نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. مرداد 1396 - 9:06   |   کد مطلب: 23152
نخستین جشنواره آلبالوی شهرستان ملایر، در فضایی شاد و مفرح با حضور مسئولان، شهروندان و اهالی روستاها و گردشگرانی از سراسر نقاط ایران همزان با پخش زنده از شبکه سراسری رادیوی جوان با اجرای برنامه زنده «موج جوونی» برگزار شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا، پارک کریم‌خان‌زند شهر زنگنه میزبان نخستین جشنواره آلبالوی استان همدان بود، برپایی غرفه‌های متنوع از سوغات بخش زنگنه شامل لواشک، آلبالو، ترشی، پخت آش سنتی، صنایع دستی، منبت‌کاری، گلیم و سوغات شهر ملایر جلوه‌ای خاص به این مراسم داده بود.

همزمان اجرای زنده برنامه موج جوونی و پخش زنده این برنامه از شبکه رادیوی جوان همراه با سخنرانی مسئولان ملایر و اجرای موسیقی و برگزاری مسابقه، خاطره‌ای خوش از این مراسم در ذهن مردم بر جای گذاشت و قرار است امشب هم این پارک با اجرای برنامه‌های متنوع تیم رادیوی جوان میزبان گردشگران و مردم باشد.

450 هکتار اراضی ملایر تحت کشت درختان آلبالو هستند

بخشدار زند از توابع ملایر در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایسنا گفت: بیشترین برداشت آلبالو در خط اراک و روستاهای زنگنه‌سفلی، کساوند، سیاه‌چغا، کمازان، گلپرآباد، احمدیه و شهر زنگنه است.

حمید امیدی با بیان اینکه سالانه بین 3500 تا 4 هزار تُن آلبالو از باغات این بخش برداشت می‌شود، افزود: شهرستان ملایر با داشتن 450 هکتار اراضی تحت کشت درختان آلبالو در زمینه تولید و برداشت این محصول رتبه اول استان همدان را دارد.

وی عنوان کرد: در برگزاری جشنواره آلبالوی بخش زند تلاش شده با همکاری شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت‌های مسافرتی و هتلداران، جذب توریست صورت گیرد و تعداد قابل توجهی گردشگر در این مراسم حضور داشته باشند.

امیدی یادآور شد: نخستین جشنواره کشوری آلبالو، در شهرستان خوی برگزار شده است و شهر زنگنه به عنوان دومین برگزارکننده این جشنواره به شمار می‌رود.

وی هدف اصلی برگزاری این جشنواره را شناساندن توانمندی‌های این بخش در سطح کشور و معرفی جاذبه‌های گردشگری و توریستی بخش زند و جذب گردشگر برای رونق اقتصادی عنوان کرد و گفت: با تحقق این امر، محرومیت‌زدایی شده و به سمت توسعه‌یافتگی حرکت خواهیم کرد.

بخشدار زند از برگزاری برنامه‌های هنری شامل تئاتر و موسیقی سنتی تقدیر از 3 نفر از باغداران نمونه در زمینه برداشت آلبالو با معرفی جهادکشاورزی، با حضور مسئولان شهرستان خبر داد.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در رابطه با برگزاری نخستین جشنواره آلبالو بخش زند صورت گرفته است، افزود: این بخش دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی چون سد کلان، مسیر توریستی روستای کساوند به سمت شهر زنگنه با آب و هوایی مطبوع و مناظر دلنشین است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال ایجاد خانه‌های بوم‌‌گردی در روستای مهدویه بخش زند هستیم تا از این طریق بتوانیم سبب رونق صنعت توریسم شویم.

وجود 21 هزار هکتار از سطح باغات استان همدان در ملایر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه ملایر در بحث باغداری جایگاه ویژه‌ای در استان دارد، اظهار کرد: در استان همدان 75 هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد که ملایر 21 هزار هکتار از سطح باغات استان همدان را به خود اختصاص داده است.

شهرام پرورش در حاشیه نخستین جشنواره آلبالوی استان همدان به میزبانی شهر زنگنه به خبرنگار ایسنا گفت: 2.5 درصد محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به استعدادیابی انجام شده در تمام 9 شهرستان استان همدان، ادامه داد: روند ثبت ملایر به علوان شهر جهانی انگور درحال پیگیری است و هم‌اکنون 10 هزار هکتار از باغات انگور استان در ملایر وجود دارد.

پرورش با بیان اینکه در سال زراعی گذشته 133 هزار تن انواع کشمش در سطح کشور تولید شد، عنوان کرد: 33 هزار تن کشمش فقط در ملایر تولید شده و این شهرستان بعد از قزوین دومین تولیدکننده این محصول در سطح کشور به شمار می‌روند.

معاون سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در بخش سخت‌افزاری نیز به دنبال ارتقای دانش و فن‌آوری و تجهیزات کشاورزی هستیم و در تلاشیم تا از ایده‌ها، تفکرات و تخصص جوانان فارغ‌التحصیل کشور در حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار