن: موافق با فیلم خارجی که مزاحمتی ایجاد نکند، هستم. فضای نمایشی کشور را نگیرد مزاحمت برای تولید ایجاد نکند. دوستان این مساله را حل کند. هند از زمان راچ کاپور این گونه اداره می شد که اگر یک فیلم وارد فضای نمایشی می شد باید یک فیلم به فروشنده ارائه می شد اما ما پارکینگ فیلم های خارجی بودیم . فیلم های ما الان سانسی است.

سردبیر روزنامه هفت صبح در ادامه گفت: ما به لحاظ اقتصادی ظرفیت خالی سالن داریم  اما پیشنهادم این است که با وارد کردن و  کنترل فیلم خارجی یک تجربه خوب برای مخاطبان ایجاد کنیم . بچه ها را از دیدن فیلم خارجی در سینما محروم نکنیم. سیاستگذاری درست و کنترل شده را باید تجربه کنیم.

در سینمای ایران شجاعت ترویج نمی شود/ سینما به سمت خمودگی پیش می رود

وی ادامه داد:ما در سینما ترویج شجاعت  یا خلاقیت نداریم. در سالهای اخیر تنها فیلم ایستاده در غبار در این حوزه موفق بود  ما به سمت خمودگی و محافظه کاری پیش می رویم. بزرگترین خاطره بچگی من دیدن فیلم در سینما کریستال فیلم های ال سید بود و روی شخصیت من تاثیر گذاشت. روی شجاعت، رفاقت و... تاثیرگذاشت. ایستاده در غبار یا اژدها وارد می شود کمتر ساخته می شود. بیشتر آثار ترویج ناامیدی است.

خوشخو در خاتمه تاکید کرد: در مجموع  این بحث به یک نتیجه منسجم می رسیم همه موافق فیلم خارجی هستیم بدون اینکه به سینما لطمه بزند. فروش خیره کننده 95 را داشتیم اما این قدر سنگ اندازی شد که جریان تولید دوباره برگشت وبه سنت های قدیمی و فرمول خوب 95 را از دست دادیم و فیلم های سلیقه و جوابگو ذائقه مردم نیست.  آشوب 50 کیلو آلبالو ایجاد شد که برای سینمای ایران زهردار و مضر بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار