نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. شهريور 1396 - 13:55   |   کد مطلب: 23481
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ملایر:
فراکسیون کشمش در مجلس تشکیل شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: فراکسیون کشمش در مجلس برای پیگیری مسائل و مشکلات انگور و کشمش تشکیل شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ محمدعلی طهماسبی در پنجمین جشنواره خوشه برتر در دانشگاه ملایر اظهار داشت: در دنیا حدود 7 میلیون و 150 هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که حدود 75 میلیون تن انگور در این باغات تولید می‌شود.

وی افزود: 70 درصد تولیدات انگور جهان فرآوری می‌شود و 30 درصد آن در چرخه تازه‌خوری واردشده و مبادله می‌شود که این 70 درصد رقم بسیار بزرگی است و نشان می‌دهد اصولاً انگور ماده خام فروشی نیست و قابل‌تبدیل و قابل ارزش‌افزوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره بر اینکه ایران ازنظر سطح زیر کشت و تولید انگور بین 10 کشور برتر جهان است، بین مرد: شهرستان ملایر استعداد بی‌نظیری در این حوزه داشته که بتواند ارزش‌افزوده کند.

وی گفت: میانگین تولید انگور در هر هکتار در ایران حدود 14 تن است که این میزان در جهان‌بین 10 تا 11 تن است، ما انگور کار ملایری بیش از 100 تن محصول در هکتار تولید می‌کند.

طهماسبی افزود: این باغدار ما معجزه که نکرده و از همین اقلیمی که در اختیار همه است، استفاده کرده با این تفاوت که به بردانش و کاربرد تکنیک‌هایی که در این زمینه است توجه کرده است.

وی تأکید کرد: مصارف انگور بسیار زیاد بوده و این محصول نوعی غذا‌دارو است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: از پژوهشکده انگور ملایر توقع این است که سبد غذایی و دارویی انگور را تنوع بیشتری دهند چراکه گستره و فرصت زیادی برای توسعه انگور وجود دارد.

وی افزود: کشاورزی که 20 تن تولید انگور دارد 5 تن کشمش تولید می‌کند و باغداری که 60 تن تولید دارد 15 تن کشمش تولید ‌می‌کند مشخص است که آن کشاورزی که 20 تن تولید کرده نمی‌تواند رقابت کند امان از کسی که آب‌وخاک دارد اما نمی‌تواند بهره‌برداری خوب بکند.

طهماسبی با اشاره به استفاده از مزایای طرح فراز و طرح تجمیع در ترویج باغداری ایستاده همراه با آبیاری تخت فشار گفت: ملایر باید از فرصت طرح فراز استفاده کنند، طرح تجمیع آبیاری هم فرصتی است که معلوم نیست سال‌های بعد هم باشد. این طرح‌ها حمایت و کمک هستند و کمک کردن که تنها پول دادن نیست.

وی تأکید کرد: پژوهشکده انگور در ملایر نقشه راهی برای باغ‌های ملایر با مشارکت باغداران تدوین کرده و مشکلات با اولویت‌بندی با کمک خود مردم حل شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به طرح‌های حمایتی برای صادران کشمش بیان کرد: صندوق توسعه و اعتبار با همکاری بانک کشاورزی از صادرکنندگان این محصول حمایت می‌کنند.

وی افزود: صندوق توسعه ضمانت با حمایتی و ضمانتی که از صادرکنندگان داشته ارز برای صادرات اعطا می‌کند.

طهماسبی افزود: در طرحی نیز بانک کشاورزی با حمایت از صادرات محصولات کشمش، خرما و زعفران با تائید بدون هیچ محدودیتی تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی با تقدیر از پیگیری نماینده های ملایر برای دریافت یارانه کشمش اظهار کرد: با جمع کردن امضا توسط این دو نماینده در واقع در مجلس یک فراکسیون نانوشته پیدا کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اضافه کرد: در مجلس این فراکسیون  را تشکیل بدهند  و مسائل انگور و کشمش را پیگیری کنند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار