نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. شهريور 1396 - 13:09   |   کد مطلب: 23484
مدیرکل جهاد کشاورزی همدان خبر داد؛
تولید 105 تن انگور در هکتار توسط کشاورز نمونه ملایری
مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میانگین جهانی تولید انگور 10.5 تن در هکتار است که در کشور ما این میزان 14 تن در هکتار، در استان همدان 19 تن و در ملایر 23.5 تن در هکتار است که امسال باغدار نمونه ملایری آقای غفاری از روستای جوراب 105 تن در هکتار تولید انگور داشته است.

به گزارش ملایری‌ها؛ منصور رضوانی جلال با اشاره به بحث یارانه کشمش آن را اقدامی بی‌نطیر در سطح کشور دانست و از پیگیری مستمر نمایندگان ملایر در این راستا قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه در استان همدان بیش از 73 هزار هکتار باغ وجود دارد که 30 درصد آن در ملایر است، گفت: 50 درصد تولید انگور همدان در ملایر و 72 میلیون دلار از صادرات استان، سهم کشمش ملایر بوده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه ملایر شهرستانی باغی است که باغداران بسیار پیشگامی دارد، اظهار کرد: میانگین جهانی تولید انگور 10.5 تن در هکتار است که در کشور ما این میزان 14 تن در هکتار، در استان همدان 19 تن و در ملایر 23.5 تن در هکتار است که امسال باغدار نمونه ملایری آقای غفاری از روستای جوراب 105 تن در هکتار تولید انگور داشته است.

رضوانی‌جلال تاکید کرد: در بحث گسترش آبیاریهای نوین در دولت تدبیر و امید عنایت بسیار خاصی شده است، در سال جاری هم بیش از 110 میلیارد تومان برای ترویج آبیاری نوین در استان تخصیص و دریافت شده که خواهش داریم در ملایر از این اعتبار که بیش از 85 درصد آن بلاعوض است در بحث ترویج آبیاری نوین و داربستی کردن انگور استفاده شود.

مدیر عامل شرکت پیمان‌گستر ملایر هم با اشاره به برگزاری جشن خوشه برتر انگور  برای پنجمین سال در خصوص طرح باغدار نمونه اظهار کرد: مشکلات باغات ملایر در دو قسمت عدم‌تغذیه به موقع باغات و عدم مبارزه به موقع با آفات و بیماریها است که به شدت به باغداران ما خسارت می‌زند اما کاملا قابل کنترل است.

اکبر رحیمی افزود: ما نمی‌توانیم خیلی از کشاورزان با این همه دغدغه انتظار داشته باشیم که بیایند همه آموزشها را دیده و اجرایی کنند، از طرف دیگر فارغ التحصیلان بسیاری در رشته کشاورزی هستند که ما سعی کردیم این فارغ‌التحصیلان را جمع کرده و آموزش تخصصی ببینند و بتوانیم مرکز باغیاری در روستاها ایجاد کنیم که باغیاران ما در باغات حاضر شده و قبل از اینکه مشکلات به وجود بیاید کشاورز را راهنمایی کنند.

وی افزود: دید ما، انجام این طرح به صورت خصوصی است ولی به حمایت نیاز داریم که در برنامه‌ای 5 ساله با اجرای این طرح میانگین تولید محصول در شهرستان افزایش یابد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار