نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. مرداد 1396 - 13:59   |   کد مطلب: 23161
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: با توجه به حجم بالای محصولات کشاورزی و فعالیت و اشتغال بالای مردم در این بخش بودجه در این بخش بسیار کم است.

به گزارش ملایری‌ها؛ غلامحسین تقوی در نشست خبری با اصحاب رسانه نقش رسانه‌ها را در ترویج و گسترش کشاورزی بسیار مهم تلقی کرد و اظهار داشت: رسانه‌ها با ورود به کشاورزی می‌توانند بااطلاع رسانی کامل در پیشبرد اهداف ما را یاری کنند.

وی وضعیت کشاورزی شهرستان ملایر را مینیاتوری از کل استان دانست و بیان کرد: بیشتر محصولات کشاورزی و زراعی در شهرستان ملایر تولیدشده و این شهرستان تک‌محصولی نیست.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: این شهرستان در تولید محصولات باغی و دامی دارای رتبه‌های برتر در استان بوده و در محصولات زراعی و محصولات جدید در استان حرف برای گفتن دارد.

وی گفت: ملایر بیشترین ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی در استان را دارد و این بخش در  سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

تقوی با انتقاد از وضعیت تخصیص بودجه به بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به حجم بالای محصولات کشاورزی و فعالیت و اشتغال بالای مردم در این بخش بودجه در این بخش بسیار کم است.

وی با اشاره به در نظر گرفتن 8 درصد اعتبارات برای بخش کشاورزی بیان کرد: اگر به دنبال تحقق اهداف  شعار سال و رونق اقتصادی در شهرستان بوده حداقل باید بالای 30 درصد از اعتبارات شهرستانی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باعث تحرک کشور بوده و اقتصاد را متحول می‌کند و گاه لایروبی یک قنات به آسفالت جاده‌ها ارجحیت دارد.

وی عدم پرداخت خسارت به کشاورزان را یکی از مشکلات مهم در این بخش قلمداد کرد و گفت: در سال 93 بیش از 180 میلیارد تومان سرما به محصولات کشاورزی خسارت وارد کرد و در سال گذشته نیز این مقدار 70 میلیارد تومان بود اما هیچ سالی این خسارت‌ها به کشاورزان پرداخت‌نشده است.

تقوی با تأکید بر نگاه ویژه به اقتصاد کشاورزی بیان کرد: باید برای مجموعه جهاد کشاورزی و کشاورزان جایگاه  ویژه‌ای در نظر گرفت و گاهی جایگاه یک کشاورز از جایگاه مسئولین بالاتر است چراکه در حال تولید و کمک به اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به مشکلات بخش آب بیان کرد: آب اولویت یک کشور است که مصرف عمده این محصول در بخش کشاورزی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: در شش ماه گذشته بیش از 7 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض برای سامانه‌های نوین آبیاری به کشاورزان ملایری پرداخت‌شده است.

وی افزود: جهاد کشاورزی این آمادگی را داشته که هر کشاورزی که منابع آبی در اختیار دارد پس از دریافت تأییدیه از منابع آب اعتبارات بلاعوض برای سیستم‌های آبیاری نوین پرداخت کند.

تقوی گفت: این اعتبارات به کشاورز داده‌شده تا خودت او آن را مدیریت کند و با هر پیمانکاری که مایل بود قرارداد بسته و لوله‌ها و وسایل را خودش خریداری کند.

وی با تأکید به حرکت به‌سوی کشاورزی مکانیزاسیون بیان کرد: 110 میلیارد تومان اعتبارات بلاعوض برای سیستم‌های نوین آبیاری به استان ابلاغ‌شده و هیچ محدودیتی برای کشاورزان وجود ندارد و شاغلین در این بخش می‌توانند با تکمیل پرونده این اعتبارات را دریافت کنند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: برای خرید دستگاه‌های مکانیزاسیون کشاورزی و باغی نیز تسهیلات 5 ساله با 20 درصد آورده خود کشاورز پرداخت می‌شود.

وی گفت: این منابع نیز هیچ محدودیتی نداشته و کشاورزان  می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی از آن استفاده کنند.

تقوی به کشاورزان توصیه کرد تا می‌توانند از بذرهای مصرفی و سنتی استفاده نکنند و از بذرهای اصلاح‌شده که بازدهی بیشتری داشته استفاده کنند.

وی افزود: کشاورزان برای تهیه سم کشاورزی به محل‌های مجاز مراجعه کرده و از آنان فاکتور دریافت کنند و از خرید سموم از دست‌فروشان پرهیز کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار