نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

9. شهريور 1396 - 16:04   |   کد مطلب: 23351
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به‌اضافه شدن بیش از 20 هزار تخت بیمارستانی توسط دولت و عرصه پرستاری جامعه نگر آمار کمبود پرستار واقعاً عجیب و قریب است.

به گزارش ملایری‌ها؛ محمد میرزابیگی در جمع خبرنگاران ملایر به مهم‌ترین ملاک‌های سنجش پرستار در دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیا مرسوم است به تعداد هر هزار نفر جمعیت حداقل چهار پرستار یا به ازای هر تخت بیمارستانی حداقل 2.5 پرستار و یا به ازای هر پزشک سه پرستار نیاز است.

وی افزود: اگر ا هرکدام از شاخص‌ها را ملاک قرار دهیم با کمبود پرستار مواجه هستیم.

وی گفت: اگر جمعیت کشور تقسیم در هزار و ضرب‌در حداقل سه شود درمی‌یابیم که ما با رقم بالایی در کمبود پرستار مواجه هستیم.

میرزابیگی جمعیت پرستاری کشور را در حال حاضر حدود 140 هزار نفر بیان کرد و گفت: اگر این تعداد پرستار را با مجموع دانشجویانی که اکنون داریم، جمع کنیم بازهم حدود 100 هزار نفر کمبود داریم.

وی افزود: این برای رفع کمبود فعلی است و هنوز بیش از 20 هزار تخت بیمارستانی که در این دولت ساخته شد به مجموع کمبودها اضافه نشده است و اگر عرصه پرستاری جامعه نگر را حساب کنیم کمبود واقعاً عجیب و قریب است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات دولت برای رفع این کمبودها بیان کرد: در دولت یازدهم دو مرحله افزایش جمعیت پرستاری انجام شد و نسبت به شروع دولت ظرفیت دانشکده‌های پرستاری دو برابر شد.

وی سطح‌بندی خدمات پرستاری مطابق به نیاز مردم به پرستاران را از دیگر اقدامات دولت عنوان کرد و گفت: خدمات پرستاری را به سطوح حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم‌بندی شد.

میرزابیگی گفت: در بخش غیرحرفه‌ای که همانند تمام دنیا که 30 تا 40 درصد کارهای پرستاری توسط نیروی‌های غیردانشگاهی ارائه می‌شوند، متناسب با آن تعدادی نیروی کمکی برای پرستاران به‌کارگیری شد.

وی گفت: به ازای هر چهار پرستار یک نفر کمک پرستار در بیمارستان‌ها خدماتی را ارائه می‌دهند که نوعاً وظیفه پرستار دانشگاهی نیست جذب‌شده و می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش دو برابری در ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی را از دیگر اقدامات بیان کرد و گفت: از بخش غیردولتی دعوت می‌کنیم که در عرصه آموزش پرستاری مخصوصاً از جنس دانشگاهی و آموزش آکادمیک به کمک بیاید.

وی افزود: 193 دانشکده پرستاری در کشور وجود داشته که با توجه به دو برابر شدن ظرفیت‌ها آموزش به‌صورت دولتی کاملاً پرشده است و بایستی ظرفیت‌های غیردولتی به کمکمان بیاید.

میرزابیگی به به‌کارگیری 43 هزار و 500 نفر در سه سال و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: این نیروها به‌صورت دولتی و با مجوزها دولت و به‌صورت غیردولتی به‌کارگیری شدند.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌ها 17 هزار نفر به‌صورت دولتی و مابقی غیردولتی و با حمایت وزیر بهداشت و همکاری دانشگاه‌ها این افراد به‌کارگیری شدند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: تا ده سال آینده بیکاری در پرستاری معنا ندارد.

وی افزود: امیدواریم جوانانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و حتی بازنشسته‌های این حرفه به‌صورت غیردولتی در پرستاری جامعه نگر واردشده تا خدمات خوبی را علاوه بر بیمارستان‌ها به مردم ارائه کنند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار