نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. مهر 1396 - 13:43   |   کد مطلب: 23675
ترامپ با پیروی از سنت کابویی و جنگ‌طلبی مانند روسای جمهور سابق این کشور با وجود هزینه صدها میلیارد دلاری و کشته شدن هزاران سرباز آمریکایی شکست واشنگتن در افغانستان را نادیده گرفته و به ادامه جنگ‌افروزی در این کشور تأکید دارد.

به گزارش ملایری ها به نقل از راه دانا؛ امروز حمله آمریکا به افغانستان شانزده ساله شد اما ترامپ نیز مانند سایر روسای جمهور آمریکا از اشتباهات گذشته درس نگرفته و مدعی است که استراتژی جدید وی پیروزی را برای آمریکا در جنگ افغانستان به ارمغان می‌آورد.

رئیس جمهور آمریکا از این موضوع چشم‌پوشی کرده است که واشنگتن با وجود 16 سال جنگ، هزینه‌ای صدها میلیارد دلار، بمباران و کشته شدن چند هزار سرباز آمریکایی در افغانستان شکست خورده است و امروز طالبان به مراتب قدرتمندتر از 16 سال قبل هستند.

گرچه ترامپ  مدعی است که با قدرت نظامی و عدم همکاری با کشورهای منطقه می‌تواند جنگ در افغانستان را برنده شود اما چشم به روی واقعیت‌های این کشور بسته است.

 

گروه طالبان در 16 سالگی حمله آمریکا به افغانستان با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر تاکید کرد که به جنگ ادامه خواهد داد و نیروهای آمریکایی از این کشور را بیرون خواهند کرد.

به نظر برخی از کارشناسان استراتژی جدید ترامپ برای افغانستان تفاوتی چندانی با استراتژی دولت اوباما ندارد زیرا اوباما نیز سال 2009 میلادی با موافقت به درخواست فرماندهان آمریکایی ضمن اعزام 30 هزار نیرو حملات هوایی علیه مخالفان مسلح دولت کابل را نیز به شدت افزایش داد.

این دقیقا همان شیوه‌ای است که ترامپ نیز در پیش گرفته است زیرا بر اساس استراتژی جدید واشنگتن نیروهای بیشتری در حال اعزام به افغانستان و حملات هوایی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

در دوران اوباما زمانی که صلاحیت‌های فرماندهان آمریکایی و حملات هوایی افزایش یافت، تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیز بیشتر شد. اکنون نیز شاهد تکرار این حادثه در استراتژی جدید ترامپ هسیتم.

اخیرا پنتاگون ناوگان هوایی متشکل از جنگند‌های «تندربولت» و بمب افکن‌های استراتژیک «بی 52 » را راهی افغانستان کرده است که در نخستین ماه اجرایی شدن این استراتژی تلفات غیرنظامی افزایش یافته و حدود 100 غیرنظامی افغان در افغانستان کشته شده‌اند.

مردم افغانستان و کشورهای منطقه به آمریکا اعتماد ندارند

پس از حمله یازده سپتامبر و آغاز مداخلات آمریکا در افغانستان کشورهای مهمی مانند چین، روسیه و برخی از کشورهای همسایه افغانستان با حضور آمریکا برای مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات در افغانستان مخالفتی نداشتند. اما ادامه مداخلات نظامی در منطقه، اهداف پشت پرده آمریکا را آشکار کرد.

آمریکا با شعار مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در افغانستان و منطقه مداخلات نظامی خود را توجیه می‌کند اما در واقع این کشور با حمایت از گروه تروریستی داعش در سوریه، عراق و حالا در افغانستان نشان داده است که واشنگتن نه برای ثبات بلکه برای اخلال در امنیت و ایجاد هرج‌ و مرج در کشورهای منطقه تلاش دارد.

 

با این حال، اگر چه آمریکا در تحقق برنامه‌های خود در عراق و سوریه و ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه با استفاده از گروه تروریستی داعش شکست خورده اما تلاش می‌کند تا برنامه‌های نیمه تمام خود را با ادامه حضور نظامی در افغانستان دنبال کند.

به همین دلیل و موارد بسیار دیگری که در گذشته آمریکا وجود دارد، کشورهای بزرگ منطقه از جمله چین، روسیه و جمهوری اسلامی تا کشورهای آسیای مرکزی و همچنین مردم افغانستان با درک واقعیت‌ها و نگاهی به عملکرد آمریکا در سوریه، عراق و لیبی دیگر اعتمادی به این کشور ندارند.

از سوی دیگر، در این بی اعتمادی، مقامات آمریکایی نیز این مسئله را درک کرده‌اند که واشنگتن برای درهم شکستن بن‌بست جنگ در افغانستان نیاز به همکاری پاکستان و برخی از کشورهای منطقه دارد اما دولت اسلام‌آباد نیز هرگز صادقانه با آمریکا در افغانستان همکاری نخواهد کرد زیرا نسبت به حضور نظامی واشنگتن حساس است به چیزی کمتر از یک حکومت وابسته در افغانستان که به پاکستان وابسته باشد تن نمی‌دهد.

استراتژی جدید ترامپ برنامه شکست خورده است

دونالد ترامپ مانند دولت‌های گذشته آمریکا چشم‌پوشی از این واقعیت که مردم افغانستان از جنگ خسته شده‌اند و نیز شعارهای دولتمردان افغان و آمریکایی برای مردم ارزشی ندارند، بجای تلاش برای حل واقعی بحران افغانستان و ارائه طرحی برای خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی اکنون به تشدید آتش جنگ در این کشور تاکید کرده است.

انتظار می‌رفت، ترامپ این واقعیت را درک کند که کشورهای منطقه نسبت به ادامه حضور آمریکا در افغانستان حساس هستند. بنابراین بهترین کار برای مردم افغانستان خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی از این کشور است اما ترامپ نیز با پیروی از سنت کابویی آمریکا و جنگ طلبی نشان داد که تمایلی به شنیدن صدای مردم افغانستان و کشورهای منطقه ندارد.

 

ولی واقعیت این است که مردم افغانستان در تاریخ هیچگاهی حضور نیروهای خارجی در این کشور را نپذیرفته‌اند و تا زمانی که نیروی خارجی در این کشور وجود داشته جنگ نیز وجود خواهد داشت. بنابراین استراتژی جدید واشنگتن نیز با شکست مواجه خواهد شد زیرا آمریکا با نظامی‌گری و تحمیل حضورش در افغانستان خود را در برابر مردم این کشور قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا امیدوار است با استراتژی جدیدی که روی دست گرفته است به هر قیمتی که شده ادامه حضور نظامی این کشور در افغانستان را تحمیل کند ولی واقعیت این است که مردم افغانستان در تاریخ این کشور هیچگاهی حضور نیروهای خارجی را نپذیرفته‌اند و تا زمان خروج آنها جنگ نیز ادامه داشته است.

به نظر می‌رسد که استراتژی جدید واشنگتن نیز با شکست مواجه خواهد شد زیرا آمریکا با نظامی‌گری و تحمیل حضورش خود را در برابر مردم این کشور قرار داده است.

چندی قبل «اسماعیل‌خان» از اعضای ارشد حزب جمیعت اسلامی و از فرماندهان سابق جهادی در مراسم یادبود از هفته شهید گفت: تا زمانی که حتی یک سرباز خارجی در افغانستان حضور داشته باشد مقاومت و جهاد در این کشور ادامه خواهد داشت پس بهتر است که نظامیان خارجی خاک افغانستان را ترک کنند.

بلوف سیاسی ترامپ و تکرار اشتباه اوباما

استراتژی جدید واشنگتن به «بلوف» شبیه است، ترامپ گفته که این برنامه با راهبردهای سابق آمریکا در افغانستان متفاوت است اما تنها تفاوت آن اصرار لفظی ترامپ به برنده شدن جنگ در این کشور است. در واقع استراتژی جدید واشنگتن نیز از روش عمومی جنگ افروزی‌های روسای جمهور گذشته آمریکا مستثنی نیست زیرا ترامپ نیز به تشدید آتش جنگ و اعطای صلاحیت‌های بیشتر به نظامیان خارجی تاکید دارد ودر عین حال رئیس جمهور آمریکا گفته که جزئیات استراتژی جدید را علنی نمی‌کند زیرا این استراتژی تفاوت چندانی با راهبرد روسای جمهور گذشته آمریکا در افغانستان ندارد.

 

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز با وسعت بیشتری به تشدید آتش جنگ، اعزام سربازان بیشتر تاکید کرده بود. وی مدیریت جنگ را به ژنرال «پتراوس» افراطی‌ترین ژنرال نظامی آمریکا که نتیجه‌ای جز شکست را به همراه نداشت در دستور کار خود قرار داده بود البته گزینه فشار بر پاکستان تنها تفاوت استراتژی جدید آمریکا است.

این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری اوباما طالبان به اندازه شرایط کنونی در افغانستان قدرتمند نبودند اما با وجود اعزام ده‌ها هزار سرباز آمریکایی کاری از پیش نبرد ولی حالا ژنرال‌های نظامی آمریکا همه به بن‌بست امنیتی و شکست آمریکا در افغانستان اعتراف کرده‌اند.

با این حال، ترامپ و تیم امنیتی و نظامی او توضیح نداده‌اند که چگونه جنگی که حدود 140 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان نتوانست برنده شود اکنون با اعزام چند هزار سرباز اضافی و کمی پنهانکاری برنده می‌شوند.

گرچه مقامات دولت ترامپ مدعی هستند که استراتژی آنها بر پایه پیروزی طراحی شده و سیاست اوباما بر پایه جلوگیری از شکست ولی در واقعیت این چیزی جز بازی با کلمات نیست.

مشخص است که کشتار و نظامی‌گری آمریکا در 16 سال گذشته در افغانستان شکست خورده است پس استراتژی جدید واشنگتن و ادامه جنگ افروزی آمریکا نیز با شکست مواجه خواهد شد.

فشار هزینه‌های سرسام آور جنگ افغانستان به اقتصاد آمریکا

دفتر مطالعات استراتژیک و امور بین‌الملل در واشنگتن، مقدار هزینه آمریکا در جنگ افغانستان را از سال 2001 تا سال 2017 میلادی 841 میلیارد دلار اعلام کرده است و بطور طبیعی نیز استراتژی جدید ترامپ میلیاردها دلار دیگر به این رقم خواهد افزود.

دانشگاه آمریکایی «بروان» در پروژه «هزینه جنگ» اعلام کرد که آمریکا در افغانستان، عراق و پاکستان تا کنون حدود 5 هزار میلیارد دلار مصرف کرده است که دو هزار میلیارد آن را در افغانستان هزینه کرده است و در حال حاضر آمریکا 16 هزار میلیارد دلار بدهکار است.

پروفسور«کرافورد» معتقد است که هزینه‌های سرسام آور جنگ در افغانستان و عراق به اقتصاد آمریکا ضربه زده و این کشور هنوز با قرض گرفتن پول برای ادامه حضور نظامی خود در این کشورها هزینه می‌کند که حتی بازدهی بهره این پول 40 سال برای آمریکا به طول خواهد انجامید.

                     

جنگ آمریکا در افغانستان حدود دو برابر حضور شوری سابق در این کشور طولانی شده است که این جنگ هزینه‌های سرسام آوری را به اقتصاد آمریکا تحمیل کرده و آثار آن در اقتصاد این کشور به وضوح قابل مشاهده است.

بنابراین می‌توان گفت استراتژی جدید واشنگتن برای ادامه مداخلات نظامی آمریکا در منطقه و بویژه افغانستان، سرآغاز نزول جایگاه جهانی این کشور به عنوان ابرقدرتی در دنیا خواهد شد.

«الکسی‌پوشکوف» سناتور ارشد روسی اخیرا اظهار داشت: جنگی را که بوش پسر در افغانستان آغاز کرده بود اوباما نتوانست پایان دهد و سیاست‌های دونالدترامپ نیز در افغانستان شکست خواهد خورد.

وی معتقد است که واشنگتن در حالی سربازان خود را از افغانستان خارج خواهد کرد که آمریکا شاهد از دست دادن جایگاه خود به عنوان ابر قدرت جهانی خواهد شد.

پس با این حال می‌توان گفت که آمریکا نیز رفته رفته به سرنوشت روسیه و انگلیس در افغانستان دچار خواهند شد و زمانی که واشنگتن بیدار شود دیگر دیر خواهد بود زیرا آمریکا نیز مانند انگلیس و شوروی در باتلاق افغانستان گرفتار شده و نهایتا دچار فروپاشی خواهد شد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار