نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. مرداد 1396 - 19:00   |   کد مطلب: 23110
گم شدن کودکان و درخواست خانواده‌‌هایشان در صفحات مجازی برای پیدا کردن آن‌ها تبدیل به یکی از روال‌های عادی شده است درخواست‌هایی که در بیشتر موارد پایان تلخی داشته است.

به گزارش ملایری‌ها  به نقل از آناج، این روزها نام "آتنا" از همان اسم‌‌‌‌‌هایی است که در صدر جست‌‌‌‌وجوی گوگل و شبکه‌‌‌‌های مجازی قرار دارد و با گذشت بیش از دو هفته از این مساله همچنان موضوعات و آسیب شناسی این اتفاق بین مسئولین و مردم بر قرار است.

بدون شک همگان منتظر مجازات فردی هستند که باعث شده است دختر معصوم و بی‌‌‌گناهی بعد از آزار و اذیت به قتل برسد اما کودکانی مانند آتنا کم نیستند. کودکانی که همیشه قرار نیست مورد اذیت و آزار قرار بگیرند و یا با پایان ناخوشایند مرگ مواجه شوند بلکه در سایه غفلت و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی والدین گم می‌‌شوند و دیگر ردی از آنها باقی نمی‌‌‌ماند.

صفحه‌‌‌های مجازی‌‌مان را که مرور کنیم حداقل هفته‌‌‌ای یک بار تصویر کودکی با متن گمشده را خواهیم دید، با وجود اینکه ممکن است تعدادی از این خبرها دروغ باشد اما کم نیستند والدینی که بعد از گم کردن فرزندانشان دست به دامن فضای مجازی شده‌‌اند تا بلکه پاره تنشان را پیدا کنند.

اما مشکل اساسی کجاست؟ چرا آمار این کودکان روز به روز افزایش می‌‌‌یابد و کودکان خردسالی که باید در آغوش گرم مادران باشند با بی‌‌‌توجهی و غفلت رهسپار کوچه‌‌هایی می‌‌‌‌‌‌شوند که بازگشتی ندارد.

سهل انگاری و غفلت والدین دلیل اصلی گم شدن کودکان است

رقیه سهرابی، روانشناس خانواده دراین باره می‌‌گوید: مشکل کودک‌‌‌ربایی و در ادامه قتل کودکان ربوده شده توسط ربایندگان مقوله‌‌‌‌ای است که از چندین بعد قابل بررسی است و نمی‌‌‌‌توان آن را محصول یک علت دانست بلکه علل و عوامل مختلف روانی، فردی، خانوادگی، اجتماعی و ...  در آن دخیل می‌‌‌‌باشند که از میان عوامل خانوادگی می‌‌‌‌توان به سهل انگاری و غفلت والدین در برخورد با مسایل کودکان و تربیت و آموزش به کودکان در رده‌‌‌‌های سنی مختلف می‌‌‌توان اشاره کرد.

وی ادامه می‌‌دهد: آموزش مهارت‌‌های زندگی، شیوه‌‌‌‌های فرزند پروری و مسئولیت پذیری در قبال فرزندان و آگاه سازی، اطلاع رسانی و شیوه‌‌‌‌های درست حل مسایل و مشکلات متناسب با سن کودکان آموزش‌‌‌هایی هستند می‌‌‌توان به آنها اشاره کرد.

مادران جوان باید آموزش فرزندداری ببینند

این روانشناس خانواده توضیح می‌‌دهد: حضرت علی (ع) می‌‌‌فرمایند کودکان خود را متناسب با مسایل روز تربیت کنید. اگر اندکی در این فرمایش پربار اندیشه کنیم متوجه می‌‌‌شویم که ما والدین در قبال تربیت و مراقبت از فرزندان خود وظیفه سنگینی بر عهده داریم که باید نهایت تلاش خود را در این زمینه به عمل آوریم تا در اثر بی توجهی و غفلت و اشتباه ما فرزندمان، خانواده و جامعه مان با بحران و مصائب بزرگتری مواجه نشود و دل جامعه اسلامی اینگونه به لرزه در نیاید چرا که وقتی مشکلی برای خانواده ای در این سرزمین اتفاق می افتد در همه خانه و خانواده‌‌ها آن اتفاق ناگوار لمس می‌‌‌شود و تاثیرات ناگواری را برجای می‌‌گذارد.

وی یادآور شد: در این راستا می‌‌‌‌‌توان گفت با توجه به اینکه نسل جدید دختران ما هیچ گونه آموزشی در مورد نحوه درست زندگی کردن نمی‌‌‌‌بینند و آگاهی بسیاراندکی در این زمینه دارند لذا به نظر می‌‌‌‌رسد مادران جوان ما باید مورد آموزش قرار گیرند و این آموزش‌‌‌‌ها باید از طریق ارگان‌‌های دولتی حمایت شده و در سیاستگذاری‌‌‌های کلان کشور در نظر گرفته شود و مسئولین این مقوله مهم را در نظر گیرند که آموزش مادران جوان می تواند جلوی بسیاری از مشکلات بعدی را گرفته و امنیت روانی جامعه اسلامی‌‌‌مان را فراهم آورد.

حادثه در کمین کودکان است

با پیدا شدن جسد کودک هشت ماهه در حوالی تهران شوک دیگری به جامعه وارد شد هرچند "بنیتا" به خاطر سرقت خودرو ربوده شده بود اما سرنوشت تلخش دل های زیادی را به در آورده است.

این روزها این مساله بیشتر مورد توجه است که مادران به ویژه مادران جوان بایستی توجه بیشتری به فرزندانشان داشته باشند چون علی رغم پیشرفت‌‌‌‌ها و مراقبت‌‌‌های ظاهری که نسبت به گذشته صورت می‌‌گیرد آمار کودکان گم شده روز به روز بیشتر می‌‌شود و متاسفانه در بیشتر این موارد سرنوشت غم انگیزی در انتظار کودکان و خانواده‌‌‌هایشان است.

شاید اجباری شدن آموزش‌‌‌های فرزند داری قبل از به دنیا آمدن فرزندان یکی از لزومات این روزها باشد زیرا مادران جوان با وجود تحصیلات دانشگاهی و یادگیری مسائل به روز هنوز در تربیت و نگهداری از فرزندان با مشکلات متعددی رو در رو هستند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار