نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. مهر 1396 - 13:33   |   کد مطلب: 23686
دبیر علمی دومین سمینار تخصصی سرطان سارکوم مطرح کرد
نقش متخصصان ارتوپد در شناسایی سرطان سارکوم/ لزوم تشخیص به‌موقع بیماری
دبیر علمی دومین سمینار تخصصی سرطان سارکوم با اشاره به اینکه سرطان سارکوم استخوان یا بافت‌های نرم مثل عضله و مفصل را گرفتار می‌کند، گفت: تشخیص به‌موقع بیماری در درمان بیمار بسیار ضرورت دارد.

به گزراش ملایری ها به نقل از فارس؛ داریوش گوران سوادکوهی در نشست خبری کنگره سه‌گانه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در ارتباط با سرطان سارکوم، اظهار داشت: سارکوم 2درصد از سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و استخوان یا بافت‌های نرم مثل عضله و مفصل را گرفتار می‌کند. این سرطان در اندام‌ها، دست‌ها و شکم هم دیده شده اما به‌دلیل آنکه 40درصد بروز آن در اندام‌ها بوده، متخصصان ارتوپد در درمان آن نقش بسزایی دارند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:سارکوم علیرغم اینکه یک ضایعه تقریباً نادر است ولی چه در سارکوم احشایی و چه در سارکوم ماسکلو اسکلتال، دستگاه عصبی استخوانی عضلانی یک معضل از نظر درمانی و پیش آگهی که به عنوان یک ضایعه بدخیم شناخته می‌شود.

وی افزود:سارکوم در رشته جراحی ارتوپدی ممکن است باعث قطع عضو و یا نواقص بیش از حد در نتیجه به مرگ منجر شود در نتیجه جایگاه پزشکان در همه رشته‌های انکولوژی، رادیوتراپی انکولوژی، هماتولوژی انکولوژی و رشته‌های مرتبط مثل جراحانی که انکولوژی کار می‌کنند، ارتوپدی‌های که ارتوپدی کار می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است که تشخیص را به موقع بدهند و درمان صورت گیرد.

 دبیر علمی دومین سمینار تخصصی سرطان سارکوم ادامه داد: درمان بیشتر غیر از قطع عضو، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، مخلوطی از شیمی‌درمانی و رادیوتراپی است که کمک‌های بسیار مؤثر به بیمار می‌کند و مهمتر اینکه طول مدت زندگی را بیشتر می‌کند و بیمار می‌تواند با کسالتش کنار بیاید.

سوادکوهی گفت:متأسفانه چه در جامعه ایران و چه در جوامع اروپا از نظر آماری که وجود دارد علت مرگ و میر را روی سه مرحله قلمداد می‌کنند یکی مسائل ترافیکی مثل جاده‌ها، تصادفات رانندگی، مطلب دوم در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی که پیشگیری در مورد هر دو وجود دارد و مسئله سوم سرطان است که در جوامع مرکز خیریه‌های بزرگ بنا شده که به این امر کمک می‌کند.

وی بیان داشت:در ایران این حالت در چند سال اخیر پیشرفت خیلی خوبی داشته است. مسئله سرطان مربوط به یک فرد نیست بنابراین در این سمینار افرادی که در زمینه اخلاق پزشکی، جامعه شناسی و فعال هستند دعوت شده‌اند تا راهکارهای مورد نظر را در این سمینار ارائه دهند.

دبیر علمی دومین سمینار تخصصی سرطان سارکوم گفت: مباحث قابل بحث در این سمینار، تشخیص رادیولوژیکی، تشخیص ام ‌آر آی، تشخیص سی تی اسکن ،تشخیص انواع بیوپسی‌ها، نقش جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و پرتودرمانی است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار