نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. تير 1396 - 23:04   |   کد مطلب: 22920
مرثیه‌ای برای حال آشفته پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام در همدان
80 پروژه، چشم‌انتظار وعده‌های 100 روزه!
نزدیک به 80 پروژه ورزشی نیمه‌تمام در استان همدان برای افتتاح و بهره‌برداری، چشم‌انتظار تخصیص اعتبار و وعده‌های مسئولان هستند تا درب آنها هرچه سریع‌تر به‌روی علاقه‌مندان به ورزش گشوده شود.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس، پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام در استان همدان که روایت قصه پرغصه آن تکراری‌تر از هر زمانی شده و پرداختن به آن خارج از حوصله مخاطب است، حالا دیگر خواب آشفته‌ای است که انگار قرار بر تعبیر آن نیست! حالِ پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام در همدان آشفته است و شاید روی خیلی از آنها تار عنکبوت نقش بسته باشد!

پروژه‌هایی که خیلی از آنها قرار بود زودتر از اینها افتتاح شود و مورد استفاده خانواده بزرگ ورزش مادستان قرار گیرد، اما مشکلات مالی و شاید نقص در انجام مطالعات ابتدایی پیرامون برآورد مالی اولیه موجب شده تا کار پروژه‌های ورزشی به بن‌بست رسیده و برای افتتاح منتظر زمان طولانی باشند تا بلکه گره از کارشان باز شود.

نگاه خارج از نوبت و توسعه‌گرایانه دولت‌های نهم و دهم به زیرساخت‌های ورزشی تا جایی برای همدانی‌ها خوب پیش رفت که سرانه ورزشی به ازای هر نفر را از رقمی نزدیک به 24 سانتی‌متر به حدود 60 سانتی‌متر در اواخر عمر کاری دولت دهم رساند.

استادیوم 15 هزار نفری شهید مفتح، سالن 6 هزار نفری انقلاب همدان، مجموعه کامل ورزشی شهید حاج‌بابایی مریانج با استادیومی به ظرفیت 7 هزار نفر، سالن صخره‌نوردی، تجهیز پیست اسکی تاریک‌دره و سالن‌های چند هزار نفری در شهرستان‌های استان در کنار مجموعه‌های ورزشی بانوان به خوبی ورزش همدان را از نظر زیرساختی در دولت نهم و دهم روی ریل کامیابی قرار داد اما حالا چند سالی است که پروژه‌های ورزشی زیادی چشم انتظار بهره‌برداری هستند و شاید به این زودی‌ها خبری درخصوص افتتاح آنها به گوش نرسد.

گرچه از سال‌های گذشته نیز پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمامی به ارث ماند اما روند کند تکمیل پروژه‌های ورزشی در دولت یازدهم موجب شده تا امروز نزدیک به 80 پروژه ورزشی نیمه‌تمام روی دست استان بماند.

شاید به برخی از پروژه‌های ورزشی افتتاحی در دولت‌های نهم و دهم از نظر جانمایی ایراداتی وارد باشد اما افتتاح آنها رستگاری بزرگی برای ورزش همدان در پی داشت و حداقل فایده آن، میزبانی از رویدادهای مهم ملی و فراملی در حوزه ورزش بود.

*همدان بیشترین پروژه‌ها را دارد

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه افتتاح پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام در استان به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است، به خبرنگار فارس گفت: تمام تلاش ما این است که با جذب منابع مالی پروژه‌ها را به مرحله افتتاح برسانیم و بتوانیم اخبار خوبی به گوش جامعه ورزش برسانیم.

رسول منعم با بیان اینکه شهرستان همدان با بیش از 10 پروژه ملی و استانی نیمه تمام بیشترین تعداد پروژه نیمه‌تمام را در استان به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: نزدیک به 50 پروژه از این تعداد پروژه نیمه تمام استانی هستند و مابقی نیز پروژه‌های ملی هستند.

وی با بیان اینکه افزایش سرانه فضای ورزشی علاوه بر ایجاد نشاط در جامعه، رشد سلامت اجتماعی و کاهش نرخ اعتیاد نتایج مثبت بسیاری در پی خواهد داشت، اضافه کرد: بدون تردید برخورداری از فضاهای ورزشی مناسب، پیشرفت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای استان را موجب می‌شود.

*همدان، مهیای میزبانی از رویدادهای مختلف

منعم در ادامه با بیان اینکه وضعیت مناسب زیرساختی ورزش همدان موجب شده تا برای میزبانی از رویدادهای مختلف ورزشی آماده باشیم، تاکید کرد: برخورداری از فضاهای مناسب ورزشی موجب شده تا مهیای میزبانی از اردوهای تیم ملی و مسابقات متنوع ورزشی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه ورزشی شهید حاجی‌بابایی مریانج امروزه به یکی از اماکن مهم ورزشی در غرب کشور تبدیل شده که به جهت فضای مناسب اسکان تیم‌ها برخورداری از استخر، چمن مساعد و ... بهترین محل برای برپایی اردوهای آماده‌سازی تیم‌هاست.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: اماکنی چون سالن 6 هزار نفری انقلاب همدان و سالن صخره‌نوردی فرهاد دست ما را برای میزبانی از رویدادهای مختلف باز گذاشته است. میزبانی از فوتبال نوجوانان آسیا و همچنین شطرنج بین‌المللی اوپن ابن سینا ظرف چند ماه آینده از جمله رویدادهای مهمی است که از آنها میزبانی خواهیم کرد.

*70 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها

منعم در ادامه با بیان اینکه برای تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام در استان همدان مبلغی بالغ بر 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: اصلی‌ترین دلیل تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه‌ها، مسائل مالی بوده است، البته دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا این پروژه ها هرچه سریع تر مهیای بهره‌برداری شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و خیرین ورزشی می‌توانند در این عرصه ورود کرده و حلال مشکلات باشند، تصریح کرد: پروژه‌های ورزشی براساس شرایطی که دارند می‌توانند توسط خیرین تکمیل و به نام خودشان هم ثبت شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در ادامه گفت: در راستای ماده 27 سهمی بالغ بر 15 میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شده که با تخصیص این بودجه 13 پروژه عمرانی در همدان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: سهمی بالغ بر 15 میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شده که حدود 15 درصد آن برای نوسازی و تجهیز اماکن و مبلغی حدود 10میلیارد و 300 میلیون در بحث تملک سرمایه‌ای متعلق به ورزش است که با این رهاورد ما 13 پروژه عمرانی خود را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

منعم ادامه داد: در بخش اختصاص همین 27 درصد دستورالعمل اجرایی آن در دستور کار است و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد تا بتوانیم کمک خوبی را در ورزش به هیات‌های ورزشی داشته باشیم.

*طولانی شدن روند کاری پروژه‌ها، افزایش هزینه‌ها

وی در ادامه با بیان اینکه طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: این پروژه‌ها در صورت تکمیل، سرانه فضای ورزشی استان را به ازای هر نفر افزایش خواهند داد و این مایه مباهات خواهد بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه روند کند ساخت پروژه‌های ناتمام ورزشی همواره یکی از دغدغه‌های ورزش کشور بوده است، گفت: نزدیک به 40 هیات ورزشی در همدان از فضاهای اختصاصی برخوردار هستند؛ در این راستا 95 فضای ورزشی استان در اختیار هیات‌های ورزشی است و از امکانات آنها بهره‌مند هستند.

به گفته وی؛ متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نیمه تمام ورزش استان همدان بالای 50 درصد است و با توجه به کمبود اعتبارات، تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها زمان‌بر هم خواهد بود.

*همدان ظرفیت‌های بالایی دارد، اگر...

ورزش استان همدان دارای استعدادهای نابی است، البته از نظر زیرساختی هم شاید در وضعیت بدی قرار نگرفته‌ایم اما تکمیل همین پروژه‌های نیمه‌تمام باید در اولویت کاری متولیان قرار گیرد تا استعدادهای ناب ورزش استان بیشتر بتوانند از اماکن ورزشی بهره گیرند.

ظرفیت اسکان چندصد نفری ورزشکار بدون احتساب هتل‌ها، وجود مجموعه‌های ورزشی همانند مجموعه 15 هزار نفری شهید مفتح، مجموعه ورزشی شهید حاجی‌بابایی، سالن 6 هزار نفری انقلاب، سالن سنگ‌نوردی فرهاد، پیست اسکی بین‌المللی تاریک دره، مجموعه چمن مصنوعی هاکی شهید بهشتی و ... از جمله توانمندی‌های همدان در بخش ورزشی به شمار می‌آید که برای اضافه شدن پروژه‌های نیمه‌تمام به صف این اماکن، گویا باید انتظار زیادی کشید.

به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات مالی، نزدیک به 80 پروژه نیمه‌تمام ورزش استان باید منتظر آن دست وعده‌های 100 روزه‌ای باشند که به آنها محول و خیلی زود تکلیفشان روشن شود.

===========

حامد صیفی

دیدگاه شما

آخرین اخبار