نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. مهر 1396 - 23:40   |   کد مطلب: 23702
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پس از ایراد اتهام نقض برجام به ایران از سوی ترامپ، گفت که ایران تاکنون به همه تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای، پایبند بوده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس؛ «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا و ایراد اتهام نقض برجام به ایران، گفته‌های «دونالد ترامپ» را تکذیب کرد.

ترامپ امشب گفته بود که ایران علاوه بر نقض روح برجام و تلاش در جهت بی‌ثبات کردن خاورمیانه، برجام را به صورت فنی هم نقض کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا امشب در این زمینه گفت: «رژیم ایران در موارد متعدد، از توافق عدول کرده است مثلاً دو 2 نوبت، آنها از حد مجاز نگهداری 130 متریک تن آب سنگین تجاوز کرده است. رژیم ایران همچنین تا همین اواخر، انتظارات در خصوص بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته، برآورده نکرده بود.»

بنا بر اعلام سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو بدون نام آوردن از رئیس‌جمهور آمریگا گفته که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ژانویه 2016، اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را مورد راستی‌آزمایی و نظارت قرار داده است؛ این کار به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد و با مجوز شورای حکام آژانس انجام شده است.»

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم:

«همانطور که من به شورای حکام گزارش دادم، تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام، در حال اجرا هستند.

راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، همه فعالیت‌های هسته‌ای ذیل برجام را دربرمی‌گیرد. این کار با روشی عینی و بی‌طرفانه و در هماهنگی با مدالیته‌های مصرح در برجام و اقدامات پادمانی استاندارد، صورت می پذیرد.»

ترامپ امشب ایران را متهم کرد که بازرسان بین‌المللی را ترسانده تا از تمام اختیارات بازرسی خود استفاده نکنند.

آمانو در ادامه بیانیه خود به یکی دیگر از اتهامات ترامپ پاسخ داده؛ آمانو نوشته: «ایران در حال حاضر، پروتکل الحاقی به توافق جامع پادمانی خود با آژانس را به صورت موقت اجرا می‌کند که این پادمان، ابزاری است قوی برای راستی‌آزمایی و به بازرسان ما، دسترسی گسترده‌تری به اطلاعات و اماکن داخل ایران می‌دهد.»

ترامپ امشب ایران را به ممانعت از کامل شدن رویه کاری بازرسان آژانس و عدم صدور مجوز ورود آنها به اماکن نظامی متهم کرده بود.

آمانو در انتهای بیانیه خود گفته: «در حال حاضر، ایران تحت قوی‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان است.»

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار